کد خبر: 430915
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۷:۰۰
| |

گزارش ۷۶ موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا منتشر شد:

اثربخشی هدف­گذاری در حمایت اجتماعی

اگر کشورها و سازمان­‌های بین­‌المللی واقعاً متعهد به [اصل] «تحت پوشش قرار دادن همه» هستند، طرح­‌های حمایت اجتماعی باید بتوانند جمعیت­‌های هدف خود را به طور دقیق شناسایی کنند.

اثربخشی هدف­گذاری در حمایت اجتماعی
کد خبر: 430915
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اگر کشورها و سازمان­‌های بین­‌المللی واقعاً متعهد به [اصل] «تحت پوشش قرار دادن همه» هستند، طرح‌­های حمایت اجتماعی باید بتوانند جمعیت‌­های هدف خود را به طور دقیق شناسایی کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، بنابراین، ساز و کارهای انتخاب­شده برای هدف قرار دادن دریافت­کنندگانِ هدف در طرح‌های حمایت اجتماعی مستلزم این است که اثربخشی لازم را (یا به اندازه کافی اثربخش) داشته باشند.

با این حال، مناقشات پیرامون اثربخش­ترین ابزار هدف­گذاری می‌تواند منجر به مجادل‌ه­ای شدید بین طرفداران متعهد به هر یک از طرفین مناقشه شود.

در حالی که برخی اعتقاد راستین به هدف­گذاری فقر دارند، برخی دیگر معتقدند که رویکرد همگانی، اثربخش­ترین شیوه است. با این وجود، مناقشات پیرامون مزیت­های نسبی رویکردهای مختلف نسبت به هدف­گذاری باید با شواهد عینی به تأیید رسیده باشند.

از این رو، هدف پژوهش ارائه­شده در این گزارش آزمونِ اثربخشیِ نسبی رویکردهای مختلف نسبت به هدف­گذاری است که با استفاده از پایگاه داده‌های پیمایشی ملی خانوار، به بررسی اثربخشی هدف­گذاری 38 طرح حمایت اجتماعی در 23 کشور با درآمدِ پایین و متوسط پرداخته شده است.

سؤالات مشخصی که پژوهش حاضر در پی پاسخ به آن بوده، عبارتند از:

ساز و کارهای مختلف هدف­گذاری تا چه اندازه در تحت پوشش قرار دادن دریافت­کنندگان هدف اثربخش هستند؟

ساز و کارهای مختلف هدف­گذاری تا چه اندازه در تحت پوشش قرار دادن افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند اثربخش هستند؟

این تحلیل، طرح­ها را از لحاظ اثربخشی آن­ها در تحت پوشش قرار دادن گروه هدف مورد ارزیابی قرار می­دهد. به عنوان مثال، اگر هدف یک طرح، خانوار‌هایِ فقیر دارای کودک بود، دقت [عملکرد] آن فقط در رابطه با خانوارهای دارای فرزند (به ­عبارتی، گروه هدف) ارزیابی شده است؛ یا اگر طرحی به مستمری سالمندی مختص افراد 65 سال و بالاتر مربوط بود، آزمون آن در رابطه با گروه هدف سالمندان 65 ساله و بالاتر انجام شده است.

این گزارش با تأمین اعتبار کلیسای سوئد و تلاش‌های استفن کید و دیلوآ آثیاس جمع‌آوری شده است و ترجمه آن توسط همکاران موسسه صبا فرهاد بزرافکن، محسن آرامش‌پور و مریم ابراهیمی انجام شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها