کد خبر: 413621
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ۱۰:۰۳:۴۷
| |

آیا اوج به اوج سریال سازی‌اش خواهد رسید؟

سریال خانگی«آقازاده» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا بزودی وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود. آیا سازمان اوج به اوج سریال سازی‎اش خواهد رسید؟

آیا اوج به اوج سریال سازی‌اش خواهد رسید؟
کد خبر: 413621
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ۱۰:۰۳:۴۷

اعتمادآنلاین| سازمان اوج هر چقدر در فیلمسازی موفق عمل کرده، در سریال سازی به جایگاه «مطلوب» دست نیافته و حالا چشم امیدش به «آقازاده» است.

به گزارش اعتمادآنلاین، فیلم‌های «بادیگارد»، «به وقت شام»، «ایستاده در غبار»، «تنگه ابو قریب»، ‌«23 نفر» و ... از جمله آثار شاخصی هستند که برای اوج اعتبار به ارمغان آوردند و ضعف دیگر فیلم های این سازمان را پوشش دادند.

این اتقاق اما برای سریال های اوج رخ نداده و همچنان اثری قابل ارجاع در کارنامه اش دیده نمی شود. «پایتخت 5» یک استثناء است و نباید موفقیت آن را تمام و کمال به حساب اوج گذاشت. این سریال برندی تثبیت شده بود که اوج در یک فصل آن سرمایه گذاری کرد و تمام... .

با این پیشینه و نیز اطلاع از کارنامه ضعیف اوج در یک سال اخیر،‌اهمیت «آقازاده» دوچندان می شود. اگر این سریال در شبکه خانگی تبدیل به بمب شود، هم اوج به روزهای اوج برمی گردد و هم مسیر تازه ای در سریال سازی پیش روی این سازمان قرار می گیرد.

«آقازاده» با نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا ساخته شده که پیشینه ای موفق در عرصه سریال سازی دارد: ‌نردبام آسمان، قلب یخی،‌ انقلاب زیبا،‌ تنهایی لیلا، پدر و بر سر دو راهی آثار عنقا هستند که هم در زمان پخش پر بیننده شدند و هم حواشی فرامتن آن، محل بحث بود.

حالا و طبق نشانه ها، «آقازاده» نه تنها عنصر جذابیت را داراست که فرامتن آن تندتر است!‌ این دو ویژگی باعث می شود سریال، اثری منفعل نباشد و این همان چیزی است که اوج نیاز دارد.

سازمان اوج از سوی طیف همسوی خود مورد سرزنش بوده که ظرفیت شبکه خانگی را رها کرده و عرصه را به «دیگران» واگذار کرده است. از طرفی، مورد نقد بود که چرا از قدرت سریال برای نقد صریح اجتماعی استفاده نمی کند. «آقازاده» حالا همه خصوصیت ها برای این که سازمان اوج در کانون توجه (و تحسین) قرار گیرد را داراست... .

در آستانه توزیع «آقازاده» در شبکه خانگی، کارنامه سریال سازی اوج را ارزیابی کرده ایم تا مشخص شود این سازمان با چه پیشینه ای به «آقازاده» رسیده است.

آقازاده / 1399

نویسنده و تهیه کننده: حامد عنقا

کارگردان: بهرنگ توفیقی

بازیگران: امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، امین حیایی ، نیکی کریمی، جمشید هاشم پور ، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، کامبیز دیرباز، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی و محمدحسین لطیفی

سطح کیفی: برای قضاوت درباره کیفیت «آقازاده» باید چند روز دیگر منتظر ماند. بتازگی تبلیغات محیطی این سریال شروع شده و قرار است توزیع آن طی روزهای آینده در شبکه نمایش خانگی شروع شود. این سریال دست روی سوژه های داغ گذاشته و پرونده های ملتهب اجتماعی را دراماتیزه کرده است. از «آقازاده» به عنوان یک سریال سیاسی یاد می شود که پس زمینه عاشقانه دارد.

این دو ویژگی می تواند به کمک سریال بیاید و همزمان خاص پسندها و مخاطب عام را با خود همراه کند. کارنامه حامد عنقا نشان می دهد او شیوه سرگرم کردن مخاطب را بلد است و می داند چگونه مفاهیم مختلف را در بستر یک سریال جذاب روایت کند.به این موارد،‌ترکیب بازیگران را هم از یاد نبریم که «آقازاده» را تبدیل به سریالی پرستاره کرده است.

میزان موفقیت: سریال «آقازاده» ویژگی های موفقیت را دارد. این سریال اولین محصول خانگی اوج است و می تواند تبدیل به شناسنامه آن هم بشود.

گیله وا/ 97

کارگردان: اردلان عاشوری

بازیگران: ستاره اسکندری،حمیدرضا پگاه،امیرحسین صدیق،بهروز شعیبی،مهدی زمین پرداز،مهران رجبی و ...

سطح کیفی:« گیله وا» با موضوع قیام جنگل و جنایت های انگلیس در ایران ساخته شد. این سریال چند بار در کنداکتور قرار گرفت اما پخش آن هر بار به تعویق افتاد. «گیله وا» سریالی متوسط است.

میزان موفقیت: «گیله وا» در زمان پخش با استقبال بالا مواجه نشد.

مینو /1397

کارگردان: امیرمهدی پوروزیری

بازیگران: عباس غزالی، سیاوش طهمورث،محمود پاک نیت،پروانه معصومی و ...

سطح کیفی: «مینو» روایت اتفاق هایی است که در خرمشهر در روزهای منتهی به اشغال رخ می دهد. در این سریال گوشه ای از مقاومت و تلاش مردان و زنان برای آزادسازی این شهر به تصویر کشیده شد. «مینو» سریالی متوسط است و نتوانست حق مطلب را درباره بخشی از تاریخ خرمشهر ادا کند.

میزان موفقیت: سریال «مینو» نتوانست به مخاطب بالایی در زمان پخش دست یابد و نامش سر زبان ها نیفتاد.

در میان خاکستر/1396

کارگردان: سجاد امیریزدانی

بازیگران: ارسطو خوش رزم، حمیدرضا محمدی، سوده ازقندی، ژاله کاظمی، ایمان سلگی، مرتضی حسنلو، فاطمه عریضی و ...

سطح کیفی: «در میان خاکستر» زندگی شهید مهدی آلبوغبیش اولین منتخب شورای شهر خرمشهر را روایت می‌کند. مبارزانی که در مقاومت 34 روزه خرمشهر در برابر متجاوزان بعثی ایستادگی کردند.... «متوسط» بهترین عنوان برای ارزیابی کیفیت این سریال است.

میزان موفقیت: سریال «در میان خاکستر» نتوانست جایگاهی میان بیننده ها بدست بیاورد.

پایتخت 5 /1396

کارگردان: سیروس مقدم

بازیگران: محسن تنابنده،احمد مهران‌فر،علیرضا خمسه،ریما رامین فر،نسرین نصرتی،هومن حاجی‌عبداللهی،بهرام افشاری و...

سطح کیفی: «پایتخت 5» یکی از بهترین فصل های این سریال محبوب لقب دارد. داستان سریال از شمال ایران شروع شد، به ترکیه رفت و در سوریه به پایان رسید. سیروس مقدم و محسن تنابنده در مقام کارگردان و نویسنده ، روایتی جذاب و تکان دهنده از جنایات های داعش به تصویر کشیدند.

میزان موفقیت: «پایتخت 5» تبدیل به سریالی پر بیننده شد که همه جای ایران نامش سر زبان ها بود!‌ این سریال بواسطه حمایت سازمان اوج توانست از برخی خطوط قرمز بی مورد عبور کند. حمایت مالی اوج از «پایتخت 5» نیز منجر به سریالی با پروداکشن عظیم شد.با این حال ،‌همان طور که اشاره کردیم، برند «پایتخت» متعلق به اوج نیست و در اخیتار تلویزیون است.

سر دلبران /1396

کارگردان: محمدحسین لطیفی

بازیگران: برزو ارجمند ،محمد کاسبی ،فرهاد قائمیان،اسماعیل محرابی،متین ستوده،جعفر دهقان،کامران تفتی ، جهانبخش سلطانی و ...

سطح کیفی: «سر دلبران» چالش ایمان مردم در عصر حاضر است. این مفهوم متعالی در سریال به شعاری ترین شکل ممکن روایت شد. خود سریال هم جذابیت دراماتیک نداشت تا بتواند نظر مخاطبان را جلب کند.

میزان موفقیت: «سر دلبران» در زمانی طولانی تولید شد اما نتیجه اش سریالی ضعیف بود . این سریال در زمان پخش با انتقاد رسانه ها و مخاطبان مواجه شد.

آسمان من / 1394

کارگردان: محمد رضا آهنج

بازیگران: دانیال حکیمی،حسن پورشیرازی،آتیلا پسیانی،امین حیایی،پژمان بازغی،سام درخشانی،حامد بهداد،امیر آقایی و ...

سطح کیفی: «آسمان من» بر اساس پرونده های واقعی دهه 60 با موضوع امنیت پرواز ساخته شد. این سریال قصه های جذابی داشت و در هر قسمت یک داستان را روایت می کرد. پروداکشن سریال هم بر کیفیت بصری آن می افزود.

میزان موفقیت: «آسمان من» مخاطب گسترده ای در پخش اول نداشت. در بازپخش اما مورد توجه قرار گرفت و مخاطب نسبی بدست آورد. این سریال شروع خوبی برای سازمان اوج محسوب می شود اما در ادامه این موفقیت تداوم نیافت. حالا چشم امید اوج به «آقازاده» است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها