مستند «اسرار دریاچه» در تکاب اکران شد

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان از اکران فیلم مستند «اسرار دریاچه» برای نخستین بار در تکاب خبر داد.

مستند «اسرار دریاچه» در تکاب اکران شد
کد خبر: 367277
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۵ ۱۶:۵۹:۲۱

اعتمادآنلاین| امیر مطلوبی در این خصوص گفت: مستند اسرار دریاچه به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی «آرمین ایثاریان» به مدت 70 دقیقه با هدف معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و مراحل اکتشافی دریاچه آن و رسیدن به عمق آن برای اولین بار در سال 1397 تولید شده است.

او با بیان اینکه این فیلم برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده و در جشنواره‌های مختلف خارجی نیز خوش درخشیده است افزود: این فیلم به طور علمی، اکتشافی و پژوهشی به بررسی اسرار و زوایای پنهان دریاچه سحرآمیز و رازآلود تخت سلیمان تکاب و ویژگی‌های منحصر بفرد زمین‌شناسی آن به عنوان چشمه‌ای سه هزار ساله می‌پردازد.

مطلوبی با بیان اینکه عمق این دریاچه و اسرار داخل آن هنوز ناشناخته مانده و تنها تا عمق 120 متری آن غواصی شده است اظهارداشت: در این فیلم مستند همچنین اسطوره‌شناسی و باورهای عمومی منطقه پیرامون دریاچه تخت سلیمان و کوه میان تهی «زندان سلیمان» و گودال‌های اسرارآمیز اطراف این منطقه بررسی شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب ادامه داد: فیلم مستند اسرار دریاچه تخت سلیمان به معرفی و ابعاد مختلف تاریخی، تمدنی و طبیعی دریاچه وسط مجموعه تخت سلیمان، کوه زندان سلیمان، گودال طبیعی «برنجه» و چمن متحرک «چملی گول» پرداخته و نتایج پژوهش‌های باستان‌شناسی، زمین‌شناسی و ارتباط تمدنی این مجموعه‌ها را به تصویر کشیده است.

مطلوبی گفت: براساس پژوهش‌های منتشر شده در فیلم مستند اسرار دریاچه، مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به عنوان یک ارگ عظیم در دوران پارت‌ها بنا شده است.

او با بیان اینکه دریاچه تخت سلیمان در وسط مجموعه‌ای از آثار باستانی دوره‌های تاریخی هخامنشیان، ساسانیان، اشکانیان و دوره‌های اسلامی سلجوقیان و ایلخانان قرار گرفته است افزود: بنابر باورهای محلی و برخی روایت‌های تاریخی، مجموعه تخت سلیمان محل تولد پیامبر زرتشت و محل حکمرانی حضرت سلیمان بوده و آب دریاچه تخت سلیمان به دلیل وجود موادی مانند آرسنیک و فلزات سنگین غیرقابل شرب و برای آبزیان غیرقابل زیست است.

فیلم مستند اسرار دریاچه که در جشنواره تخت سلیمان برای فعالان گردشگری و مسافرانی از استان‌های شمال غرب کشور در تکاب پخش شد، هم اینک در سینماهای کشور درحال اکران است و اکران آن به مدت یک هفته در سینما تخت سلیمان تکاب ادامه خواهد یافت.

اکران فیلم اسرار دریاچه و افتتاح نمایشگاه صنایع دستی استان شمال غرب کشور از دیگر بخش‌های این جشنواره در روز نخست برگزاری آن بود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها