کد خبر: 280540
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۸ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

محمدحسین عامری‌پویا، تهیه‌کننده سینما با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مشکلات ارشاد باید به ‌صورت بنیادین حل شود/ حذف پروانه ساخت، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند/ بروکراسی فراوان ارشاد، مانع تولید است

محمدحسین عامری‌پویا، تهیه‌کننده سینما با ارزیابی عملکرد ارشاد گفت: «ارشاد مشکلات بسیاری دارد. به صورت بنیادین باید درست شود. بی‌ثباتی در مدیریت و تغییر پی‌درپی معاونت‌ها، یکپارچگی را از بین می‌برد و باعث می‌شود از یک سیاست واحد تبعیت نشود.»

مشکلات ارشاد باید به ‌صورت بنیادین حل شود/ حذف پروانه ساخت، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند/ بروکراسی فراوان ارشاد، مانع تولید است
کد خبر: 280540
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۸ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک پروژه سینمایی از لحظه صدور پروانه ساخت و کلید خوردن تا اتمام تولید، یک نگرانی دارد و اکران فیلم از روز اول تا پایان اکران صدها نگرانی؛ اینکه آیا فیلمی که همه مجراهای قانونی را طی کرده و بر پرده قرار گرفته است، روند طبیعی نمایش و اکران خود را طی خواهد کرد یا نه؟

محمدحسین عامری‌پویا، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «اگر بگویم از فعالیت‌های ارشاد راضی بودیم که خلاف واقعیت است. بزرگ‌ترین مشکل ما با ارشاد، پروانه ساخت و نمایش و پخش ویدیویی است که در واقع تنها وظایف ارشاد در مقابل تهیه‌کننده همین موارد است.»

عامری‌پویا به صورت اجمالی در مورد مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «ارشاد مشکلات بسیاری دارد که به صورت بنیادین باید درست شود. بی‌ثباتی در مدیریت و تغییر پی‌درپی معاونت‌ها، یکپارچگی را از بین می‌برد و باعث می‌شود از یک سیاست واحد تبعیت نشود.»

او با اشاره به گسترش تکنولوژی در جهان، گفت: «در قرن 21 و دولت الکترونیک، در وزارت ارشاد سیستم الکترونیک بسیار آشفته‌ای وجود دارد که از ساده‌ترین شیوه سایت استفاده می‌کنند.»

بروکراسی فراوان ارشاد، مانع تولید است

به گفته این تهیه‌کننده، بروکراسی فراوان از دیگر معضلات کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است: «علاوه بر سیستم اداری پیچیده، کارگردان‌های بزرگ با چندین سال سابقه، از همان قوانینی تابعیت می‌کنند که یک جوان 18 ساله تازه‌کار باید رعایت کند که این به نظر من بزرگ‌ترین اشتباه است.»

عامری‌پویا با اشاره به اینکه در تمام دنیا، برای ساخت یک فیلم، خط‌‌مشی مشخصی وجود دارد، گفت: «کسی که در جمهوری اسلامی کار می‌کند، حتما تمام خط قرمزها را می‌شناسد. بهتر است که قوانین را به صورت یک کتابچه درآورد و در اختیار هنرمند قرار داد و خروج از آن خطوط، بررسی شود.»

او روندی را که در حال حاضر در وزارت ارشاد طی می‌شود نقد کرده و گفت: «امروزه وقتی برای گرفتن مجوز مراجعه می‌کنیم، اگر ایرادی به فیلمنامه بگیرند که هیچ، اگر بدون ایراد باشد، بین یک تا دو ماه طول می‌کشد. در واقع عملکرد ارشاد طوری است که نمی‌توانیم بگوییم راضی هستیم یا نه، ما تابعیم. هر طور اذیت‌مان کنند، سکوت می‌کنیم که فقط کارمان راه بیفتد.»

حذف پروانه ساخت، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند

این تهیه‌کننده درباره مهم‌ترین اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «اگر قرار باشد درخواستی از ارشاد داشته باشم، باید بگویم که پروانه ساخت را حذف کنند. قوانین را مانند یک کتابچه در اختیار تولید کنندگان قرار دهند. اگر این اتفاق بیفتد کلی از مسائل حل خواهد شد.»

او ظرفیت نمایش را از دیگر مشکلات موجود دانسته و توضیح داد: «یکی دیگر از مشکلات هم این است که پروانه‌های ساخت بسیار داده شده و ظرفیت نمایش ما کمتر است. در واقع فیلم‌های سطحی و با رانت‌های بالا هم پروانه ساخت می‌گیرند که مشکلات بسیاری در اکران ایجاد می‌شود. بر این اساس، بخشی هم باید وجود داشته باشد که بر کیفیت اثر نظارت کند.»

او یکپارچگی تهیه‌کنندگان را از دیگر اولویت‌های ارشاد دانسته و گفت: «یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند یک تهیه‌کننده را خوشحال کند، یکپارچگی تهیه‌کنندگان است. طرحی که در زمان آقای حیدریان شروع شد و به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان، ایشان پست خود را تحویل دادند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها