کد خبر: 334973
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

عماد افروغ در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

وضع قوانین مربوط به شرط سنی برای سینما مفید است/ سینما باید به زندگی نزدیک باشد/ دیالکتیک و سینما از هم جدایی‌ناپذیرند/ با هر علم و صنفی که مردم را کنار بزند مخالف هستم/ هنگام ارائه محصولات فرهنگی دست به دامن مردم و جیب آنها می‌شویم/ فیلم‌های مبتذل انتخاب

عماد افروغ گفت: بسیاری از منتقدان معتقدند نقد فیلم را فقط خود آنها باید بنویسند و افراد دیگر در حوزه‌های دیگر نمی‌توانند به درستی درباره فیلم‌ها قضاوت کنند. این تصور اشتباه است، زیرا سینما همه چیز است. هر فیلمی که روی پرده نقره‌ای می‌آید مجموعه‌ای از اتفاقات در حوزه‌های مختلف است و تقریباً همه مردم با آن درگیر هستند.

وضع قوانین مربوط به شرط سنی برای سینما مفید است/ سینما باید به زندگی نزدیک باشد/ دیالکتیک و سینما از هم جدایی‌ناپذیرند/ با هر علم و صنفی که مردم را کنار بزند مخالف هستم/ هنگام ارائه محصولات فرهنگی دست به دامن مردم و جیب آنها می‌شویم/ فیلم‌های مبتذل انتخاب
کد خبر: 334973
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، طی احکامی هیات رده‌بندی آثار سینمایی را معرفی کرد. این هیات مرکب از 30 شخصیت آشنا با فیلم و سینما در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه است. عماد افروغ یکی از چهره‌هایی است که نامش در این لیست دیده می‌شود. این استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را، که پیش از این در فرایند انتخاب و داوری فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته، می‌توان یکی از نظریه‌پردازان نزدیک به جامعه دانست. او در سینما، دانشگاه و بسیاری از حوزه‌های دیگر نقش دارد و کار می‌کند. افروغ با تشکیل چنین هیاتی و تصویب چنین قانونی موافق است. او در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین از نقد، مخاطب و نگاه مسئولان فرهنگی به مردم گفت که در ادامه خواهید خواند:

عماد افروغ، جامعه‌شناس، درباره وضع و اجرای قانون رده سنی در سینمای ایران گفت: در مجموع باید گفت شرط سنی و وضع چنین قوانینی هم حرفه‌ای است و هم می‌تواند به نفع سینما باشد. اما وضع چنین قوانینی و اجرای آن در قالب این بحث نیاز به تفکر و ایجاد سازوکار مناسب دارد. اما در کل حرکت خوبی است، اگر به درستی اجرا شود.

افروغ ادامه داد: اینکه می‌گویند سینما از مردم جداست و فقط متخصصان این امر باید درباره آن تصمیم بگیرند و نظر بدهند اشتباه است. زیرا سینما باید به زندگی نزدیک باشد. سینما وجوه مختلفی دارد که همه آنها زندگی و مردم‌اند. دیالکتیک و سینما از هم جدایی‌ناپذیرند.

این استاد دانشگاه درباره نقد فیلم گفت: بسیاری از منتقدان معتقدند نقد فیلم را فقط باید خود آنها بنویسند و افراد دیگر در حوزه‌های دیگر نمی‌توانند به درستی درباره فیلم‌ها قضاوت کنند. این تصور اشتباه است، زیرا سینما همه چیز است. هر فیلمی که روی پرده نقره‌ای می‌آید مجموعه‌ای از اتفاقات در حوزه‌های مختلف است و تقریباً همه مردم با آن درگیر هستند. با هر علم و صنفی که مردم را کنار بزند، مخالف هستم. البته این مخالفت من با ارائه یک نظریه معنا پیدا می‌کند.

او درباره سیاست فروش اقلام فرهنگی و سنخیت آن با جیب مردم گفت: متاسفانه در زمان ساخت فیلم و ارائه آثار فرهنگی خیلی تخصصی به موضوع نگاه می‌کنند و در زمان نقد آن هم عموماً چنین برخوردی وجود دارد، اما در زمان ارائه همین محصول فرهنگی دست به دامن مردم و جیب آنها می‌شویم که استقبال کنند و بلیت آن فیلم یا نمایش خاص را بخرند و به نوعی آنها را به صورت کاذب به داوری دعوت می‌کنیم که کار جالبی نیست.

عضو چندین دوره هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم فجر در پایان گفت: قرار بوده مسئولان فرهنگی و اجتماعی کشور مسائل و موضوعات را به مردم بازتاب دهند، اما متاسفانه در حال شکل‌‌دهی به مردم هستیم؛ به دوستان می‌گویم چرا تا این حد فیلم‌های مبتذل در سینما‌ها نمایش داده می‌شود، در جواب به من می‌گویند که این ذائقه مردم است و خود آنها انتخاب می‌کنند. در حالی که این انتخاب مردم نیست، بلکه این شکل و فرمی است که شما به مردم داده‌اید. این میان فیلمی به نام «شبی که ماه کامل شد» هم اکران شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مردم دوست داشتند. پس لطفاً به مردم شکل ندهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها