کد خبر: 277080
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

شهروز نظری، مدیر گالری هما با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

بین بخش خصوصی و هنرمند، رابطه مشخصی تعریف نشده است/ نمی‌دانیم که توقع دولت از هنر چیست/ ارشاد یک روش استصوابی در پیش گرفته است

شهروز نظری با اشاره به روشن نبودن وظایف وزارت ارشاد در قبال هنرهای تجسمی، بیان کرد: «از آنجا که واکنش‌ها در برابر رویدادهای هنری درست و مشخص، تعریف نشده، بنابراین مطالبات نیز غیرواقعی است. همچنین بین بخش خصوصی و هنرمند، رابطه مشخصی تعریف نشده است.»

بین بخش خصوصی و هنرمند، رابطه مشخصی تعریف نشده است/ نمی‌دانیم که توقع دولت از هنر چیست/ ارشاد  یک روش استصوابی در پیش گرفته است
کد خبر: 277080
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ شاید بتوان به‌راحتی از هنرهای تجسمی به ‌عنوان حوزه فراموش شده در ارشاد یاد کرد. برخی از هنرمندان این عرصه بر این باورند که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه چندانی به این رشته هنری ندارند. نقاشی و گرافیک نیز به‌عنوان جریان‌های مهم هنرهای تجسمی، اثرگذاری بسیاری بر مخاطبان دارند. از طرفی، گالری‌ها می‌توانند نقش مثبتی در اقتصاد هنر داشته باشند. با این‌حال، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های گذشته، با اشاره به صدور مجوز فعالیت 534 گالری در کشور اعلام کرده بود که تنها نیمی از این تعداد گالری فعال هستند و از مجموع تعداد گالری‌های دارای مجوز، تنها 10 درصد آنها در اقتصاد هنر تاثیرگذارند.

شهروز نظری، مدیر گالری هما درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وظیفه‌اش در قبال اهالی هنرهای تجسمی و گالری‌دارها در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «قبل از هر اظهارنظری باید بررسی کرد که مجموعه‌ وظایف وزارت ارشاد چیست؟ در واقع باید پرسید که توقع دولت از هنر چیست؟»

این گالری‌دار، درباره مسئولیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «در نگاه کلی مسئولیت اصلی این وزارتخانه، سیاست‌گذاری‌های کلان است. در این میان، گاهی مدیرانی برای معاونت‌ مربوط به هنرهای تجسمی منصوب می‌شوند که به دلیل نزدیکی به این شاخه از هنر، مصائب هنرهای تجسمی بیشتر دیده می‌شود.»

نظری درباره شرایط کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در یکی، دو سال اخیر، به دلیل نزدیکی مدیران به هنرهای تجسمی، حدود قوانین مربوط به این شاخه مشخص‌تر شده و تلاش‌هایی در راستای تسهیل مناسبات میان ارشاد و گالری‌ها انجام شده است.»

سایه نظارت استصوابی بر ارشاد

به گفته این مدیر هنری، عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیچ زمانی در راستای سیاست‌گذاری نبوده و یک روش استصوابی در پیش گرفته شده است. او در این‌باره توضیح داد: «از آنجا که واکنش‌ها در برابر رویدادهای هنری درست و مشخص، تعریف نشده، بنابراین مطالبات نیز غیرواقعی است. همچنین بین بخش خصوصی و هنرمند، رابطه مشخصی تعریف نشده است.»

نظری در ارزیابی کلی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوران کنونی را که سیدمحمدمجتبی حسینی در سمت معاون امور هنری وزارت ارشاد حضور دارد، دوران مناسبی برای هنرمندان تجسمی دانسته و گفت: « در دوره‌های اخیر، بخصوص در دوره سیدمجتبی حسینی، تلاش‌هایی برای بهبود شرایط هنرهای تجسمی انجام شده است. در آن زمان، حداقل در کار هنرمندان سنگ‌اندازی نکرده‌اند.»

دولت از هنرمندان چه می‌خواهد؟

مدیر گالری هما، در تشریح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در تمام سازمان‌های دولتی یک بخش رسمی وجود دارد که همان ساختار اداری است و بخشی دیگری هم هست که بحران‌زاست. سیاست آن بخش رسمی، بر مبنای توسعه و امنیت پایه‌گذاری شده است. بخش بحران‌زا اما نگاهش ممیزی و محدودیت است. از آنجا که هنر نمی‌تواند در محدودیت حرکت کند، مدام به دنبال راه فرار است. براین اساس، شاهد یک جهت‌گیری دوگانه هستیم. در این میان اما، بخش اداری وزارت ارشاد در حال توسعه است و می‌خواهد کمک کند. آن بخش بحران‌زا هم شبیه یک بخش پنهان، حضور دارد.»

نظری، با اشاره به بهبود شرایط هنرهای تجسمی، بیان کرد: «با وجود اینکه می‌گویم شرایط رو به بهبود است، اما سیاست فرهنگی مدون در تمام مدت فعالیت ارشاد نوشته نشده است. ما نمی‌دانیم که توقع دولت از هنر چیست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها