کد خبر: 322793
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۴:۲۰:۰۰
| |

سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد:

هنرهای اصیل از معرض انتخاب نوجوانان دور شده است

سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: احساس می‌کنم که هنرهای اصیل ما از معرض انتخاب نوجوانان دور شده است.

هنرهای اصیل از معرض انتخاب نوجوانان دور شده است
کد خبر: 322793
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نمایشگاه نقاشی‌خط بهمن پناهی که در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست دیدن کرد و گفت: باید برای آموزش هنرهای اصیل ایرانی به نوجوانان و کودکان حتما دغدغه داشته باشیم و نمایش‎های اصیل ایرانی، سازهای ایرانی و سازهای نواحی ایران، خوشنویسی ایرانی، نقاشی ایرانی، تمام هنرهای هویت مند خود را، هنرهایی که بر آمده از فرهنگ و تاریخ و جان ما هستند به نسل جدید آموزش دهیم.

اما برای آموزش و شناساندن این هنرها به نسل نوجوان و کودک حتما نیازمند برنامه‌ریزی ویژه هستیم و باید فرزندانمان را در معرض دید و شناختن این هنرها قرار دهیم.

حسینی، ادامه داد: قرار نیست اجباری در آموختن این هنرها وجود داشته باشد اما کودکان و نوجوانان را می‌توان در معرض انتخاب این هنرها قرار داد. گاهی احساس می‎کنم که هنرهای اصیل ما از معرض انتخاب نوجوانان دور شده‎اند. به این معنا که کمتر فرصتی هست که نوجوانان با این هنرها روبه رو شوند.

مثلاً کنسرتی ببینند که تمام گروه سازهای ایرانی باشد و موسیقی ردیف دستگاهی خوبی ارائه شود. اگر صرفا یک گونه عرضه شود تمام توجه ما به آن جلب و برانگیخته می‌شود.

معاون وزیر در امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره نمایشگاه موزیکالیگرافی بهمن پناهی گفت: بهمن پناهی از هنرمندانی است که چراغ خوشنویسی ایران را در فرانسه روشن نگه داشته است.

او سال‌هاست که مهاجرت کرده و خوشنویسی و موسیقی ایرانی را به صورت جدی و همزمان پیگیری می‌کند. نمایشگاهی که پناهی بعد از سال‌ها در ایران دارد مجموعه متفاوتی است از این نظر که این هنرمند چند گونه تجربه ورزی خود را در معرض دید و داوری علاقمندان قرار داده است.

در واقع می توان گفت در این نمایشگاه ما شاهد چند گرایش و چند شیوه پرداختن به موضوع نقاشی خط هستیم.

حسینی در ادامه گفت: تجربه و تنوعی که در آثار پناهی وجود دارد می‌تواند مورد نظر قرار گیرد و هنرمندان جوان علاقمند به نقاشیخط را برانگیزد تا گونه‌های مختلف تجربه ورزی و استفاده از ظرفیت‌های خوشنویسی اصیل ایرانی را ببیند.

حسینی با اشاره به فعالیت هنرمندان ایرانی در خارج از کشور و حمایت از آنها برای حضور در ایران و برگزاری نمایشگاه گفت: این موضوع کاملا رفت و برگشت شخصی است.

این امکان وجود دارد که هنرمندی مهاجرت کند و تجربیات خود را به شکل قبل پیگیری کند و تجربیات خود را در سرزمین دیگری انجام دهد. ممکن است شخصی در مهاجرت و سفر خود منابعی که می بیند، معاشرتی که می‌کند و پذیرش و تحلیلی که در ذهنش شکل می‌دهد منجر به دیگرگونه دیدن و کسب تجربیات جدید شود.

نمی‌توانیم بگوییم این تجربیات حتما موفق یا حتما ناموفق هستند، اما تجربه‌های متفاوتی هستند. تمام هنرمندان ایرانی هر کجای جهان که باشند فرزندان ایران و فرزندان این خانه هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اندازه مقدورات و امکانات خود میزبان هنرمندان ایرانی در سراسر جهان خواهد بود، اگر این هنرمندان تمایل داشته باشند که به ایران بازگردند و آثارشان را به عرصه و نمایش بگذارند.

در واقع تمامی هنرمندان چه آنها که در ایرانند و چه آنها که مهاجرت کرده‌اند می‌توانند تجربه خود را به نقد و نظر هنرشناسان و هنرمندان هموطن خود قرار دهند.

نمایشگاه بهمن پناهی به مدت یک هفته و تا چهارم مرداد ماه تمدید شده است. علاقمندان می‎توانند جهت بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت 10 الی 21 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 21 به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها