کد خبر: 390713
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

سیدجمال ساداتیان در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» از تاثیر کرونا بر سینما و جشنواره فجر امسال می‌گوید:

سلامت مردم در درجه اول اهمیت قرار دارد/ ترکیب چیدمان اکران‌های نوروزی امسال خوب است/ وجه سرگرمی سینما همیشه بر دیگر امور آن غالب بوده است/ فیلم‌هایی که به درد عموم مخاطبان بخورند حضور پررنگی در جشنواره فیلم فجر ندارند

سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده پرافتخاری است که او را با مرور آثارش بهتر و بهتر می‌توان شناخت. تهیه‌کننده‌ای که فیلم‌های خوبی چون «برف روی کاج‎‌ها»، «دایره زنگی» و «انتهای خیابان هشتم» را در کارنامه کاری دارد.

سلامت مردم در درجه اول اهمیت قرار دارد/ ترکیب چیدمان اکران‌های نوروزی امسال خوب است/ وجه سرگرمی سینما همیشه بر دیگر امور آن غالب بوده است/ فیلم‌هایی که به درد عموم مخاطبان بخورند حضور پررنگی در جشنواره فیلم فجر ندارند
کد خبر: 390713
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تبسم کشاورز- سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده پرافتخاری است که او را با مرور آثارش بهتر و بهتر می‌توان شناخت. تهیه‌کننده‌ای که فیلم‌های خوبی چون «برف روی کاج‎‌ها»، «دایره زنگی» و «انتهای خیابان هشتم» را در کارنامه کاری دارد.

همچنین نام او پشت فیلم‌های بی‌نظیری مانند «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی و «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که برای هر دوی آنها برنده سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده است می‌درخشد.

به‌ علاوه اینکه سریال پربیننده «خواب و بیدار» و همکاری او با مهدی فخیم‌زاده در سال 80 را نباید از یاد ببریم.

در ادامه گفت‌وگوی اعتمادآنلاین را با سید جمال ساداتیان در مورد تاثیر کرونا بر سینما، اکران‌های نوروزی فیلم‌ها، جشنواره فجر و همکاری‌اش با سعید روستایی در «متری و شیش و نیم» می‌خوانید:

***

*چند روزی است سینماها و مراکز فرهنگی به دلیل شیوع «کرونا» تعطیل شده‌اند. این قضیه چه تاثیری بر سینما می‌گذارد؟

بعضی وقت‌ها بلاهایی پیش می‌آید که از اراده بشر خارج است و باید در مقابلش تدبیری اندیشید تا مهار شود. ما در زمان جنگ هم این بحران‌ها را داشتیم. به یاد می‌آورم اکران‌های نوروزی آغاز شده بود که صدام شروع به موشک‌باران ایران کرد.

این را باید بدانیم که در درجه اول امنیت جسمی مردم اهمیت دارد. نیمه‌تعطیل شدن کشور بر خیلی از مسائل تاثیر گذاشته است. قطعاً این قضیه نمی‌تواند ادامه‌دار باشد، تمام تلاش مسئولان بر این است که قضیه را حل کنند و زندگی عادی را به مردم بازگردانند.

با وعده‌هایی که داده شده امیدوارم این مساله تا قبل از عید نوروز حل شود و سینماها روند طبیعی خودشان را طی کنند.

*با توجه به قرعه‌کشی صورت‌گرفته و بر اساس ترکیب چیدمان اکران‌های نوروزی، پیش‌بینی‌‌تان در مورد فروش فیلم‌ها چیست؟

هر فیلمی که در جشنواره فجر از آرای بیشتر مردمی برخوردار باشد معمولاً در اولویت خواهد بود. آثاری که می‌توانند نظر مخاطبان را به خودشان جلب کنند عموماً در گیشه توانسته‌اند شرایط بهتری داشته باشند.

ترکیب چیدمان اکران‌های نوروزی امسال خوب است و تقریباً در تمام ژانرها فیلم داریم. امیدوارم بعد از پایان یافتن این بحران‌ها و وقفه‌های پیش‌آمده در زندگی مردم، فیلم‌های منتخب بتوانند اعتماد مردم را به خودشان جلب کنند و از فیلم‌ها استقبال شود.

ترکیب چیدمان اکران‌های نوروزی امسال خوب است و تقریباً در تمام ژانرها فیلم داریم. امیدوارم بعد از پایان یافتن این بحران‌ها و وقفه‌های پیش‌آمده در زندگی مردم، فیلم‌های منتخب بتوانند اعتماد مردم را به خودشان جلب کنند و از فیلم‌ها استقبال شود.

*فیلم‌های جشنواره فجر امسال را دیدید؟ از نظرتان کدام کارها بهتر بود؟

بعضی از کارها را دیدم. اما این نگرانی همیشه وجود دارد که در زمان اکران چه اتفاقی برای فیلم‌ها می‌افتد.

«روز صفر»، «درخت گردو»، «شنای پروانه» و «خورشید» فیلم‌های قابل اعتنایی بودند. هم موضوع جذابی داشتند و هم خوب اجرا شده بودند.

عموماً اگر بخواهد گیشه‌ سینما بچرخد، باید بر اساس سلیقه مخاطب عام شکل بگیرد. اما در جشنواره فیلم فجر چون بحث‌های رقابتی، تکنیکی و موضوعی مطرح است شاید آن دسته از فیلم‌هایی که خیلی به درد عموم مخاطبان بخورند حضور پررنگی در جشنواره نداشته باشند. سلایق افراد مختلف است و فیلم‌ها باید بتواند تمام سلیقه‌ها را در بر گیرد، اما در کل امیدوارم مردم با رضایت کامل از سینما بازگردند، چون وجه سرگرمی سینما همیشه بر دیگر امور آن غالب بوده است.

*اخیراً محمد رسول‌‌اف هم برنده جایزه خرس طلایی جشنواره برلین شد. نظر شما در مورد این جایزه و این دست جوایز چیست؟

جایزه‌‌ای را که از جشنواره‌های مختلف برای سینمای ایران به ارمغان می‌آید در درجه اول باید متعلق به سینمای ملی کشور بدانیم. چراکه کسب این جوایز، سینمای ایران را در رنکینگ دنیا پررنگ‌تر می‌کند. به دست‌اندرکاران فیلم هم که زحمت کشیده‌اند تا اثری را درست کنند که منجر به دریافت این جایزه شود باید تبریک و خسته‌نباشید بگوییم.

از نگاه من سینمای ما قدرت و ظرفیت ساخت فیلم‌های خوب را دارد. انتخاب قصه‌ها غالباً با تنش‌هایی همراه است. اما امیدوارم سعه‌ صدر داشته باشیم و بگذاریم سینماگران ما تراوشات ذهنی‌شان را به تصویر تبدیل کنند و شرایطی را رقم بزنیم که سینمای ما بتواند تمام ظرفیت‌های خودش را در ساخت فیلم‌ نشان بدهد و این محدودیت‌ها باعث نشود گاهی سینما افت‌هایی پیدا کند.

*در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

درصدد تولید کاری هستم، اما این روزها آن‌قدر شرایط اجتماعی و اقتصادی بی‌ثبات است که باید منتظر بمانیم. شما در نظر بگیرید الان با همین بحرانی که پیش آمده در اوضاع کنونی، فیلم‌هایی که در حال ساخت بودند فیلمبرداری‌شان را متوقف کرده‌اند. پارسال در ایام نوروز حادثه سیل اتفاق افتاد که بر اکران و فروش سینماها تاثیر گذاشت.

اقتصاد سینما اقتصاد گرانی است. وقتی می‌توانیم وارد تولید شویم که جامعه ثبات و شرایط بهتری داشته باشد.

*کارگردانی هست که دوست داشته باشید با او همکاری کنید؟

قبل از اینکه به این فکر کنم که ترجیح می‎دهم با کدام کارگردان کار کنم، دوست دارم به قصه‌ای برسم که نه تنها برای من جذاب است بلکه در نزد بخشی از جامعه هم تاثیرگذار و جذاب باشد. ابتدا می‌بینم که ظرفیت قصه چه چیز را ایجاب می‌کند سپس بر اساس آن کارگردان و سایر عوامل را انتخاب می‌کنم؛ برای مثال در جشنواره فجر امسال کارگردان‌های جوانی که اولین فیلم‌ بلندشان را ساخته‌اند توانستند گوی سبقت را از دست‌ پیشکسوتان بربایند. طبیعی هم هست که همیشه نیروهای جوان و خلاق هستند که می‌توانند فکر و کارهای جدید انجام دهند. امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوایم با آنها کار کنیم منتها منوط به اینکه قصه‌ای خوب داشته باشیم.

*اوضاع سینما در سال 98 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکران فیلم‌ها به ‌گونه‌ای بود که فیلم‌های خوب‌مان تقریباً در 6 ماه اول روی اکران رفتند و در 6 ماه دوم تقریباً فیلم‌های متوسط رو به پایین ماندند و گیشه سینما رونقی نداشت. البته شرایط اجتماعی و بلاهای طبیعی هم در این مساله بی‌تاثیر نبود.

*در مورد چگونگی همکاری با سعید روستایی در فیلم «متری شیش و نیم» توضیح می‌دهید؟

در ابتدا قصه را خواندم و برایم جذاب شد. سعید روستایی هم با کار قبلی‌اش از پس امتحانش برآمده بود. الحق و الانصاف فیلم بسیار سختی بود، اما وقتی فیلم نمایش داده شد متوجه شدیم که تصمیم ما تصمیم درستی بود. قصه و اجرای خوب باعث شد فیلم ضریب نفوذ خوبی در جامعه داشته باشد و با مخاطب ارتباط برقرار کند.

متری شیش و نیم

*از نگاه شما جوایز سی‌ و هشتمین جشنواره فیلم فجر امسال چقدر به حق بود؟

این انتخاب‌ها به سلیقه و تخصص هیات داوران برمی‌گردد. خودم را در مسندی نمی‌بینم که بخواهم عملکرد آنها را نقد کنم.

این قضاوت‌ها از علوم انسانی نشأت می‌گیرد، بنابراین مانند علوم پایه نیست که آدم بخواهد با یکسری قوانین ثابت همه‌ چیز را ارزیابی کند. بعضی از فیلم‌ها آن‌قدر جایگاه رفیعی دارند که بدون معارف کاندیدا می‌شوند و جایزه می‌گیرند. معمولاً همیشه هفت هشت فیلم ته جدول مسابقه شبیه هم می‌شوند. قطعاً قضاوت کردن در این شرایط سخت می‌شود چون شما هر فیلمی را انتخاب کنید بقیه اعتراض می‌کنند. در جشنواره‌های خارجی هم این اتفاق‌ها پیش می‌آید و همیشه عده‌ای ناراضی هستند.

فیلمسازی در کل کار سختی است و چون فیلمسازان تمام وجود خود را در اثری که تولید می‌کنند می‌گذارند پس انتظار دارند زحمات‌شان دیده شود؛ برای مثال وقتی از 100 فیلم، 20 یا 22 فیلم فقط به بخش مسابقه راه پیدا می‌کنند طبیعی است که این اتفاق‌ها و گله‌گزاری‌ها پیش بیاید.

*امسال برخی از افراد جشنواره فجر را تحریم کردند. نگاه شما به این مساله چه بود؟

اتفاقاتی که افتاد بخشی از جامعه را تحت تاثیر قرار داد، معتقدم باید دست به دست هم دهیم تا شرایط را کمی تلطیف کنیم. برخی دوستان جشنواره را تحریم کردند و شاید اعتقاد داشتند با غیبت‌شان می‌توانند پیامی را به گوش مسئولان ‌برسانند، برخی دوستان هم تصمیم گرفتند در کنار مردم باشند و شرایط مفرح‌تری را رقم بزنند. به هر حال هر 2 طرز تفکر طرفدارانی داشت. در مجموع مردم از جشنواره فجر استقبال کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها