کد خبر: 288610
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۴:۰۶:۱۴
| |

نواهایی بین سنت و مدرنیته منتشر شد

شریف لطفی در مراسم رونمایی آلبوم خود گفت: «آوای ایران (محلی‌ها)» پر کردن حفره میان سنت و مدرنیته است.

نواهایی بین سنت و مدرنیته منتشر شد
کد خبر: 288610
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۴:۰۶:۱۴

اعتمادآنلاین| روز گذشته آیین رونمایی آلبوم «آوای ایران (محلی‌ها)» به آهنگسازی شریف لطفی در فرهنگسرای ارسباران با حضور اهالی هنر برگزار شد و در این مراسم آهنگساز آلبوم از تجربیات خود در مسیر آهنگسازی این اثر سخن گفت.


لطفی در این مراسم عنوان کرد: من خودم را آهنگساز نمی دانم و یک رهبر ارکستر هستم. خیلی خوب است اگر هرکس سر جای خودش کار کند. اما من خلاهایی می بینم که فکر می کنم بتوانم به پر شدن آن ها کمک کنم. البته در فضای موسیقی ایرانی وقتی تصمیم می‌ گیرید تا کار نو و تازه ای انجام دهید همیشه عده ای هستند که سریعا می گویند: «وا ردیفا!» در پاسخ این عده باید بگویم ما با ردیف نوازی شما کاری نداریم بلکه می ‌خواهیم مسیری رو به جلو داشته باشیم. بسیار عجیب است که تا امروز هیچ گاه برای این مساله اقدامی جدی صورت نگرفته است.


وی افزود: در این آلبوم بدون اینکه بر سنتی بودن یا مدرن بودن تاکید زیادی داشته باشم سعی کردم تا حفره میان این دو را پر کنم و برخلاف دیدگاهی که موسیقی ایرانی را تک صدایی می‌بیند اثری چندصدایی آهنگسازی کنم.


لطفی با اشاره به موسیقی مناطق گفت: بر خلاف موسیقی ردیف دستگاهی وقتی شما به موسیقی مناطق نگاه می کنید این رویکرد چندصدایی را می بینید. شما نمی‌توانید مناطق خود را نادیده بگیرید و باید به آن رجوع کنید.


گفتنی است این اثر نخستین آلبوم رسمی منتشر شده از لطفی است که به همراه پارتیتور قطعات ضبط شده، به همت «انجمن فیلارمونیک ایران» طبع و توسط «گروه فرهنگی دیبایه» منتشر شده‌ است.


مجموعه قطعات محلی‌ها، طی دو دهه پیشین توسط شریف لطفی ساخته شده و در آلبوم پیشِ رو برای کوآرتت سازهای ایرانی تنظیم شده است.
اعضای کوارتت فیلارمونیک تهران را علی ابراهیمی، فواد قهرمانی، امیرحسین نجفی و محمدرضا پوستی تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها