کد خبر: 285722
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ۰۹:۰۱:۵۳
| |

جزئیات هزینه‌ جشنواره فیلم فجر اعلام شد

سی و هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر دو میلیارد تومان بیشتر از سی و ششمین دوره این رویداد سینمایی هزینه داشته است.

جزئیات هزینه‌ جشنواره فیلم فجر اعلام شد
کد خبر: 285722
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ۰۹:۰۱:۵۳

اعتمادآنلاین| ‌ در سال‌های اخیر و در راستای به راه افتادن سیاست شفاف سازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین فراگیری شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، رویدادهای فرهنگی و هنری نیز موظف به اعلام جزییات هزینه‌های خود شده‌اند.

جشنواره فیلم فجر یکی از همین رویدادهای هنری است که همواره بحث زیادی درباره هزینه‌های برگزاری آن در تمام سال‌های برگزاری‌اش وجود داشته است، امسال نیز سی و هفتمین دوره این رویداد سینمایی از این قاعده مستثنی نبوده است و با گذشت دو ماه از برگزاری جشنواره، سازمان سینمایی مشروح هزینه‌های انجام شده را با جزییات منتشر کرد که در ادامه مروری بر آن خواهیم داشت.

جشنواره سی و هفتم حدود شش میلیارد آب خورد

طبق اعلام سازمان سینمایی سی و هفتمین جشنواره ملی فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده در مجموع با حدود شش میلیارد و 300 میلیون تومان برگزار شده است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که داروغه‌زاده برای برگزاری این دوره جشنواره توانسته بود از وجود اسپانسر نیز بهره ببرد. البته مشروح هزینه‌های اعلام شده برای هر بخش با جزییات همراه نبوده و هزینه برخی از بخش‌ها مانند اطلاع رسانی و تبلیغات به صورت کلی اعلام شده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، در این دوره حدود یک میلیارد و 27 میلیون تومان برای نیروی انسانی در مدت پنج ماه فعالیت، هزینه شده است که سهم دبیر و مدیران جشنواره که 14 نفر بوده‌اند 271 میلیون تومان، سهم هیات‌های انتخاب و داوری که 27 نفر بوده‌اند 233 میلیون تومان و شورای سیاست‌گذاری چهار نفره 20 میلیون تومان بوده است.

در این دوره همچنین 886 میلیون تومان صرف جوایز و هدایای بخش‌های مختلف جشنواره بوده است.

در بند دیگر این گزارش که امور سینماها اختصاص دارد، حدود 970 میلیون تومان صرف هزینه شده است که شامل اجاره پردیس‌های سینمایی ملت (200 میلیون تومان)، چارسو (100 میلیون تومان)، سینماهای صنوف و خانه سینما (378 میلیون تومان)، سیستم بلیت فروشی (245 میلیون تومان) و برج میلاد (50 میلیون تومان) می‌شود.

در بخش اطلاع رسانی و تبلیغات که شامل ستاد خبری، نشست‌های پرسش و پاسخ، کاتالوگ، تبلیغات مطبوعات، مستندسازی، فجرنامه، تبلیغات مطبوعات، اجاره کامپیوتر و برنامه نمایش و طراحی و اجرای استودیو، واحد سیار و سیستم صوت می‌شود، 456 میلیون تومان هزینه داشته است. (109 میلیون طراحی و اجرای استودیو و 345 میلیون ستاد خبری و ...)

در نهایت امور آیین‌ها به عنوان بند 23 این گزارش هم که مربوط به مراسم های برگزار شده در این دوره جشنواره است، 495 میلیون تومان هزینه روی دست سازمان سینمایی گذاشته است.

هزینه‌های جشنواره فجر

افزایش هزینه‌ها نسبت به سی و ششمین جشنواره فجر

با اعلام هزینه‌های سی و هفتمین دوره جشنواره ملی فجر خالی از لطف نیست که مقایسه‌ای داشته باشیم با دوره گذشته این رویداد سینمایی، سی و ششمین دوره برگزاری جشنواره و بررسی کنیم که هزینه‌های برگزاری این رویداد چه میزان افزایش یا کاهشی داشته است.

براساس گزارشی که سازمان سینمایی در 9 بند مشروح هزینه‌های جشنواره سی و ششم منتشر کرده بود، این دوره جشنواره چهار میلیارد و 639 میلیون تومان هزینه داشته است که البته باید اشاره کرد که اطلاعات منتشر شده درباره دوره سی و ششم بدون جزییات و تنها در قالب سرفصل‌های کلی بوده است.

در این دوره جوایز و هدایا شامل بزرگداشت، اقلام تبلیغاتی، بخش مسابقه، تجلی اراده ملی، سیمرغ بلورین و سیمرغ زرین حدود 714 میلیون تومان خرج روی دست جشنواره گذاشته است، آماده‌سازی و پشتیبانی 393 میلیون تومان هزینه داشته و امور سینماها با 23 سالن نمایش 633 میلیون تومان به خود اختصاص داده است.

کتاب جشنواره، بولتن، فعالیت در فضای مجازی، ستاد خبری و مستندسازی جشنواره 240 میلیون تومانی هزینه داشته است، طراحی و اجرای استودیو و گروه تولیدی تلویزیونی در جشنواره 79 میلیون و 600 هزار تومان و طراحی و چاپ پوستر، بلیت، تبلیغات محیطی و غرفه‌آرایی و سازه‌های تبلیغاتی سینماها حدود 600 میلیون تومان خرج برداشته است.

افتتاحیه و اختتامیه و بخش تجلی اراده ملی 356 میلیون تومان، هزینه‌های جاری اجرایی اعم از پذیرایی، تشریفات، تدارکات و ... حدود 642 میلیون تومان و حق‌الزحمه شورای سیاست‌گذاری، هیأت‌های انتخاب و داوری بخش‌های مختلف و عوامل اجرایی 971 میلیون تومان هزینه داشته است.

بر این اساس جشنواره سی و هفتم نزدیک به دو میلیارد تومان بیشتر از از سی و ششمین دوره هزینه داشته است که البته با توجه به افزایش قیمت ها در چند ماه پایانی سال 97 آنچنان دور از تصور نیست. در این میان نسبت به دوره سی و ششم، حق الزحمه شورای سیاست گذاری، هیات های انتخاب و عوامل اجرایی نیز افزایش پیدا کرده است.

با این حال به نظر می رسد پس از برگزاری چند دوره جشنواره فیلم فجر با هزینه‌های سرسام‌آور که مورد انتقاد نیز قرار گرفت، در سال‌های اخیر مدیریت درستی بر چگونگی هزینه‌های این رویداد سینمایی صورت می‌گیرد.

جشنواره جهانی فیلم فجر چه میزان هزینه دارد؟

حال نگاهی می‌اندازیم به هزینه برگزاری جشنواره جهانی فجر، طبق اعلام سیدرضا میرکریمی سی و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با مبلغی بالغ بر هشت میلیارد و 200 میلیون تومان برگزار شد.

این مبلغ در مقایسه با هزینه برگزاری جشنواره ملی فجر در این دو سال اخیر قابل مقایسه نیست و به ترتیب دو و چهار میلیارد تومان از سی و هفتمین و سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر بیشتر است.

البته مسایلی چون نوسانات قیمت ارز نیز بر این مسئله تاثیرگذار است و میرکریمی اعلام کرده است که در سی و هفتمین دوره با توجه به تمامی اتفاقات اقتصادی تنها 10 درصد افزایش هزینه داشته اند و تلاش کردند که از این میزان بیشتر نشود.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها