کد خبر: 369300
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۲ ۱۶:۰۷:۲۵
| |

وحید صداقت، کارگردان:

شانس دیده شدن مستند را از مخاطب عادی نگیریم

یکی از مستندسازان حاضر در جشنواره سینما حقیقت درباره شیوه بلیت فروشی که امسال اجرا شده، معتقد است این شیوه از ازدحام جمعیت کم کرده است اما در عین حال نباید شانس دیده شدن فیلم‌های مستند را از مخاطبان عادی بگیریم.

شانس دیده شدن مستند را از مخاطب عادی نگیریم
کد خبر: 369300
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۲ ۱۶:۰۷:۲۵

اعتمادآنلاین| سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت با تغییراتی در شیوه بلیت فروشی و اختصاص سالن به مخاطبان این رویداد و سینمای مستند درحال برگزاری است، به این صورت که هر یک مخاطبان برای تماشای فیلمهای حاضر در جشنواره و برای ورود به سالن‌ها باید بلیت تهیه کنند و در غیر این صورت امکان تماشای فیلم‌ها را نخواهند داشت.

بر اساس اعلام ستاد این جشنواره تهیه بلیت برای حدود 1500 نفر که پیش از شروع جشنواره به عنوان اهالی رسانه، منتقدین و مستندسازان شرکت کرده اند، رایگان است و برای هر اثر در پردیس سینمایی چارسو تعدادی محدود بلیت جهت فروش نیز در نظر گرفته شده است.

سالن فردوس موزه سینما نیز امسال برای نخستین بار اقدام به نمایش فیلمهای مستند حاضر در جشنواره کرده و در این سالن تمامی بلیت‌ها برای مخاطبان عادی این گونه سینمایی برای فروش در نظر گرفته شده است.

وحید صداقت کارگردان مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» که امسال در بخش رقابتی و مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد در گفت‌وگویی درباره شیوه بلیت فروشی این دوره جشنواره اظهار کرد: امسال با شیوه بلیت‌فروشی جدیدی که اتفاق افتاد از ازدحامی که سال‌های قبل پیش از شروع هر یک از فیلم‌ها شاهد بودیم، کم کرده است و این موضوع می تواند نقطه مثبتی باشد اما نوع اختصاص بلیت فروشی به هر فیلم و سهمیه‌ای که تماشاگران عادی دارند و می‌توانند آن را از سینماتیکت یا گیشه تهیه کنند، بسیار کم است.

او ادامه داد: برای مخاطبان عادی در هر سانس حدود 10 تا 20بلیت فروشی در نظرگرفته شده است و این تعداد بسیار کمی است و حدود 90 درصد بلیتهایی که در پردیس چارسو تهیه می‌شود برای اهالی رسانه، مستندسازان و منتقدین است که به صورت رایگان قابل خریداری است.

البته با تمهیداتی که اندیشیده شده تمامی بلیتهای اکران این آثار در موزه سینما به صورت فروشی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد که قیمتی بین 5 تا 10 هزار تومان می‌شود.

این کارگردان در ادامه صحبت‌های خود پیشنهاد کرد: کاش به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شد که نیمی از سالن می‌توانست در اختیار مخاطبان عادی باشد و نیمی دیگر برای دیگر مستندسازان، رسانه و ... .

در واقع باید مانند همان اتفاقی که برای تئاتر کشور رقم خورد و شاید حدود 15 سال پیش مردم عادی تئاتر را نمی‌شناختند و جزوء سبد فرهنگی آنان نبود و الان شکوفا شده در سینمای مستند هم شاهد باشیم تا مخاطبین عادی که عضو هیچ صنفی نیستند از آن آگاهی پیدا کنند و بلیت بخرند تا فیلمها را ببینند.

صداقت همچنین تصریح کرد: این شیوه فروش بلیت و تصمیمی که گرفته شد به جهت آنکه اولین سالی است که به اجرا درآمده قطعا نقاط ضعفی دارد.

نکته دیگر این است که اولین دوره‌ای‌ست که آقای محمد حمیدی مقدم مسئولیت برگزاری جشنواره و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را پذیرفته است بنابر این شاید باید مقداری فرصت دهیم تا همه چیز شکل بهتری پیدا کند.

او افزود: می‌توانیم بگوییم که در چنین شرایطی اهالی سینمای مستند برای تماشای فیلم‌ها اولویت دارند و 1500 کارت صادر شده که این افراد می‌توانند به صورت رایگان بلیتها را رزور کنند، تا اینجای کار اتفاق خوبی رقم خورده است اما باید سهمیه کسانی که کارت ندارند بیشتر می‌شد تا آنها هم بتوانند به تماشای آثار مستند بنشینند زیرا در نهایت مستندسازان، می توانند این فیلم‌ها را در شرایط مختلف ببینند؛ از اکرانهای خصوصی گرفته تا در دفاتر همدیگر یا در باشگاه مستند مرکز گسترش و خیلی محافل دیگر تماشا کنند اما تماشاگران دیگر، فضاهای بسیار کمی در اختیار دارند.

این کارگردان گفت: ما باید تلاش کنیم تا مخاطبان سینمای مستند افزایش پیدا کند اما با این شرایطی که اکنون وجود دارد، مخاطب کنونی یا می‌تواند آثار را در جشنواره ببیند یا به صورت محدود در اکرانهای گروه سینمایی هنرو تجربه.

البته اگر با استانداردهای صداو سیما هم همخوانی داشته باشد شاید بتواند در شبکه مستند سینما هم نمایش پیدا کند. بنابراین اگر مستندی در جشنواره باشد و در هیچ یک از شرایط دیگر اکران نشود، رسما شانس‌اش برای دیده شدن بسیار پایین است.

وحید صداقت در پایان گفت: امسال گفته شد عواید حاصل از فروش بلیت به فیلمساز تعلق می‌گیرد اما قطعا مبلغ بسیار کمی است و به غیر از موزه سینما که تمامی بلیت‌های آن فروخته می‌شود در چهارسو بین 10 تا 20 بلیت به صورت فروشی وجود دارد که به طور میانگین 5 تا 10 تومان هم برای هر کدام قیمت تعیین شده است بنابراین امیدوارم برای سالهای آینده سهم بیشتری به مخاطب عادی تعلق بگیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها