کد خبر: 379971
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۲:۵۶:۰۰
| |

نشست‌ خبری بستر تعامل اهالی رسانه و سینماگران است

محمدرضا مقدسیان معتقد است نشست‌‌های خبری جشنواره فیلم فجر بستر تعامل اهالی رسانه و سینماگران است.

نشست‌ خبری بستر تعامل اهالی رسانه و سینماگران است
کد خبر: 379971
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۲:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا مقدسیان از روزنامه‌نگاران و منتقدان باسابقه است که در عرصه اجرا نیز حضوری فعال دارد، او که چندی پیش اجرای مراسم قرعه‌کشی فیلم‌های جشنواره را برعهده داشت به عنوان یکی از مجری‌های نشست‌های خبری جشنواره سی و هشتم نیز با این رویداد همراه است. مقدسیان به نکاتی درباره اجرای نشست‌های خبری اشاره کرده که در ادامه می‌خوانید.


هدف از جلسات نشست باید مشخص باشد


من در ادوار گذشته جشنواره نیز تجربه برگزاری جلسه‌های پرسش و پاسخ یا همان نشست‌های خبری را داشته‌ام که به شکل‌های مختلف برگزار می‌شد.

فارغ از اینکه شکل برگزاری جلسات نشست خبری، یکی از دغدغه‌های اصلی هر کسی که این جلسات را اجرا می‌کند و مشخصاً خود من، این است که هدف از برگزاری چنین جلساتی را ارزیابی کنیم. ما جلسه‌ای داریم که بعد از نمایش فیلم برگزار می‌شود و فیلمساز، بازیگر و همه دست اندرکاران تولید فیلم خودشان را در معرض پرسش و پاسخ اهالی رسانه، روزنامه‌نگاران و منتقدین قرار می‌دهند.

نکته مهم در این میان این است که همه کسانی که در این جلسه حاضرند از حقوقی برخوردار هستند و مهم‌ترین مسئله برای کسی که جلسه را اداره می‌کند این است که بتواند تا حد ممکن تعادل را بین طرفین برقرار کند.


باید بین طرفین تعادل برقرار باشد


تعادل در جلساتی از این دست تعریفی مشخص دارد. همه کسانی که در این نشست خبری حاضر شدند، افراد حرفه‌ای هستند و با فرض اینکه همگی رفتار حرفه‌ای دارد حق دارند هر آن چیزی که مایلند را از دست‌اندرکاران تولید فیلم بپرسند و یا هر اتفاقی که در جلسه اتفاق می‌افتد را ثبت و ضبط کنند.

از طرف دیگر عوامل فیلم هم باید با این احساس که در فضایی آرام و بدون موضع‌گیری و تنش قرار دارند پاسخگوی سوالات اهالی رسانه باشند. آنها همچنین باید فرصت کافی داشته باشند تا بتوانند به درباره نکاتی که هدف‌شان در فیلم بوده صحبت کنند و به سوالات درباره آنها پاسخ دهند. کسی که به عنوان مجری جلسه را اداره می‌کند باید تلاش کند حقوق همه این افراد به شکل مساوی رعایت شود.


شأن جلسه و مباحث آن باید رعایت شود


مجری یا مدیر نشست علاوه بر رعایت تعادل و تساوی باید تلاش کند تا تفاوتی بین رسانه یا افراد با جایگاه یا سنین و دیدگاه‌های مختلف قائل نشود، البته با رعایت این خط قرمز که همه رفتارها و سکنات در حوزه منش حرفه‌ای رسانه‌ای قرار بگیرد. مدیر نشست باید تلاش کند علاوه بر حفظ جایگاه همه افراد در جلسه، از شان و سطح مباحثی که در نشست مطرح می‌شود نیز مراقبت کنند.

روشن است که هر جلسه‌ای برای خودش قوانین و ضوابطی دارد، در نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر نیز اگر شیوه طرح سوال‌ها از سوی خبرنگاران مشخص باشد مجری وظیفه پاسداری از آن شیوه‌نامه را دارد.


همراهی اهالی رسانه و سینماگران، اصل مهم نشست‌ها


اولین ویژگی که باعث تمایز سینمای رسانه با سایر سالن‌هایی که فیلم‌های جشنواره را نمایش می‌دهند می‌شود، این است که بستری برای تعامل محترمانه و سازنده اهالی رسانه و سینماگران فراهم شود. نشست‌های پرسش و پاسخ یکی از نمودهای اصلی بروز چنین ویژگی‌ است.

به همین دلیل مهم است که این جلسات به شکل کاملا حرفه‌ای برگزار شود و این مهم مستلزم همراهی اهالی رسانه و اهالی سینما و مجری جلسه است.

نتیجه این جلسات در نهایت منتهی به رشد رسانه‌ها به شکل حرفه‌ای و تخصصی و هم رشد سینمای‌مان می‌شود، سینمایی که اگر نقد مثبت و بدون غرض‌ورزی را با آن درمیان بگذاریم پذیرای هر نظری است.


منبع: فجرنامه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها