کد خبر: 292249
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۲۱:۰۰:۰۰
| |

داوود اشرفی، کارگردان «قصه بولوار» در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

قصه بولوار؛ روایت نهری که نوستالژی یک شهر شد/ شخصی بودن فیلم به معنی ساخت آن بر اساس سلیقه فردی نیست

داوود اشرفی، کارگردان قصه بولوار در ارتباط با دشواری‌های ساخت مستند مستقل می‌گوید: ساخت مستند «قصه بولوار» 7 سال طول کشید که قسمت قابل ملاحظه‌ای از آن به پژوهش و پیدا کردن منابع تصویری گذشت و سختی‌هایی را هم به همراه داشت.

قصه بولوار؛ روایت نهری که نوستالژی یک شهر شد/ شخصی بودن فیلم به معنی ساخت آن بر اساس سلیقه فردی نیست
کد خبر: 292249
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۲۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روی پرده سینما تصویر سیاه‌وسفید آب کرج نقش می‌بندد. قسمتی از متن «چشمهایش» بزرگ علوی نوشته می‌شود. تصویری قدیمی اما پر از زیبایی. این شروع فیلم «قصه بولوار» است.

داوود اشرفی، کارگردان «قصه بولوار»، در هیاهوی مشتاقان دیدن فیلم و فلش دوربین عکاسان در فرصتی چند دقیقه‌ای در مورد دلیل ساخت فیلم می‌گوید: مستند «قصه بولوار»، اولین فیلمی ا‌ست که کاملا بر اساس علاقه شخصی من ساخته شد، چه در انتخاب موضوع و چه در نحوه پرداخت، اما شخصی بودن فیلم به معنی ساخت فیلم بر اساس سلیقه فردی نیست. در این بین ویژگی‌های تاریخی بولوار به عنوان یک خیابان مدرن دهه چهل تهران و نزدیکی‌اش با دانشگاه تهران و جلالیه- پارک لاله- و حضور در بسیاری از اتفاقات اجتماعی و سیاسی نیم قرن اخیر، ایده قصه بولوار را برایم شکل داد.

آنچه در فیلم به وضوح توجه بیننده را جلب می‌کند تصاویر آرشیوی از فیلم‌های قدیمی و اتفاقات تاریخی است. تصاویری که دسترسی و استفاده از آن‌ها چندان ساده نیست.

کارگردان قصه بولوار در پاسخ به سوال اعتمادآنلاین در ارتباط با دشواری‌های ساخت مستند مستقل می‌گوید: «ساخت مستند «قصه بولوار» 7 سال طول کشید که قسمت قابل ملاحظه‌ای از آن به پژوهش و پیدا کردن منابع تصویری گذشت و سختی‌هایی را هم به همراه داشت؛ از جمله عدم اعتماد نهادهایی که وظیفه نگهداری اسناد را بر عهده دارند خصوصا به فیلمسازان مستقل، از بین رفتن منابع در طول زمان و تنگ‌نظری‌هایی که متاسفانه در بخشی از جامعه آکادمیک ما وجود دارد.»

او ادامه داد: «منابع تصویری مستند «قصه بولوار» از جست‌وجو در فیلم‌های قدیمی ایرانی و منابع آرشیوی و روزنامه‌ها به دست آمد که در اینجا لازم می‌دانم از همکاری صمیمانه فیلمخانه ملی و سرکار خانم طاهری و آقای غلام حیدری تشکر کنم که به نظرم می‌تواند الگویی باشد از نحوه صحیح همکاری نهادهای صاحب آرشیو با فیلمسازان.»

حوادث اجتماعی و سیاسی دهه اخیر آن‌طور که اشرفی می‌گوید تاثیر مستقیم بر ساخت قصه بولوار داشته است: «حالا بعد از چند سال که درگیر این فیلم بوده‌ام، برایم به وضوح‌ روشن است که این علاقه شخصی بر اساس همان موجی به وجود آمده که شهر را برایمان به موضوع تبدیل کرده و پیامدش صدها مجله و مقاله و کتاب با موضوع تهران است‌. به هیچ وجه نمی‌توانم علاقه‌مندی‌ام برای ساخت این فیلم را خارج از این موج در نظر بگیرم، اگرچه در پرداخت این فیلم، سعی بر دوری از سویه‌هایی داشتم که در این چند ساله با سهل‌انگاری شهر را موضوع خود قرار داده‌اند. این فیلم محصول دورانی است که شهر و حضور مردم در شهر به یک موضوع فراگیر تبدیل شد، و بنابراین ایده ساخت مستند قصه بولوار را متاثر از اتفاقات مهم اجتماعی و سیاسی دهه اخیر می‌دانم.»

فیلم «قصه بولوار» از روز 16 اردیبهشت در سینماهای هنر و تجربه اکران شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها