کد خبر: 370603
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از بازگشت عادل فردوسی‌پور به خانه‌ها در قاب یک برنامه اینترنتی:

آیا دیوار انحصار صداوسیما در برنامه‌های ورزشی ترک برداشته است؟/ مدیران تلویزیون باید نگاه‌شان به رسانه را تغییر دهند

بعد از کنار گذاشته شدن برنامه «90» از تلویزیون، مدیران شبکه سه تصمیم گرفتند برنامه «فوتبال برتر» را با اجرای محمدحسین میثاقی روی آنتن ببرند. برنامه‌ای که با سروصدای فراوانی آغاز به کار کرد، اما هرگز نتوانست جای برنامه «90» و مجری محبوبش یعنی عادل فردوسی‌پور را بگیرد.

آیا دیوار انحصار صداوسیما در برنامه‌های ورزشی ترک برداشته است؟/ مدیران تلویزیون باید نگاه‌شان به رسانه را تغییر دهند
کد خبر: 370603
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ همان روزی که خبر پخش برنامه اینترنتی عادل فردوسی‌پور در شبکه‌های اجتماعی پیچید مشخص بود که «کلاسیکو»ی او حسابی سروصدا خواهد کرد. این مجری محبوب به‌ خوبی نشان داد چگونه باید مخاطب را جذب کرد و برنامه‌سازی برای مردم یعنی چه. برنامه او باعث شد تا یکی از وب‌سایت‌های پخش‌کننده اینترنتی برای دقایقی از دسترس خارج شود و این خودش نشان از استقبال بالای مخاطبان از «کلاسیکو» داشت. این آغاز یک اتفاق بزرگ است: خارج شدن انحصار تصویر از دستان صداوسیما. حالا فردوسی‌پور و افرادی شبیه به او می‌توانند با استفاده از فضای مجازی برای مردم برنامه بسازند و زیر بار سانسور صداوسیما هم نروند.

جای خالی «90»

بعد از کنار گذاشته شدن برنامه «90» از تلویزیون، مدیران شبکه سه تصمیم گرفتند برنامه «فوتبال برتر» را با اجرای محمدحسین میثاقی روی آنتن ببرند. برنامه‌ای که با کلی سروصدا آغاز به کار کرد، اما هرگز نتوانست جای برنامه «90» و مجری محبوبش یعنی عادل فردوسی‌پور را بگیرد. خیلی از کارشناسان فوتبال ایران حاضر نشدند در این برنامه حضور پیدا کنند و برخی دیگر هم به دلیل عدم‌ حمایت میثاقی از فردوسی‌پور تصمیم گرفتند این برنامه را بایکوت کنند. فوتبال ایران در این روزها حاشیه‌های زیادی داشته و از همین رو جای خالی فردوسی‌پور و برنامه محبوبش یعنی «90» کاملاً به چشم می‌آید.

درگیری‌های هواداران سپاهان و پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام حذفی سال گذشته، حواشی فینال جام حذفی، تعویق در برگزاری لیگ نوزدهم، جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران، جدایی برانکو از پرسپولیس، ثبت قرارداد فدراسیون با مارک ویلموتس، نتایج ضعیف تیم ملی در آسیا، فسخ قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال، فسخ قرارداد استراماچونی با استقلال و حواشی آن، انتشار قرارداد مارک ویلموتس در رسانه‌ها و خیلی از مسائل دیگر تنها بخشی از مشکلات فوتبال ایران بعد از پایان کار «90» است. فردوسی‌پور می‌توانست در این برنامه به تک‌تک این مشکلات ورود کند، اما در عمل این اتفاق رخ نداد و برنامه «فوتبال برتر» هم نتوانست به خوبی آنها را زیر ذره‌بین ببرد.

هت‌تریک مزدک میرزایی

همان زمانی که فردوسی‌پور از شبکه‌ سه کنار گذاشته شد، دوست قدیمی و همکارش هم به کار خود در رسانه ملی پایان داد. مزدک میرزایی مانند فردوسی‌پور با قهر مدیران صداوسیما مواجه شد و برخلاف عادل، تصمیم گرفت شانس خود را در کشوری دیگر امتحان کند. او به انگلیس رفت و با یکی از تلویزیون‌های فارسی‌زبان کارش را آغاز کرد. این گزارشگر فوتبال ایران در حالی راهی بریتانیا شد که برخی عنوان کرده بودند بخش بزرگی از آرشیو صداوسیما هم با او از ایران خارج‌ شده است.

حالا مزدک 2 هفته است که برنامه‌ای با عنوان «هت‌تریک» را به روی آنتن برده و کوشیده تا در نبود برنامه «90» نگاهی داشته باشد بر فوتبال ایران و حواشی آن؛ البته این برنامه نگاهی هم به ورزش زنان دارد و تلاش دارد حواشی فوتبال زنان را نیز بررسی کند. مزدک در این برنامه داوری لیگ را هم بررسی می‌کند و به‌ نوعی نشان داده در فقدان یک برنامه خوب فوتبالی شبکه‌های ماهواره‌ای سعی می‌کنند میزان مخاطبان خود را بالا ببرند.

چند نفر کلاسیکو را دیدند؟

تجربه برنامه‌سازی اینترنتی برای فردوسی‌پور در یک ساعت ابتدایی یک‌ میلیون و 820 هزار بازدید در پی داشت. این آمار در ساعت‌های بعدی بیشتر هم شد تا مشخص شود فضای رسانه در حال تغییر است و اینترنت انحصار صداوسیما را شکسته. صداوسیمای ایران اما گویا هنوز نتوانسته این واقعیت را قبول کند. به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که مدیران صداوسیما نگاه‌شان به رسانه را تغییر دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها