کد خبر: 308053
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

امیرعباس ستایشگر، رئیس هیات‌مدیره مجمع صنفی ناشران موسیقی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

چرا دولت پیشقدم شده که ضربه‌ای به بدنه موسیقی بزند؟/ 10 درصد فروش بلیت کنسرت‌ها را از چه سالن‌هایی و با چه مکانیسمی بگیریم؟/ همه کارشناسان با پرداخت این 10 درصد مخالف‌اند

به اصرار یکی از معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قانونی در مجلس تصویب شده که بر اساس آن، 10 درصد از درآمد اجراهای صحنه‌ای به خزانه کشور واریز می‌شود. در آن زمان شاید تصور نمی‌شد که این قانون، تا این حد برای اهالی موسیقی دردسرساز باشد.

چرا دولت پیشقدم شده که ضربه‌ای به بدنه موسیقی بزند؟/ 10 درصد فروش بلیت کنسرت‌ها را از چه سالن‌هایی و با چه مکانیسمی بگیریم؟/ همه کارشناسان با پرداخت این 10 درصد مخالف‌اند
کد خبر: 308053
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مخالفت‌های بسیاری با قانون «واریز 10 درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه کشور» وجود دارد و بر اساس اخبار منتشرشده، حتی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، از پیشنهاد این طرح بی‌خبر بوده است. این طرح در کمیسیون فرهنگی رد و در کمیسیون تلفیقی تایید شده و حتی جزئیاتی برای آن تعریف نشده است.

در این‌باره، امیرعباس ستایشگر، رئیس هیات‌مدیره مجمع صنفی ناشران موسیقی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، گفت: در مواجهه با این قانون ما سه رویکرد داریم. اول اینکه به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم خودمان را به‌ عنوان شهروند مقابل یک قانون قرار دهیم و تمامی وظیفه صنفی ما تبعیت‌ کردن از قوانین است. موضوع دوم اینکه این قانون جزئیات بسیاری دارد که به باور مجمع صنفی، در زمان تصویب به آن توجه نشده و دوستان و همکاران در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز طی گفت‌وگوهایی که اخیراً با هم داشتیم نپرداختن به جزئیات این قانون را عنوان کردند.

ستایشگر، با اشاره به اینکه این طرح اول در کمیسیون فرهنگی مطرح شده و بعد به کمیسیون تلفیقی رفته و تایید شده، مطرح کرد: با احترام به افرادی که به طرح رای دادند و تصویب شد، اما باید گفت که این قانون حفره‌های بزرگی دارد.

به گفته رئیس هیات‌مدیره مجمع صنفی ناشران موسیقی، در حال حاضر نکته مهم این است که حالا چه‌کار کنیم و چه چاره‌ای بیندیشیم که هم قانون را اجرا کرده باشیم و هم با کمترین چالشی با آن روبه‌رو شویم.

ستایشگر در این رابطه مطرح کرد: دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی که متولی این موضوع هستند باید یک راهکار صنفی بیندیشند و از نمایندگان صنوف دعوت کنند که کارگروهی شکل بگیرد و بتوانند یک آیین‌نامه داخلی برای این قانون بنویسند.

او درباره بیان جزئیات و ضرورت نگارش چنین آیین‌نامه‌ای گفت: در آن آیین‌نامه برای ژانرهای مختلف موسیقی، نوع سیستم پرداخت و راستی‌آزمایی هزینه‌ها باید تفکیک‌هایی قائل شوند. هیچ‌کدام از اینها در تصویب این قانون از سوی مجلس دیده نشده است.

ستایشگر در این‌باره گفت:‌ تنها یک قانون کلی تصویب شده که 10 درصد از فروش بلیت‌ کنسرت‌ها به خزانه کشور واریز شود. این 10 درصد را از چه سالن‌هایی بگیریم؟ با چه مکانیسمی؟ با تکیه به چه گزارش‌هایی؟ اینها همه نیازمند آیین‌نامه است.

به گفته ستایشگر، دفتر موسیقی برای اینکه بتواند رضایت اهل هنر را جذب کند باید کارگروهی با حضور نمایندگان صنوف مختلف، خانه موسیقی و مجمع صنفی ناشران و انجمن صنفی هنرمندان موسیقی تشکیل دهد تا بتواند شرایط موجود را بهبود بخشد.

رئیس هیات‌مدیره مجمع صنفی ناشران موسیقی با انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «دولت بیشتر باید جنبه حمایتی و سیاست‌گذاری کلان در این بخش داشته باشد. دلخوری ما از این است که چرا خود دولت پیشقدم شده تا ضربه‌ای به بدنه موسیقی بزند. با‌لطبع امروز همه کارشناسان با این 10 درصد مخالف هستند. حتی در بدنه خود دولت هم یک دودستگی وجود دارد. از طرفی معاونت هنری اظهار بی‌اطلاعی و ناخشنودی از این طرح کرده و معاونت دیگری خیلی اصرار دارد که این پول دریافت شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها