کد خبر: 346757
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۱۰:۱۸:۰۰
| |

نامزدهای جایزه‌ی ادبی «مدیسی»‌ و «گیلر»‌ معرفی شدند

نامزدهای مرحله دوم جایزه «مدیسی» و نامزدهای نهایی جایزه ادبی «‌گیلر»‌ معرفی شدند.

نامزدهای جایزه‌ی ادبی «مدیسی»‌ و «گیلر»‌ معرفی شدند
کد خبر: 346757
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۱۰:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| 9 رمان فرانسوی و هشت رمان خارجی به عنوان نامزدهای مرحله دوم جایزه ادبی «مدیسی» سال 2019 انتخاب شدند.

«روزهای شجاعت» نوشته «بریجت ژیرو»، «گتوی درونی» از «سانتیاگو آمیگورنا»،‌ «آهوی بزرگ» از «کلودی هاتزینگر»،‌ «حرارت» نوشته «ویکتور جاستین»،‌ «وسوسه» از «لوک لانگ»،‌ «نزاع» نوشته «کوین لمبرت»،‌ «پروتکل حاکم» نوشته «گیلیام لاوننت»،‌ «کورا در مارپیچ» نوشته «وینسنت مساژ»، و «جد من پواسون» نوشته «کریستین مونتالبتی» 9 رمان فرانسوی هستند که به فهرست نامزدهای بخش دوم جایزه ادبی «مدیسی» راه‌ یافته‌اند.

در بخش رمان‌های خارجی که در این جایزه ادبی نامزد شده‌اند،‌ رمان «شکستگی» از «نینا آلن»،‌ «قلمرو بزرگ سایه‌ها» از «آرنو گینر»،‌ «سلنوید» نوشته «میرکا کارتاراسکو»، «کینتو» به قلم «جنیفر نانسوبوگا»، «کتاب شهدای آمریکایی» نوشته «جویل کرول اوتس»، «دختر» نوشته «ادنا اوبراین»، ««خانم ایسلند» نوشته «آئور آوا اولافدوتیر» و «اوردسا» نوشته «مانوئل ویلاس» هشت اثری هستند که با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

سال گذشته «حماقت» نوشته «پیر گویوت» در بخش رمان‌های فرانسوی و «کلوپ مریخ» نوشته «راشل کوشنر» در بخش ادبیات خارجی موفق به کسب جایزه ادبی «مدیسی» شدند.

فهرست نامزدهای بخش سوم جایزه ادبی «مدیسی» فرانسه در تاریخ بیست و نهم اکتبر مشخص خواهد شد و برندگان جایزه در سال 2019 در تاریخ هشتم نوامبر (17 آبان) معرفی خواهند شد.

جایزه‌ ادبی «مدیسی» در سال 1958 راه‌اندازی شد تا نویسندگان خلاق را با وجود ناشناخته بودن‌شان در دنیای ادبیات مورد تقدیر قرار دهد.

این جایزه در سال‌های اولیه تنها ویژه بهترین رمان فرانسوی بود، اما از سال 1970 بخش‌ رمان خارجی و سپس در سال 1980 بخش مجموعه مقالات نیز به آن افزوده شد. از میان نویسندگان سرشناسی که تاکنون موفق به دریافت جایزه رمان خارجی «مدیسی» شده‌اند می‌توان به «پل آستر»، «اورهان پاموک»، «میلان کوندرا»، «اومبرتو اکو» و «فیلیپ راث» اشاره کرد.

فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «‌گیلر» ‌هم درحالی اعلام شد که نام «مارگارت اتوود»‌ یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های جایزه امسال در فهرست به چشم نمی‌خورد.

همچنین فهرست شش رمانی که به عنوان نامزدهای نهایی گران‌ترین جایزه ادبی کانادا، «گیلر» انتخاب شده‌اند،‌ از این قرار است: «‌شهر مهاجر» ‌نوشته «دیوید بزموگزیس»‌،‌ «بازی کوچک شکار در کلوب محلی تفنگ کوارد»‌ نوشته «مگان گیل»‌،‌ «بی‌گناهان»‌ نوشته «مایکل کرامی»،‌ «شهروندان دوگانه» نوشته «آلیکس اولین»،‌ «لامپدوسا» نوشته «استیون پرایس» و «تکثیر»‌ نوشته «ایان ویلیامز».

جایزه ادبی «‌گیلر» که در سال 1994 پایه‌گذاری شد، به عنوان معتبرترین جایزه کتاب‌های داستانی کانادا شناخته می‌شود و هرساله به بهترین رمان و یا مجموعه داستان‌ کوتاه کانادایی تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی در سرتاسر این کشور منتشر شده باشد.

به برنده این جایزه ادبی 75,330 دلار اهدا می‌شود. این جایزه از سال 2005 تاکنون با حمایت بانک کانادایی «اسکاتیا بانک» برگزار شده است.

از چهره‌های سرشناسی که پیش‌تر جایزه «گیلر» را از آن خود کرده‌اند، می‌توان به «مارگارت اتوود»، «اسی ادوگیان»، «آلیس مونرو» و «مایکل اونداجی» اشاره کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها