کد خبر: 381749
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۷:۰۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

در نشست فیلم «شنای پروانه» چه گذشت؟

نشست خبری فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی در دومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه برگزار شد.

در نشست فیلم «شنای پروانه» چه گذشت؟
کد خبر: 381749
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۷:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در دومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه، نشست خبری فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی با اجرای منصور ضابطیان مجری نشست‌های روز دوم جشنواره برگزار شد.


به گزارش اعتمادآنلاین ، بازیگران و عوامل فیلم از جمله جواد عزتی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، مه‌لقا بازیگر، طناز طباطبایی، علی شادمان و رضا صاعمی منتقد در این نشست حضور داشتند.

رضا صاعمی منتقد در ابتدای این نشست درباره فیلم «شنای پروانه» گفت: اساسا خیلی موافق با نقد سریع بعد از فیلم نیستم. چون معتقدم فیلم باید هضم شود مخصوصا فیلمی مثل «شنای پروانه» که اثرش هنوز در من باقی است.


او گفت: این فیلم محصول تجربه زیسته محمد کارت و سابقه‌اش در کارهای مستند مانند «خون‌مردگی» است و تداوم کارهای دیگر کارگردان است. همین که در نخستین فیلمش موفق می‌شود وارد بخش سودای سیمرغ شود این تجربه و پختگی او را نشان می‌دهد.


این منتقد سینمای ایران در ادامه گفت: شاید تماشای فیلم بینندگان را یاد فیلم‌هایی مانند «مغزهای کوچک زنگ زده» و «متری شیش و نیم» بیندازد. اما فضای این اثر متفاوت است و در انتهای فیلم باعث می‌شود مخاطب با شخصیت فیلم احساس همذات پنداری مثبتی داشته باشد.


وی افزود: اما اینجا یک نگاه مستقلی هم دارد که تجربه زیسته خود کارت است که در جنوب شهر شیراز داشته است و این‌گونه نیست که قصه‌پردازی کرده باشد.

محمد کارت کارگردان این اثر در رابطه با ایده فیلم که در ابتدا قتل ناموسی است اما بعد به سمت دیگری می‌رود، گفت: پروسه ساخت این فیلم بسیار پیچیده بود. با حسین دوماری و پدرام پورامیری که از دوستان من هستند هشت ماه روی فیلمنامه کار کردیم. شاید سوال باشد که چگونه سه نفر فیلمنامه را نوشتند و باید در این خصوص بگویم بسیار باهم حرف زدیم و در نهایت به این فیلمنامه رسیدیم و این بافت جنوب شهری را خلق کردیم که به این‌ انتها رسیدیم.

پانته‌آ بهرام در رابطه با نقش کوتاه و متفاوتش در فیلم گفت: من قبل از این با محمد کارت در فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» همبازی بودم. بنابراین چون می‌دانستم که بازیگری را بلد است، وقتی به من پیشنهاد داد قبول کردم و پیشنهاد داد که موهایم را کوتاه کنم و کچل باشم.


بهرام ادامه داد: به نظرم تمام زن‌های این فیلم قربانی هستند. چه از نقش من که مجبور می‌شود از صورت و زنانگی‌اش بگذرد و حتی چهره‌اش را تغییر بدهد و مردانه بکند چه شخصیت‌های دیگر فیلم. قرار گرفتن در یک گروه درجه یک و فیلمنامه عالی باعث شد که نقش را بپذیرم.

در ادامه طناز طباطبایی در رابطه با بازی کوتاهش در فیلم پاسخ داد: وقتی فیلمنامه را خواندم به این موضوع فکر کردم که چرا کارت این نقش را به من پیشنهاد داد. وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که چرا به من پیشنهاد داده است.

وی افزود: فیلمنامه را خواندم دیدم بیشترین نقشی که در این فیلم دوست داشتم ایفا کنم نقش پروانه بود. باید با این نقش کوتاه تصویر، گرافیک و بازیش را در ذهن مخاطب به یاد بیندازیم.

محمد کارت در پاسخ به سوالی در خصوص بلندی فیلم و اینکه فیلم جایی از ریتم‌ می‌افتد، گفت: من از دیروز در چندین سینما نشستم و به صورت تماشاچیان نگاه کردم و تا الان معتقدم که فیلم خوش‌ریتم است.

امیر آقایی در پاسخ به این سوال که چگونه در فیلم به این چهره و این گویش رسیدید، گفت: روزی که محمد کارت برای این نقش به من زنگ زد خندیدم و به او گفتم که اساسا امیر آقایی را با نقش‌های شق و رق و روشن‌فکرانه می‌شناسند. به او گفتم که خیلی نیاز به تحقیقی در این نقش ندارم چون گذشته‌ام از این نقش به دور نبوده است. در محله‌ای زندگی کردم که نصف محله ما یا در خاک هستند یا زیر حکم.


آقایی ادامه داد: تا پیش از این فکر می‌کردم که نقش را باید زیست اما بعد از اینکه فیلمنامه را خواندم به این نتیجه رسیدم که بعد از 22 سال بازی در تئاتر چه می‌شود یکبار هم من رگ گردنم بیرون بزند!

در ادامه این نشست جواد عزتی در رابطه با این سوال که از او پرسیدند امکان برنده شدن سیمرغ را دارد و نقشش را خوب بازی کرده، گفت: در فیلم به من خوش گذشت و فکر می‌کنم می‌توان این را از پاسخ‌هایی که مابقی دوستان دادند، متوجه شد.

امیرآقایی در پاسخ به این سوال که چرا در نقشش لهجه دارد اما مابقی افراد فیلم‌مثل خانواده‌اش لهجه ندارند، گفت: خودم در این محله‌ها زندگی کرده‌ام و این آهنگی است که شخصیت هاشم داشت. خودم ترک هستم و می‌توانم با این لهجه صحبت کنم‌. این لهجه نیست بلکه اسلنگ و گویش لاتی است.

محمد کارت در ادامه گفت: فکر می‌کنم اگر فیلمم نماینده‌ای از بچه‌های جنوب شهر داشته باشد حتما شخصیت و مرام و مسلک نقش حجت است. «شنای پروانه» یک مشق است برای من که نشان می‌دهد که همه ما یک گنده لات درون داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها