کد خبر: 437512
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ادی ون هیلن افسانه گیتار الکتریک در 65 سالگی درگذشت

گیتاریستی که از او به عنوان افسانه گیتار الکتریک یاد می‌شود و توانایی‌های این ساز را بسیار فراتر از حد انتظار برد در 65 سالگی درگذشت.

ادی ون هیلن افسانه گیتار الکتریک در 65 سالگی درگذشت
کد خبر: 437512
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رویا دیانت- گیتاریستی که از او به عنوان افسانه گیتار الکتریک یاد می‌شود و توانایی‌های این ساز را بسیار فراتر از حد انتظار برد در 65 سالگی درگذشت.

به گزارش اعتمادآنلاین، ادی ون هِیلِن، افسانه گیتار الکتریک که با گروه راک خودش «ون هیلن» توانست صدا و مرزهای احتمالات کارهایی را که می‌توان با گیتار الکتریک انجام داد در دهه‌های 70 و 80 میلادی تغییر دهد، در 65 سالگی درگذشت. علت مرگ او سرطان حنجره بود.

پسر او ولفگانگ ون هیلن در توییتر نوشت: «باورم نمی‌شود مجبورم این را بنویسم، اما پدرم، ادوارد لودویگ ون هیلن، نبرد طولانی و سخت خود با سرطان را امروز صبح باخت.»

او اضافه کرد: «او بهترین پدری بود که می‌توانستم بخواهم. هر لحظه‌ای که بالا و خارج از صحنه اجرا با او گذراندم یک هدیه بود. خیلی دوستت دارم پدر.»

ادی ون هیلن کودکی مهاجر بود که با هوش خاصی که برای هاردراک داشت و با نوازندگی خاص و نمایش خود به سنت جیمی هندریکس، از پاسادنا سر برآورد. سرعت و نوآوری او در نوازندگی الهام‌بخش چند نسل از نوازندگان دیگر بود و گروه موسیقی او هم توانست در بیش از 10 آلبوم پشت سر هم به وضعیت فروش مولتی‌ پلاتینوم برسد.

در تضاد با بلوز گوتیک سایه‌وار گروه «بلک سبث» یا تندر غرنده گروه «لد زپلین»، گروه «ون هیلن» هاردراک قدرتمند نیازمندِ توانایی عضلانی را در رنگ‌های مختلف ارائه می‌کرد. صدا و تصویر این گروه نمایانگر طنینی روشن از محل زندگی‌ اعضایش در کالیفرنیای جنوبی بود.

جری کنترل از گروه الیس این چینز در مراسم گرمی سال 2019 گفته بود: «اد از آن نوع آدم‌هایی است که در یک قرن فقط یک یا دو بار دیده می‌شود. هندریکس و ادی ون هیلن را داریم. این 2 نفر دنیا را تغییر دادند.»

ون هیلن روز بیست‌و‌ششم ژانویه 1955 در آمستردام از پدری هلندی و مادری اندونزیایی به دنیا آمد. پدرش یان یک نوازنده تعلیم‌دیده کلاسیک کلارینت و ساکسفون بود که دنیا را می‌گشت و می‌نواخت و به این ترتیب علاقه‌اش را به پسرانش ادی و الکس هم منتقل کرد.

والدین‌شان امیدوار بودند پسرها در موسیقی کلاسیک کار کنند و وقتی بچه بودند آنها را در کلاس پیانو ثبت‌نام کردند. ادی هفت‌ساله بود که خانواده به آمریکا نقل مکان کرد و در دوران مدرسه ابتدایی بود که به گیتار رو آورد.

این گیتاریست فقط 22 سال داشت که نخستین آلبومش با عنوان «ون هیلن» ضبط و منتشر شد. این آلبوم روز دهم فوریه 1978 بیرون آمد و به سرعت به جمع 20 آلبوم برتر کشور رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها