مرجان موسوی، هنرمند ایرانی در افتتاحیه نمایشگاه «تئاتر خاورمیانه» در تورنتو مطرح کرد:

فقر تصویری؛ عامل ناشناخته ماندن هنر خاورمیانه/ نگاه غربی به هنر خاورمیانه مبنی بر ضدهنر بودن این سرزمین‌ها باید تغییر کند

بزرگ‌ترین نمایشگاه عکس تئاتر خاورمیانه، با نگاهی به تنوع هنری این سرزمین و معرفی وجه‌های ناشناخته آنها، توسط مرجان موسوی در دانشگاه تورنتو برپا شد.

فقر تصویری؛ عامل ناشناخته ماندن هنر خاورمیانه/ نگاه غربی به هنر خاورمیانه مبنی بر ضدهنر بودن این سرزمین‌ها باید تغییر کند
کد خبر: 284570
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بزرگ‌ترین نمایشگاه عکس تئاتر خاورمیانه، با نگاهی به تنوع هنری این سرزمین و معرفی وجوه ناشناخته آنها، توسط مرجان موسوی در دانشگاه تورنتو برپا شد.

این نمایشگاه در میان مخاطبان غربی و اروپایی تئاتر، بازخورد گسترده‌ای داشت و در مراسم بازگشایی آن، دانش‌آموزان، دانشجویان و هنرمندان بسیاری از دانشکده‌ها و کالج‌های مختلف از اطراف تورنتو حضور داشتند. در این مراسم دون روبین، سردبیر دایره‌المعارف جهانی تئاتر معاصر و همسرش پاتریشیا کیینی، رمان‌نویس معروف نیز حضور داشتند.

محور این نمایشگاه، تنوع هنری در خاورمیانه و حضور زنان پیشرو در تئاتر و نمایش‌های سنتی این سرزمین بود.

به گزارش اعتمادآنلاین و به نقل از تئاترتایمز، بیش از 85 عکس از تئاتر خاورمیانه در سال‌های 1950 تا 1960 برای این نمایشگاه گردآوری شده و در 3 بیلبورد نصب شده بود.

این نمایشگاه، علاوه بر آنکه هنر تئاتر خاور میانه را به نمایش گذاشت، تاریخچه‌ای از عملکرد هنری را نیز پیش روی مخاطب غربی و اروپایی قرار داد.

در واقع زوایایی از شیوه‌های هنری و فرهنگی خاورمیانه را در اختیار مخاطبان می‌گذاشت که معمولا در تاریخ هنر غربی نادیده گرفته و فراموش شده است.

فقر تصویری؛ عامل ناشناخته ماندن هنر خاورمیانه

مرجان موسوی در توضیح این نمایشگاه و برگزاری آن گفت: «به‌دلیل فقر تصویری در هنر خاورمیانه، کسی از تاریخچه و تنوع هنری آن خبر ندارد و برخی بر این باورند که این سرزمین‌ها، ضدهنر بودند.»

به گفته این هنرمند، نمایشگاه تئاتر خاورمیانه، تلاشی است که نگاه غربی به هنر خاورمیانه مبنی بر ضدهنر بودن این سرزمین‌ها تغییر کرده و مخاطب با هنر و فرهنگ این سرزمین‌ها آشنا شود.

مرجان موسوی

موسوی در سخنرانی افتتاحیه خود درباره جمع‌آوری عکس‌های این نمایشگاه، گفت: «جریان دسترسی به عکس‌ها، چالشی بزرگ و طولانی بود. من با کمک محققان بزرگ در زمینه تئاتر، توانستم به روایت‌های شگفت‌انگیزی در زمینه هنر خاورمیانه دست پیدا کنم. علاوه بر آن، پس از سفر به تهران و قاهره، دوستان بسیاری از طریق رسانه‌های اجتماعی به من در این پروسه کمک کردند.»

در میان کیوریتورهای این نمایشگاه نیز هنرمندانی از مصر، عراق، ترکیه،‌ سوریه، لبنان و فلسطین حضور داشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها