کد خبر: 428773
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

علی تیموری کارگردان فیلم «لتیان» در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دلشان نمی‌خواست «لتیان» در ایام جشنواره فجر پخش شود / هجمه‌ای مهندسی شده علیه «لتیان» به راه انداخته‌اند

علی تیموری گفت: همین الان هم نمی‌توانم به ضرس قاطع بگویم دلیل کنار گذاشته شدن «لتیان» از جشنواره فیلم فجر چه بود. گویا مشکلات عقیدتی و نظری در زمان جشنواره فیلم فجر با فیلم زیاد بود. حداقل کسانی دلشان نمی‌خواست فیلم در آن ایام پخش شود.

دلشان نمی‌خواست «لتیان» در ایام جشنواره فجر پخش شود / هجمه‌ای مهندسی شده علیه «لتیان» به راه انداخته‌اند
کد خبر: 428773
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تبسم کشاورز- لتیان یک سد است. سدی بر روابط انسانی. این توضیح یک خطی در خلاصه داستان فیلم «لتیان» اولین ساخته علی تیموری آمده است‌. فیلمی که با یک سفر آغاز می‌شود و در ادامه روابط شخصیت‌ها، پنهان‌کاری‌ها، گفته‌ها و ناگفته‌های بین چند نفر که متعلق به طبقه متوسط هستند را کالبدشکافی می‌کند.

علی تیموری نزدیک به بیست سال در قامت دستیار کارگردان در سینما فعالیت کرده و حالا پس از سه سال اولین فیلمش را ساخته است.

یکی از نویسندگان لتیان اکتای براهنی است که علی تیموری سابقه همکاری با او در فیلم «پل خواب» را داشته و دیگر نویسنده این کار آناهیتا تیموریان است.

در این فیلم چهر‌ه‌های مطرحی چون پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی و علیرضا ثانی‌فر ایفای نقش کرده‌اند.

لتیان

کنار گذاشته شدن فیلم «لتیان» از جشنواره فیلم فجر حواشی در اطراف این فیلم به وجود آورد. اما حالا و پس از گذشت دوسال، از پنجشنبه 23 مرداد 1399 با توجه به شیوع ویروس کرونا اکران آنلاینش در شبکه‌های VOD، آغاز شده است.

در ادامه گفت‌وگوی اعتمادآنلاین، با «علی تیموری» کارگردان لتیان، در خصوص حذف فیلم از جشنواره فجر امسال، اکران آنلاین فیلم و فعالیت این روزهایش را می‌خوانید.

***

*کمی درباره اولین تجربه فیلمسازی خودتان به ما بگویید؟

از اولین سال‌هایی که وارد سینما شدم و در گروه کارگردانی کارم را آغاز کردم، تمام نگاهم این بود که فیلم بسازم. به دلیل اشتیاقی که به فیلمسازی داشتم تمامی این سال‌ها با کار کردن در پروژه‌های مختلف تجربه کسب کردم. چون از ابتدا می‌دانستم که قرار است وارد حوزه فیلمسازی شوم و خودم کارگردانی کنم.

این طبیعی است که وقتی از یک مرحله وارد مرحله جدیدتری می‌شوید مشکلات و موانع جدیدی هم سر راهت قرار می‌گیرد. هرچند این مسائل را بدانی و از قبل دیده باشی اما حالا این خودت هستی که باید با تمامشان دست و پنجه نرم کنی. از پیدا کردن سرمایه و گرفتن مجوزهای مختلف تا پذیرفتن مسئولیت ساخت آن فیلم، همه و همه برعهده خودت هست.

اما من شانس بسیار خوبی داشتم و توانستم با تیم درجه‌ یکی کار کنم. از گروه بازیگران فیلم گرفته تا عوامل پشت صحنه همگی همراه من بودند و این باعث شد مواجه‌ام با سختی‌ها کمتر شود. این مساله برای من آرامش خیالی به همراه آورد و باعث شد آنطور که می‌خواستم فیلمم را بسازم.

لتیان

*چطور شد که چند بازیگر مطرح و کاربلد سینمای ایران‌ حاضر شدند در فیلم اول شما ایفای نقش کنند؟ چگونه اعتمادشان را جلب کردید، کمی از این همکاری‌ها بگویید؟

خوشبختانه با تمام کسانی که دوست داشتم در «لتیان» همکاری کردم. فکر می‌کنم فیلمنامه و قصه «لتیان»، سابقه حضورم در سینما و گفت‌وگوهای متعددی که باهم داشتیم باعث شد که بازیگران به من و کارم اعتماد کنند.

از سویی دیگر ما نزدیک به چهل روز تمرینات بسیار فشرده‌ای را باهم داشتیم تا جایی که همه ما اشراف کاملی به متن، کاراکترها و چگونگی ساخت فیلم رسیده بودیم.

لتیان

*اکتای براهنی نگارش فیلمنامه «لتیان» را بر عهده دارد. این در حالی است که شما در فیلم «پل خواب» دستیار براهنی بودید. کمی از همکاری با او بگویید؟

سابقه من، اکتای براهنی و آناهیتا تیموریان به یک رفاقت پانزده ساله بر می‌گردد. سال‌هاست که با دیدن فیلم، معاشرت و گپ‌وگفت‌ درباره ادبیات و موضوع‌های مختلف به سلیقه‌های واحدی رسیده‌ایم. یا بهتر است بگویم سلیقه‌های همدیگر را خوب شناسایی کرده‌ایم.

در خصوص فیلمنامه «لتیان» من ایده‌ای کوتاه و خام به ذهنم رسیده بود، زمانی که آن را با اکتای مطرح کردم، او طرحی داشت که نزدیک به ایده من بود. در واقع در گفت‌وگوهای مختلف نظرات ما باهم ادغام شد و به یک طرح کلی‌تری رسید پس از آن خانم تیموریان به ما اضافه شد و فیلمنامه را نوشتیم. در نوشتن فیلمنامه شناخت ما از هم بسیار به ما کمک کرد.

در واقع هم من نگارش اکتای براهنی و سلیقه آناهیتا تیموریان را می‌شناختم، هم آن‌ها نگاه من را می‌شناختند. این قضیه باعث شد که در مسیر نوشتن فیلمنامه اتفاق‌های خوشایندی پیش بیاید.

*دلیل انتخاب اسم «لتیان» برای فیلمتان چه بود؟

در پروسه نگارش فیلمنامه تا انتها، اسم‌های متعددی را برای این فیلم کاندیدا داشتیم. اسم‌هایی که در طی ایام به آن‌ها فکر می‌کردیم و هر کداممان می‌دیدم که این اسم‌ در ذهن مخاطب ممکن است چقدر جای بگیرد. از لحاظ اقتصادی وقتی صحبت از اسم فیلم می‌شود بار معنایی آن و اینکه چه تاثیری در مخاطب دارد و به چه اندازه برای دیدن او را ترغیب می‌کند، اثرگذار است.

اسم «لتیان» کم‌کم خودش پیدا شد و وقتی به این اسم رسیدیم همگی متفق‌ بودیم و فکر می‌کردیم این اسم، اسمی است که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. یکی از دلایل انتخاب نام «لتیان» این بود که یکی از مهم‌ترین و دراماتیک‌ترین صحنه‌های فیلم در کنار سد لتیان می‌گذرد. دلیل دیگرمان شعار تبلیغاتی فیلم بود که بگوییم: «این فیلم درباره سد نیست و این سد، روابط انسانی است...»

لتیان

*دلیل کنار گذاشته شدن فیلم‌ شما از جشنواره فجر چه بود؟

فیلم به دفتر جشنواره فجر ارائه شد. زمانی که اسامی فیلم‌های راه یافته به جشنواره اعلام شد، نبودنن نام «لتیان»، ما را هم شکه کرد. آن زمان پیگیری‌های متعددی کردیم اما به جای خاصی نرسیدیم. جز شبهاتی که فیلم دچار ممیزی‌های زیادی است و شرایط نمایش برایش مقدور نیست.

همیشه خبرهای ضد و نقیضی پیرامون جشنواره فیلم فجر وجود دارد. به دلیل سابقه جشنواره فجر فکر می‌‌کردم که این حرف‌ها می‌تواند شایعه باشد. کما اینکه همین الان هم نمی‌توانم به ضرس قاطع بگویم دلیل کنار گذاشته شدن «لتیان» چه بود اما حداقل می‌توان بگویم ما بعد از جشنواره فجر درگیر گرفتن پروانه نمایش بودیم و موارد بسیاری اتفاق افتاد. گویا مشکلات عقیدتی و نظری در زمان جشنواره فیلم فجر با فیلم زیاد بود. حداقل کسانی دلشان نمی‌خواست فیلم در آن ایام پخش شود.

*چه شد که تصمیم گرفتید فیلم اکران آنلاین شود به جای آنکه روی پرده سینما نمایش داده شود؟

فیلم‌هایی که در سینما اکران می‌شوند، وضعیت مناسبی ندارند. از طرفی اکران آنلاین فیلم هم به دلیل قاچاق به فیلم لطمه می‌زند اما یکی از دلایلی که ما تصمیم گرفتیم فیلم را آنلاین اکران کنیم این بود که فکر کردیم در این شرایط تمام کسانی که مثل خودمان دارند یک جورهایی با کرونا زندگی می‌کنند، نیاز به سرگرمی‌هایی دارند. فکر کردیم که شاید فیلم در اکران آنلاین اتفاق خوبی برایش بیفتد و آدم‌های زیادی بتوانند به طور قانونی کار را تماشا کنند. در واقع باید بگویم منتظر ماندن برای اکران فیلم در سینما، سرنوشتش را نامعلوم می‌کرد.

*در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟ آیا قصد ساخت فیلم جدیدی را دارید؟

این روزها درگیر پیگیری کارهای تبلیغاتی، نمایش و گفت‌وگوهای پیرامون فیلم هستم. از طرفی ایده‌ای در ذهنم دارم که فکر می‌کنم پرورش دادنش زمان می‌برد اما خوشحال می‌شوم که اگر بتوانم مجددا با اکتای براهنی و آناهیتا تیموریان کار کنم. امیدوارم این ایده زودتر به جایی برسد تا بتوانیم نگارش فیلمنامه را از دو سه ماه آینده آغاز کنیم.

*در انتها اگر حرفی باقی مانده ما سراپا گوشیم.

در این روزهایی که فیلم اکران آنلاین می‌شود تصور من این است که شاید بنا بر بددلی، بدذاتی یا هر واژه دیگری که بتوان عنوان کرد، گروه‌هایی هجمه‌ای مهندسی شده را در فضای مجازی به راه انداخته‌اند، که تا حدودی قابل شناسایی هستند. این قضایا ممکن است به دیده شدن فیلم کمک کند اما اساسا این فضا، فضای غلطی است. همیشه جریان‌های مخالف و کارشکن وجود دارند. حداقل فکر می‌کنم این قضایا از زمان جشنواره فجر و به دلیل این‌که من به دو سه جریان خاص تاختم، آغاز شد. البته باید بگویم که همچنانم نظرم در خصوص جریان‌های پنهانی که در سینما وجود دارند، همان است.

در آخر منهای معدود آدم‌هایی که درگیر این مسائل و بازی‌ها شدند، از بقیه افراد دعوت می‌کنم که فیلم را صادقانه تماشا کنند. حتی می‌توانند کارم را دوست نداشته باشند و این حق طبیعی هر بیننده‌ای است. اما دوست دارم به واقع، با «لتیان» روبرو شوند و خودشان راجع به فیلم قضاوت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها