کد خبر: 461144
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

در «اعتمادآنلاین» ببینید:

غروب زودهنگام یک نابغه / برای تولد 83 سالگی پرویز فنی‌زاده

پس از موفقیت هنری «گاو» در عرصه‌های داخلی و خارجی، فنی‌زاده به یکی از گزینه‌های اصلی فیلمسازان هنری سینمای ایران بدل شد و مجموعه‌ای قابل توجه از حضور در فیلم‌های جریان متفاوت سینمای ایران از توان بازیگری او بهره جستند.

حجم ویدیو: 27.25M | مدت زمان ویدیو: 00:06:42 دانلود ویدیو
کد خبر: 461144
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پرویز فنی‌زاده را به عنوان یکی از بازیگران مهم و صاحب سبک تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌شناسند. فنی‌زاده هفتم بهمن 1316 در تهران به دنیا آمد. پیش از ورود به عرصه هنر مصحح و حروفچین روزنامه اطلاعات بود. بیست و یک ساله بود در کلاس‌های هنرهای دراماتیک شرکت کرد و خیلی زود گروه تئاتری با نام گروه تئاتر «گل سرخ» را با تعدادی از دوستانش تشکیل داد. گروهی که شاهد نخستین تجربه‌های او در عرصه بازیگری بود. کوتاه مدتی بعد به گروه تئاتر «پاسارگاد» پیوست و دوران تازه‌ای از فعالیت بازیگری را در این گروه آغاز کرد.
.
سال 1344 و در بیست و هشت سالگی نخستین تجربه بازیگری مقابل دوربین سینما، با فیلم «خشت و آینه» ابراهیم گلستان برایش رقم خورد. فیلم مهمی که امروز از کلاسیک‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. فنی‌زاده از همان اولین فرصت حضور مقابل دوربین سینما، استعداد ذاتی خود را به نمایش گذاشت و با بازی روان و متفاوتش توجه ها را به خود جلب کرد. هرچند پس از آن هم عمده توجه و تمرکز فنی‌زاده روی تئاتر بود و او خود را به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین بازیگران صحنه نمایش در دهه 40 مطرح کرده بود.
.
چهار سال پس از بازی موفق در فیلم «خشت و آینه» فرصتی مناسب برای فنی‌زاده پیش آمد تا در فیلم مهم دیگری چون «گاو» ساخته داریوش مهرجویی به نقش آفرینی بپردازد. در این فیلم گروهی از برجسته‌ترین بازیگران تئاتری کشور حضور یافتند. کسانی که بعدها به مرور به مهم‌ترین چهره‌های سینمای ایران در دهه‌های 50 و 60 تبدیل شدند. پس از موفقیت هنری «گاو» در عرصه‌های داخلی و خارجی، فنی‌زاده به یکی از گزینه‌های اصلی فیلمسازان هنری سینمای ایران بدل شد و مجموعه‌ای قابل توجه از حضور در فیلم‌های جریان متفاوت سینمای ایران از جمله «رگبار» بهرام بیضایی، «غریبه» شاپور غریب، «تنگسیر» امیر نادری، سفر بهاری «کیومرث درمبخش»، «گوزن ها»ی مسعود کیمیایی و «قدغن» علیرضا داوودنژاد از توان بازیگری او بهره جستند.

منبع: سینما اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها