کد خبر: 437769
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

مراسم تشییع استاد شجریان 8 صبح فردا برگزار می شود / قول مسئولان خراسان رضوی: مراسم تدفین بدون مردم برگزار نخواهد شد / آماده سازی محل دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی مشهد / پیام شخصیت های مختلف برای درگذشت استاد شجریان + تصاویر

پیکر محمدرضا شجریان ـ پنجشنبه ـ 17 مهر ماه ـ به بهشت زهرا(س) منتقل و صبح امروز، جمعه هم پس از تطهیر، به امامت محمود دعایی بر پیکر این هنرمند فقید اقامه نماز شد. پس از آن پیکر استاد شجریان برای تدفین به مشهد منتقل شد. اکنون گفته می شود که مراسم تدفین پیکر استاد آواز ایران فردا در توس و در جوار آرامگاه فردوسی برگزار می شود.

مراسم تشییع استاد شجریان 8 صبح فردا برگزار می شود / قول مسئولان خراسان رضوی: مراسم تدفین بدون مردم برگزار نخواهد شد / آماده سازی محل دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی مشهد / پیام شخصیت های مختلف برای درگذشت استاد شجریان + تصاویر
کد خبر: 437769
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از حوالی ساعت 5:30 امداد امروز جمعه 18 مهرماه، سالن تطهیر بهشت زهرای تهران میزبان مدعوین مراسم تطهیر و اقامه نماز میت بر پیکر محمدرضا شجریان هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی بود.

بسیاری از مردم به صورت خودجوش از دقایق اولیه صبح و حوالی ساعت پنج صبح برای شرکت در مراسم تغسیل و اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم شجریان خود را به بهشت زهرای تهران رسانده بودند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار این ویروس، آیین اقامه نماز میت به صورت محدود با حضور مسئولان فرهنگ و هنر، اهالی موسیقی ایران و خانواده وی در مصلای اصلی بهشت زهرا به امامت حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیرمسوول روزنامه اطلاعات برگزار شد.

در مراسم صبح جمعه در بهشت زهرا (س) علاوه بر خانواده مرحوم شجریان، مسئولان فرهنگی چون سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمجتبی حسینی (معاون هنری)، محمد الهیاری (مدیر کل مرکز موسیقی) و علی مرادخانی (مدیرعامل موزه موسیقی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) و همچنین هنرمندانی از جمله حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، داود گنجه ای، فردین خلعتبری، تهمورس پورناظری، وحید تاج، شهرام صارمی، علی سرابی، زیدالله طلوعی و... حضور داشتند.

همایون و رایان فرزندان شجریان و احمدعلی شجریان برادر زنده‌یاد شجریان و جمعی دیگر از بستگان این هنرمند نیز در این آیین حضور داشتند.

سالن تطهیر و قرائت نماز در بهشت زهرا به طور کامل در اختیار این برنامه قرار داشت.

این مراسم با اجرای عباس سجادی حوالی ساعت 6 صبح و با انتقال پیکر محمدرضا شجریان به سالن قرائت نماز میت، آغاز شد.

نماز بر پیکر شجریان

استاد شجریان نشان داد برای همیشه زنده خواهد ماند

حسین علیزاده در سخنانی کوتاه در این مراسم تأکید کرد استاد شجریان نشان داد برای همیشه زنده خواهد ماند و فراموش نمی‌شود.

صدای ملت ایران فراموش نمی‌شود

داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی و از دوستان نزدیک مرحوم شجریان هم در این مراسم گفت: واقعاً نای صحبت کردن ندارم من همیشه آرزو داشتم وقتی می‌میرم شجریان برایم آواز بخواند. او دماوند ایران است او تخت جمشید ایران است که من تا صبح گریه کردم و نخوابیدم. من به شما تسلیت می‌گویم و بدانید صدای ملت ایران فراموش نمی‌شود.

از شجریان درس عشق می‌گیریم

داود گنجه‌ای عضو هیات مدیره خانه موسیقی نیز در این برنامه بیان کرد: من برخلاف همیشه که هیجانی هستم امروز با تمام وجودم می‌گویم که خیلی خوشحالم محمدرضا شجریان در چهلمین روز شهادت مرد عدالت امام حسین (ع) دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: شجریان یک انسان واقعی بود. من افتخار می‌کنم که امروز دست دکتر حسن عباسی (پزشک معتمد زنده‌یاد شجریان) را ببوسم و من امید دارم با رفتن شجریان عدالت در همه جا نهادینه شود. ما از او درس عشق می‌گیریم.

محمدرضا شجریان نماد ادبیات و موسیقی ایران بود

سید عباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در حاشیه مراسم تشییع پیکر استاد محمدرضا شجریان درباره این شخصیت موسیقی‌دان ایرانی گفت: استاد شجریان در تاریخ هنر و موسیقی ایران جایگاه خاصی داشته و دارد، یکی از ویژگی‌های عمده ایشان این بود که حلاوت ادبیات را با شیرینی موسیقی ترکیب کرده بود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از ماندگاری ادبیات ایران، ادبیات کلاسیک و معاصر با موسیقی استاد شجریان در جان مردم جای گرفت، مردم ایران از دو گوش صدای استاد شجریان را می‌شنیدند، هم از طریق آوای موسیقی ایشان و هم حلاوتی که زبان شعر و ادبیات ایران داشت.

صالحی تاکید کرد: انتخاب‌های ایشان و ‌فرصت‌هایی که برای ارتباط مردم با پیام‌ها و نکات محتوایی و حکمت ادبی ایران وجود داشت از طریق آواز و موسیقی او در دل مردم راه پیدا می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا شجریان را نماد ادبیات و موسیقی ایران خواند.

نماز بر پیکر شجریان

پیکر استاد شجریان به فرودگاه مهرآباد منتقل شد

بر اساس توضیحات همایون شجریان فرزند استاد آواز ایران، قرار است پس از اقامه نماز بر پیکر محمدرضا شجریان، پیکر وی برای خاکسپاری به شهر توس مشهد منتقل و در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به خاک سپرده شود.

خاکسپاری در شهر توس و در کنار مقبره فردوسی و آرامگاه اخوان ثالث خواست و وصیت محمدرضا شجریان بوده است.

نماز بر پیکر شجریان

همایون شجریان درباره تدفین استاد شجریان در مشهد چه گفت؟

توییت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراسم بدرقه استاد شجریان

وزیر فرهنگ و ارشاد پس از مراسم بدرقه پیکر استاد شجریان در صفحه خود در توییتر نوشت: همایون شجریان و خانواده استاد، با تمامی داغ و سوگ، دل‌نگران سلامت ملت ایران در ایام سخت کرونایی هستند. روح انسانی شجریان در خانواده بزرگوار او جاری است. دغدغه‌های خانواده هنر ایران را رعایت کنیم.

توییت وزیر فرهنگ

پیام تسلیت وزیر نفت در پی درگذشت استاد شجریان

بیژن زنگنه وزیر نفت در صفحه توییتر خود در پیامی به مناسبت درگذشت استاد شجریان نوشت: درگذشت نگین درخشان موسیقی اصیل ایرانی، هنرمند مبدع، استاد محمدرضا شجریان را به خانواده ارجمند ایشان، جامعه هنری و مردم بزرگ ایران که صدای ماندگار او در حافظه ایشان ثبت و ضبط شده تسلیت می‌گویم و از خدای متعال برای آن مرحوم غفران و آرامش ابدی مسئلت می‌کنم.

بیژن زنگنه شجریان

آمادگی مشهد برای استقبال از پیکر محمدرضا شجریان

محمدرضا کلائی ، شهردار مشهد، در یادداشتی اینستاگرامی، از آمادگی این شهر برای استقبال از پیکر محمدرضا شجریان و خاکسپاری او در توس نوشت.

حسین علیزاده در سوگ محمدرضا شجریان چه نوشت؟

حسین علیزاده ، در متنی شاعرانه و پر احساس، به محمدرضا شجریان، ادای احترام کرد. او با اشاره به تولد و درگذشت استاد آواز ایران در ماه مهر نوشت: «مهر با نام تو می‌ماند».

حسین علیزاده تشییع شجریان


ساعت دقیق تدفین استاد شجریان اعلام نشده است


یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ساعت دقیق تدفین استاد شجریان اعلام نشده و در حال بررسی است.

همه ایرانیان با شجریان لحظات نابی را گذرانده‌اند


علی ربیعی ، سخنگوی دولت دل‌نوشته‌ای در سوگ محمدرضا شجریان منتشر کرد.

شجریان همواره در کنار مردم ماند

سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در پیامی به مناسبت درگذشت محمدرضا شجریان تصریح کرد: آن وجود نازنین، همواره در کنار مردم ماند و با وجود برخی جفاها و بی‌مهری‌ها، در پایبندی به عهد خود با مردم، ذره‌ای تردید نکرد.

روایت سید محمود دعایی از استاد شجریان

سید محمود دعایی که امروز نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان اقامه کرد، گفت: استاد شجریان بسیار فروتن بود.

واکنش رسانه های بین المللی به درگذشت محمدرضا شجریان


به دنبال انتشار خبر ناگوار درگذشت محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران بعد از تحمل مدت ها درد و رنج بیماری، رسانه های بین المللی به طور گسترده در مورد این خبر واکنش نشان دادند.

پیام تسلیت عبدالله عبدالله به مناسبت درگذشت شجریان


شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پیوند به درگذشت استاد محمد رضا شجریان نوشت: محمد رضا شجریان، «میراث مشترک فرهنگی» کشورهای منطقه، معرفِ اشعار شاعران بزرگ زبان فارسی از جمله مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی است.

همه ما از درگذشت استاد شجریان متاسفیم / برگزاری تجمع به هر دلیلی خطرناک است


مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با بیان اینکه استاد شجریان مورد علاقه همه مردم بود، گفت: در عین حال باید بدانیم که در شرایط شیوع کرونا، برگزاری تجمع به هر دلیلی خطرناک است و نباید اتفاق افتد.

پیام تسلیت عبدالکریم سروش در پی درگذشت استاد شجریان


عبدالکریم سروش در پی درگذشت استاد شجریان در پیامی نوشت: مردی منعِم و متنعّم بود که نعمت حق را شاکرانه بذل کرد و "درّ دری" را در پای خوکان نریخت. برای مردم خواند و از اقبال مردم برخوردار شد. خلعت شیب را به تشریف شباب آلوده نکرد. پاک و صافی از چاه طبیعت به در آمد و به ماوراء طبیعت شتافت.

شجریان به جرم «صدای مردم بودن»، جفای فراوان دید

حزب همبستگی ایران اسلامی در پیامی به مناسبت در گذشت شجریان نوشت: تاریخ وطن فراموش نخواهد کرد که این هنرمند آزاداندیش به جرم صدای مردم بودن، جفای فراوان دید و همچون بسیاری دیگر صبوری پیشه کرد.

مقام بلند استاد شجریان و صدا و سیما


احمد زیدآبادی در کانال تلگرام خود در واکنش به درگذشت استاد شجریان نوشت: صدا و سیما می‌دانست که استاد محمد رضا شجریان هنرمندی بی‌بدیل است. و حتماً می‌دانست که او در بین اقشار و طبقات مختلف جامعه محبوبیت کم‌نظیری دارد.

واکنش غلامحسین کرباسچی به درگذشت استاد شجریان


کرباسچی شجریان

آماده سازی محل دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی مشهد

آماده سازی محل دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی مشهد

تصاویری از انتقال پیکر محمدرضا شجریان در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

پیکر استاد شجریان وارد مشهد شد

پروازی که حامل پیکر استاد شجریان است، لحظاتی پیش در مشهد به زمین نشست. پیکر این استاد موسیقی بعد از تشییع در آرامگاه فردوسی به خاک سپرده می‌شود.

پست اینستاگرامی مژگان شجریان در راه سفر به دیار پدر

استاد شجریان انسان بزرگی بود/ دوست نداریم که این‌ تجمعات منجر به افزایش موارد انتقال کرونا شود


مسعود مردانی ، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مراسم تدفین استاد آواز ایران و احتمال تجمع دوستداران وی در این مراسم، گفت: استاد شجریان انسان بزرگی بود، اما دوست نداریم که این‌ تجمعات منجر به افزایش موارد انتقال کرونا شود، برخی بیمار شده و کارشان به ICU کشیده شود.

پیام علی مطهری برای درگذشت استاد شجریان


علی مطهری در پیامی به مناسبت درگذشت استاد شجریان نوشت: رفتار ما با او پس از انتقادی که سال 88 داشت، درخور خدمات او نبود، ای بسا در تشدید بیماری او موثر بود.اساسا این سیاست که منتقد باید حذف شود و همه یک نظر داشته باشند، باید در جمهوری اسلامی حذف شود.

پیام علی مطهری شجریان

تسلیت عبدالله نوری در پی درگذشت استاد شجریان

عبدالله نوری در پیامی به مناسبت درگذشت استاد شجریان نوشت: هنرمند فرزانه‌ی ما پیمان دوستی و دلبستگی اش را با مردم بست و از قدرت و مکنت و سلطه گریزان بود. از هرگونه تملق و مدح و ستایش حاکمان دوری جست و هرگز هنر آسمانی‌اش را در خدمت دنیای آنها قرار نداد.

آماده سازی خانه ابدی استاد شجریان

مردم به خانه‌هایشان بازگردند / تصمیم‌گیری در خصوص تشییع استاد شجریان اعلام خواهد شد / مراسم تشییع بدون مردم برگزار نخواهد شد

معاون هنری سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد: پس از رسیدن خانواده استاد شجریان به مشهد در خصوص تشییع ایشان تصمیم‌گیری می‌شود.

محمدرضا محمدی در جلوخان آرامگاه فردوسی در بین مردم و علاقه‌مندان استاد شجریان اظهارکرد: خانواده هنوز در مسیر هستند اما به مشهد نرسیده‌اند.

وی افزود: منتظریم استاد همایون شجریان به مشهد وارد شود و جلسه ای داشته باشیم و به محض تصمیم گیری جزئیات آن از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام می‌شود. این مراسم بدون مردم برگزار نخواهد شد.

مراسم تدفین استاد شجریان فردا برگزار می‌شود


محمدرضا محمدی معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت و گوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مراسم تدفین استاد شجریان فردا برگزار می شود.

درخواست وزارت بهداشت از دوستداران استاد شجریان

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تسلیت درگذشت استاد محمدرضا شجریان، گفت: درخواست‌مان از کلیه دوستداران این استاد فقید این است که در جریان برگزاری مراسم خاکسپاری نهایت تلاش و دقت لازم را در رعایت توصیه‌های بهداشتی به کار برند تا شاهد برپایی مراسمی بدون هرگونه خطر ابتلای دسته جمعی به بیماری کووید-19 باشیم.

کم توجهی خبر ساعت 14 شبکه یک به درگذشت استاد شجریان

بخش خبری ساعت 14 شبکه یک امروز جمعه، خبر درگذشت و برنامه تشییع شجریان را در 27 مین دقیقه اخبار خود پخش کرد. همچنین، خبر مرگ استاد شجریان، دهمین خبر بود که تنها حدود 30 ثانیه طول کشید.

پیام تسلیت میرجلال الدین کزازی برای مرگ خسرو آواز ایران

میرجلال‌الدین کزازی درگذشت استاد محمدرضا شجریان را «سوگ خنیا» و «درد آواز» خواند.

مراحل آماده‌سازی مزار استاد شجریان در توس ادامه دارد

مراسم تشییع استاد شجریان 8 صبح فردا برگزار می شود

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در خراسان رضوی در صفحه شخصی خود در توییتر خبر داد که مراسم تدفین استاد محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران فردا ساعت 8 صبح در توس و در جوار آرمگاه فردوسی و مقبره مهدی اخوان ثالث برگزار خواهد شد.

تشییع استاد شجریان توییت

تصویری از انتقال پیکر استاد شجریان در مشهد

پیش از ظهر امروز آمبولانس حاوی پیکر استاد شجریان پس از خروج از فرودگاه مشهد، در مسیر انتقال، از زیرگذر حرم مطهر رضوی به قصد طواف امام رضا(ع) عبور کرد.

آمبولانس شچریان مشهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها