سرنوشت مبهم «مهرگان» در نمایشگاه کتاب

به‌دنبال ممانعت مسؤولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از برگزاری نشست‌های علمی و ادبی جایزه مهرگان، این جایزه عصر سه‌شنبه دهم اردیبهشت غرفه خود را در نمایشگاه کتاب تهران تعطیل کرد.

سرنوشت مبهم «مهرگان» در نمایشگاه کتاب
کد خبر: 289936
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۱ ۱۰:۲۶:۵۵

اعتمادآنلاین| ‌ به‌دنبال ممانعت مسؤولان نمایشگاه از برگزاری نشست‌های علمی و ادبی جایزه مهرگان در روزهای دوشنبه نهم، چهارشنبه یازدهم و پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه 1398، این جایزه عصر سه‌شنبه دهم اردیبهشت‌ماه غرفه خود را در نمایشگاه کتاب تهران تعطیل کرد.

علیرضا زرگر (مدیر جایزه مهرگان) با تأکید بر ضرورت رعایت حقوق اجتماعی و احترام به شأن و شخصیت نویسندگان و منتقدان گفت: به دنبال رفتار غیرمتعارف و نادرست دست‌اندرکاران نمایشگاه، تعطیل کردن غرفه جایزه مهرگان حداقل کاری بود که باید انجام می‌دادیم.

مدیر جایزه مهرگان با اشاره به وجود کاستی‌های نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب به‌رغم تجربه‌ای سی و دو ساله، از ناهماهنگی‌ها گله کرد و گفت: چند روز قبل از شروع نمایشگاه، موضوع نشست‌ها، نام دبیر و اسامی سخنرانان را به کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه اعلام کرده بودیم و این کمیته پس از موافقت، در فهرست برنامه‌های خود زمان و سالن برگزاری نشست‌های جایزه مهرگان را رسماً اعلام کرده بود.

زرگر ادامه داد: آیا لغو نشست‌ها آن‌هم ساعاتی قبل از آغازشان و جلوگیری از ورود مدعوین به سالن، شایسته نمایشگاه کتاب است؟ آیا این‌گونه رفتارهای نسنجیده به ساحت فرهنگ، ادبیات و علم خدشه وارد نمی‌کند و بی‌احترامی به شخصیت سخنرانان، حاضران و برگزارکننده تلقی نمی‌شود؟

شایان ذکر است دبیرخانه جایزه مهرگان پس از گذشت بیست سال از برگزاری این جایزه برای اولین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (بخش غیر تجاری) شرکت کرد تا زمینه معرفی بیشتر جوایز ادبی و علمی و ارتباط مستقیم داوران و دبیرخانه جایزه، با عموم مردم فراهم شود. اما پس از ممانعت از برگزاری اولین نشست علمی این جایزه بدون ذکر هیچ دلیلی و اصرار مسئولان مبنی بر لغو دو نشست ادبی جایزه، چاره‌ای جز تعطیل کردن غرفه جایزه مهرگان در اعتراض به این رویه‌ها وجود نداشت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها