همایون اسعدیان:

متاسفانه حواشی بسیاری برای خانه سینما ایجاد شده / صنف شورایعالی تهیه کنندگان در وزارت کار ثبت نشده

همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما با برگزاری یک نشست رسانه‌ای به حواشی به‌وجود آمده درباره برگزاری مجمع عمومی این رویداد و اعتراض برخی صنوف پاسخ گفت.

متاسفانه حواشی بسیاری برای خانه سینما ایجاد شده / صنف شورایعالی تهیه کنندگان در وزارت کار ثبت نشده
کد خبر: 331480
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۱۳:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری چهاردهمین هیات مدیره خانه سینما صبح امروز شنبه 26 مرداد ماه با حضور همایون اسعدیان، سعید عقیقی، مصطفی احمدی و مرتضی رزاق‌کریمی در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، همایون اسعدیان رییس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به شرایط برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ 28 مرداد ماه و اعتراض بین صنوف گفت: در دوره دولت دوم آقای احمدی‌نژاد و بسته شدن خانه سینما، اهالی سینما همدلی و همیاری کاملی داشتند تا خانه سینما دوباره بازگشایی شد. امیدواریم این حانه برای اهالی سینما بماند. آن مشکلات درس‌هایی برای خانه سینما داشت و ما متوجه ضعف‌های دیگر خانه سینما شدیم و تلاش کردیم این مشکلات را بردارد.

هویت صنفی ما زیر نظر وزارت کار و هویت فرهنگی زیر نظر ارشاد است

وی بیان کرد: در آن زمان هیچ‌کدام از صنوف سینما از نظر حقوقی قانونی نبودند و نیاز به ثبت داشتند و هیچ‌کدام پلاک ثبتی نداشتند، و ما هرکاری را در سینما به اعتبار صنف انجام می‌دادیم. تنها راه نجات در آن زمان ثبت قانونی صنوف بود و با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد جای اصناف در وزارت کار است. هویت صنفی ما زیر نظر وزات کار تعریف می‌شود و این یک قانون کشوری است اما هویت فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد است.

اسعدیان: ما در دو راهی قرار گرفته‌ایم؛ یا برگزاری قانونی مجمع، یا برگزاری مجمعی که همه حضور داشته باشند حتی اگر قانونی نباشد. ما بی شک راه حل قانونی را انتخاب می‌کنیم. ما باید نگران خانه سینما باشیماسعدیان تاکید کرد: صنف عضومحور است و اعضای هیات مدیره توسط اعضای صنف انتخاب می‌شوند. در مجمع عمومی سال 92 اکثریت صنوف به این مساله رای دادند که صنوف خانه سینما ثبت قانونی وزارت کار شوند، تا اگر زمانی به هر دلیلی خانه سینما بسته شد صنوف هویت خود را داشته باشند.

وی افزود: این رأی‌گیری به هیات مدیره‌های بعدی خانه سینما هم تفهیم شد، اما متاسفانه این امر به کندی صورت گرفت. هیات مدیره فعلی تصمیم گرفت تا این روند تسریع بخشیده شود و به همه صنوف گفته شد اگر صنف آن‌ها ثبت نشود، ممکن است وارد مجمع عمومی نشوند. در جلسه‌های متعدد با روسای صنوف بر مصوبه موردنظر تاکید شد.

رییس هیات مدیره خانه سینما در عین حال توضیح داد: برخی از صنوف مانند فیلمنامه‌نویسان و یا جلوه‌های بصری نمی‌توانند ثبت شوند. در حال حاضر تعدادی صنف مخالف ثبت قانونی هستند که از آن جمله می‌توان به انجمن آهنگسازان اشاره کرد. اما چند صنف نمی‌توانند مسیر قانونی حرکت خانه سینما خدشه وارد کنند.

پافشاری هیأت مدیره بر اجرای یک مصوبه

این کارگردان سینما ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته هیات مدیره فعلی روی مصوبه موردنظر تاکید داشته و دارد. صنوفی که هنوز مرحله ثبت را پشت سرنگذاشته‌اند نمی‌توانند از لحاظ قانونی در مجمع حضور داشته باشند. اگر این مجمع برگزار نشود تخلف صورت می‌گیرد. هیأت مدیره فعلی 2 دوره سه ماهه خود را پشت سرگذاشته و باید مجمع برگزار شود که 21 صنف قانونی در آن حضور خواهند داشت.

اسعدیان در ادامه با اشاره به نامه گلایه‌آمیز روز گذشته شورایعالی تهیه‌کنندگان گفت: به دوستان شورایعالی تهیه‌کنندگان نیز توضیح داده‌ایم. در این حوزه تهیه‌کنندگی 4 تشکل وجود دارد که ثبت وزارت کار شده‌اند اما شورایعالی هنوز ثبت وزارت کار نشده و تهیه‌کنندگان سینما ذیل یکی از این 4 تشکل می‌توانند در مجمع حضور داشته باشند.

وی افزود: با وزارت ارشاد در این زمینه صحبت کرده‌ایم و هیچ کار غیرقانونی صورت نمی‌گیرد در عین اینکه صنوفی که ثبت قانونی نشده‌اند هم از خانه سینما کنار گذاشته نشده‌اند.

حواشی خانه سینما محصول شیطنت رسانه‌ها است

اسعدیان ادامه داد: متاسفانه حواشی بسیاری برای خانه سینما ایجاد شده که همه آن‌ها شیطنت برخی از رسانه‌ها است، الان 3 هفته است که صداوسیما و در برنامه «هفت» صحبت‌هایی درباره خانه سینما مطرح می‌شود که ما اعتراض خود را در این باره ارائه کرده‌ایم و خواسته‌ایم ما نیز در این برنامه حضور داشته باشیم.

رزاق کریمی: یکی از پیشنهادها این بود که برخی از صنوفی که امکان حضور در مجمع ندارند، می توانند با صنوف ثبت شده تعامل داشته باشند. این تصمیم برای حفظ منافع کلان سینما استوی افزود: 35 درصد از بودجه خانه سینما صرف خرج رفاهی شده است. ما هنوز دوره شمقدری را فراموش نکرده‌ایم، آن وقت سایت منتصب به شمقدری، امروز دلسوز خانه سینما شده‌ است. فراموش نکرده‌ام که فرحبخش آن زمان در تلویزیون درباره خانه سینما چه می‌گفت.

اسعدیان با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه هیأت مدیره گفت: اعضای هیات مدیره خانه سینما حق جلسه می‌گیرند که امسال این حق‌ جلسه 180 هزار تومان بوده که به شرط برگزاری 4 جلسه در ماه جمعا به هر عضو حدود 800 هزارتومان پرداخت می‌شود و این بزرگترین هزینه ما است. بعضا اتهامات عجیبی به ما می‌زنند؛ مگر بودجه 6 میلیارد و 800 میلیونی خانه سینما جایی برای اختلاس دارد؟ ما پاسخ این حواشی را ندادیم و نمی‌دهیم چرا که به دنبال وحدت خانه سینما هستیم.

خانه سینما تابع اکثریت صنوف است

رییس هیات مدیره خانه سینما در ادامه و در پاسخ مبنی براینکه در چنین شرایطی خانه سینما دچار دوپارگی شده و برگزاری مجمع عمومی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد، گفت: ما در دو راهی قرار گرفته‌ایم؛ یا برگزاری قانونی مجمع، یا برگزاری مجمعی که همه حضور داشته باشند حتی اگر قانونی نباشد. ما بی شک راه حل قانونی را انتخاب می‌کنیم. ما باید نگران خانه سینما باشیم که هستیم و امروز جلسه‌ای با روسای صنوف خانه سینما برگزار می کنیم.

وی تاکید کرد: خانه سینما تابع اکثریت صنوف است، ما بارها تلاش کرده‌ایم و به روسای صنوف گفته‌ایم چه خطراتی را پیش رو داریم. بسیاری از صنوف در این زمینه در حال تلاش هستند تا در نوبت بعدی مجمع عمومی خانه سینما که سال دیگر برگزار می‌شود، حضور داشته باشند.

به‌دنبال همدلی قانونمند در خانه سینما هستیم

در ادامه رزاق کریمی نیز تاکید کرد: این جلسه مهمی است و این آگاهی بخشی فضای آلوده را از بین می‌برد. ما دنبال وفاق و همدلی بیشتر هستیم اما قانونمند. مسیر قانونمند شدن اصناف برعهده هیات مدیره‌های گذشته بوده است. 6 جلسه با روسای صنوف داشته‌ایم و جلسات خوبی هم بوده تا همه نقطه نظرات را بشنویم. یکی از پیشنهادها این بود که برخی از صنوفی که امکان حضور در مجمع ندارند، می توانند با صنوف ثبت شده تعامل داشته باشند. این تصمیم برای حفظ منافع کلان سینما است.

اسعدیان: اگر صنوف روزی به قدرت کامل و بلوغ برسند که بتوانند از خانه سینما جدا شوند و با پول اعضا سرپا بیاستند، این بسیار عالی است، اما امروز صنوف سینمای ایران با کمک مالی سرپا هستنداسعدیان درباره اینکه امکان دارد تهیه‌کنندگان در خلال این کشمکش‌ها فیلم‌های خود را از جشن سینما خارج کنند هم گفت: بعید می‌دانم تهیه‌کنندگان سینما بخواهند فیلم‌های خود را از جشن بزرگ سینمای ایران خارج کنند، مساله این است که مگر می‌شود صنوفی که ثبت نشده‌اند، خانه سینما را رها کرده و یک خانه سینمای دیگر تشکیل دهند؟ همه ما برای این خانه سینما تلاش کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: منعی برای حضور تهیه کنندگان در مجمع عمومی خانه نیست البته اگر تحت یکی از 4 تشکل ثبت شده در وزارت کار حضور داشته باشند.

حقوق مدیرعامل خانه سینما؛ ماهی 5 میلیون تومان

اسعدیان در ادامه درباره حقوق مدیرعامل خانه سینما گفت: منوچهر شاهسواری به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما ماهیانه 5 میلیون تومان حقوق می‌گیرد. بودجه جشن امسال خانه سینما نیز با تدابیری که مازیار میری اندیشیده است، کمتر از 500 میلیون تومان خواهد بود که نسبت به جشن گذشته هزینه بسیار کمتری محسوب می‌شود.

رییس هیات مدیره خانه سینما در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: ما از جهت قوانین کار، زیر نظر وزارت کار و از نظر هنری پاسخگوی وزارت ارشاد هستیم. اگر صنوف روزی به قدرت کامل و بلوغ برسند که بتوانند از خانه سینما جدا شوند و با پول اعضا سرپا بیاستند، این بسیار عالی است، اما امروز صنوف سینمای ایران با کمک مالی سرپا هستند.

رزاق کریمی دیگر عضور هیأت مدیره خانه سینما در این بخش تأکید کرد: بسیاری از موارد باید داخل خانه بررسی شود و نباید به خارج از صنف کشیده شود.

اسعدیان در ادامه توضیح داد: مجمع عمومی خانه سینما تنها جمعی است که می‌تواند تصمیم بگیرد هیات مدیره فعلی باقی بماند یا خیر. در ضمن برای مجمع عمومی داشتن پروانه وزارت کار اصل است. اعضایی که پروانه وزارت کار دارند می توانند در مجمع حضور داشته باشند و بعداز آن کد شناسه ملی را هم دریافت کنند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها