کد خبر: 280534
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ ۱۳:۱۰:۰۰
| |

ابراهیم ایرج‌زاد، کارگردان سینما با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اوضاع فرهنگ، خانه‌تکانی درست و حسابی می‌خواهد/ نگاه به تولید آثار فرهنگی باید تغییر کند/ نگاه‌های نخ‌نماشده و ترسو به هنرمندان را کنار بگذاریم

ابراهیم ایرج‌زاد، کارگردان سینما در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد گفت: «باید نگاه‌های نخ‌نما شده و ترسو به هنرمندان را کنار بگذارند. یکبار برای همیشه باید تکلیف ما را با خودشان و خودشان را با ما روشن کنند. انقدر ممیزی‌ها و سانسورها، دست و بال ما را در هر زمینه‌ای می‌بندد، که نمی‌دانیم به چه فکر کنیم که کسی از بابت آن نترسد.»

اوضاع فرهنگ، خانه‌تکانی درست و حسابی می‌خواهد/ نگاه به تولید آثار فرهنگی باید تغییر کند/ نگاه‌های نخ‌نماشده و ترسو به هنرمندان را کنار بگذاریم
کد خبر: 280534
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مدت‌هاست اهالی هنر اعلام کرده‌اند که اعمال محدودیت‌های سلیقه‌ای در برخی زمینه‌ها، نه تنها به مردم، بلکه به کل قوانین کشور آسیب می‌زند. این موضوع، ممکن است ابهامی مبنی بر سرپیچی هنرمندان از قانون را به وجود بیاورد، اما باید توجه کرد که هنرمندان خود خواهان تکلیفی مشخص هستند. همچنین حرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ریل قوانین از پیش تعیین شده، شرایط را برای اهالی هنر راحت‌تر کرده و آنها می‌دانند که باید از چه دستورالعمل‌هایی تبعیت کنند.

این روزها بسیاری از هنرمندان بر این باورند که دستگاه قضایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دلیل نگرانی از اقدامات سوء و احتمالی از سوی هنرمندان، محدودیت‌های بسیاری برای آنان در نظر می گیرند؛ اقدامی که بعید است در تاریخ فرهنگ و هنر در طول چند دهه گذشته، نمونه آن دیده شده باشد.

در این‌باره، ابراهیم ایرج‌زاد، کارگردان سینما در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین ، با اشاره به اینکه دولت کنونی را به نوعی ناجی فرهنگ و هنر می‎دانسته بیان کرد: «اصولا در هر قسمتی، آن چیزی که می‌خواستیم اتفاق نیفتاده است. در واقع هر سال دریغ از پارسال. هرچند که من به‌طور کامل با تیم کنونی وزارت ارشاد روبه‌رو نشدم، اما اوضاع فرهنگ، یک خانه‌تکانی درست و حسابی می‌خواهد.»

او در مورد این تغییرات، توضیح داد: «آن نگاهی که ارشاد به اهالی هنر دارد، باید تغییر کند. باید نگاه‌های نخ‌نما شده و ترسو به هنرمندان را کنار بگذارند. یکبار برای همیشه باید تکلیف ما را با خودشان و خودشان را با ما روشن کنند. انقدر ممیزی‌ها و سانسورها، دست و بال ما را در هر زمینه‌ای می‌بندد، که نمی‌دانیم به چه فکر کنیم که کسی از بابت آن نترسد.»

ایرج‌زاد، با اشاره به فعالیت و دقت هنرمندان، پس از انقلاب اسلامی، بیان کرد: «پس از اینهمه سال و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، نسل ما حداقل برادری خود را ثابت کرده است. برای مسئولان اما همچنان در بر یک پاشنه می‌چرخد. همانقدر که من سال به سال باید رشد و تغییر کنم، از سیستمی هم که بر فعالیت‌های من نظارت دارد توقع می‌رود خانه‌تکانی کرده و نگاهش را نو کند. شکل نگاه به تولید آثار فرهنگی باید تغییر کند.»

این کارگردان سینما درباره محدودیت‌های غیرمستقیم در تولید آثار گفت: «انگار هر چه جلوتر می‌رویم، محدودیت‌ها بیشتر و عرصه تنگ‌تر می‌شود. نمی‌توانیم با اندیشه‌ای که به ما تحمیل می‌شود، کار تولید کنیم، چه برسد به آنکه مخاطب هم جذب کنیم.»

او مهم‌ترین اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اعمال برخی تغییرات دانسته و گفت: «بهتر است تصمیماتی بگیرند که فضا برای نسل ما تغییر کند؛ نسلی که پابه‌پای انقلاب حرکت کرده و برادری خود را ثابت کردند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها