کد خبر: 276249
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۴ ۱۵:۴۸:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از فروش فیلم‌ها و توجه مخاطبان به ژانر‌های مختلف سینمایی در سال ۹۷ :

کم توجهی به سینمای کودک و نوجوان/ آمار خیره کننده «هزارپا» در گیشه

گیشه سینمای ایران سال گذشته حدود 60 میلیارد تومان رشد داشته است، البته این افزایش تنها ناشی از افزایش قیمت‌ها نبوده بلکه در زمینه جذب مخاطب به سینماها نیز شاهد رشد 4 میلیونی بوده ‌ایم.

کم توجهی به سینمای کودک و نوجوان/ آمار خیره کننده «هزارپا» در گیشه
کد خبر: 276249
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۴ ۱۵:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| در سال 97 اما، آمار فروش فیلم‌های سینمایی حکایت از آن دارد که چرخه اقتصادی سینمای ایران، گردش مناسبی داشته است.

بر اساس آمار منتشر شده از فروش فیلم‌های سینمایی، از آغاز سال جاری تاکنون، نزدیک به 240 میلیارد تومان وارد چرخه صنعت سینما شده و در مقایسه با سال گذشته، حدود 60 میلیارد تومان افزایش داشته است. هرچند که بخشی از این فروش به دلیل افزایش قیمت بلیط‌ها بوده اما حضور مخاطبان در سینماها نیز رشد محسوسی داشته و در سال 97 نزدیک به 4 میلیون نفر به سینما‌ها رفتند.

از آغاز سال جاری تا کنون که حدود دو هفته تا پایان آن مانده، 79 فیلم سینمایی اکران شده که رقم دقیق فروش این فیلم‌ها، 239 میلیارد و 769 میلیون و 340 هزارتومان بوده است.

بررسی ماه‌به‌ماه فروش سینمای ایران در سال 97 و مقایسه آن با مدت مشابه سال 96، نشان می‌دهد که بیشترین افزایش فروش مربوط به ماه فروردین 97 بوده که در مقایسه با فروردین سال گذشته، حدود 15 میلیارد فروش بیشتری برای سینماهای ایران ثبت شده است.

کمترین میزان فروش نیز مربوط به ماه اسفند است که در مقایسه با سال گذشته، کاهشی 9 میلیاردی داشته است. هرچند باید در نظر گرفت که هنوز اسفند به پایان نرسیده است.

جز دو ماه اسفند و فروردین، میزان فروش سینماها در ماه‌های اردیبهشت، تیر، مرداد و مهر 97، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، دو برابر بوده و در سایر ماه‌ها، تفاوت چندانی نداشته است.

مخاطبان 28 میلیونی سینما

به گزارش اعتمادآنلاین - بر اساس اطلاعاتی که در سامانه فروش سینمای ایران قرار گرفته است، حدود 268 سینما در سراسر ایران به سیستم مکانیزه فروش بلیت و همچنین به سامانه فروش آنلاین سینمای ایران متصل شده‌اند که به گفته مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، تمام سینماها و حتی فرهنگسراها و هر مکانی که امکان نمایش فیلم سینمایی را ایجاد کرده‌اند، در ایران به این سیستم مجهز هستند. بر این اساس، تعداد کل مخاطبان سینما حدود 27 میلیون و 410 هزار و 836 نفر اعلام شده است.

فیلم هزارپا

بر اساس آمار ثبت شده، از آغاز سال جاری تا کنون، فیلم سینمایی «هزارپا» بیشترین اقبال را در میان مخاطبان داشته باشد. «هزارپا» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفت.

در بین دیگر آثار اکران شده در سال 97، فیلم‌های «قانون مورفی» رامبد جوان، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی، «تگزاس» مسعود اطیابی، «فیلشاه (انیمیشن)» هادی محمدیان، «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا، «مصادره» مهران احمدی و «لاتاری» محمد حسین مهدویان بیش از یک میلیون مخاطب به سینما جذب کردند و جزو پرمخاطب‌ترین‌های امسال بودند.

جای خالی فیلم‌های کودک و نوجوان در گیشه

در سال‌های اخیر، گلایه‌های بسیاری از کمبود فیلم‌های سینمایی مناسب برای کودکان و نوجوانان بین اهالی سینما بوده است. ضعف در ساخت فیلم‌های متناسب برای کوکان و نوجوانان باعث شده ، تا این قشر، جذب فیلم‌های بزرگسال شوند؛ فیلم‌هایی که شاید به‌سبب محتوا، برای آنها نامناسب بوده و چالش‌های بسیاری را برای این سنین در بحث آموزش و پرورش ایجاد کرده.

امسال نیز،‌ تنها حدود 13 درصد از سهم کل فروش فیلم‌های نمایش‌ داده شده در سال، به سینمای کودک و نوجوان اختصاص داشت.

درساژ

فیلم‌های سینمایی «ضربه فنی»، «درساژ»، «کاتی و ستاره»، «سندباد و سارا»، «اسکی‌باز»، «دزد و پری 2»، «پاستاریونی»، «در مسیر باران (انیمیشن)»، «امین و اکوان (انیمیشن)»، «پیشونی سفید 2»، «خاله قورباغه»، «فیلشاه (انیمیشن)» برای گروه سنی کودکان و نوجوانان در این سال روی پرده رفتند.

بر این اساس از حدود 80 فیلمی که در سال 97 روی پرده سینما نمایش داده شدند، 12 فیلم مخصوص گروه سنی کودکان و نوجوانان بودند.

انیمیشن «فیلشاه» که در ایام نوروز روی پرده رفت و اولین نمایشش هم در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بود، نزدیک به 8 میلیارد تومان فروش داشت، پس از آن فیلم فانتزی «پیشونی سفید 2» با حدود 4 میلیاردتومان فروش در رتبه بعدی قرار دارد و سپس فیلم عروسکی «خانه قورباغه»، «پاستاریونی» با بیش از 2 میلیارد و«دزد و پری 2» نزدیک به دو میلیارد فروش داشته‌اند.

سایر آثار کودک و نوجوان به خصوص انیمشین‌ها نیز نتوانستند مرز یک‌میلیارد فروش را رد کنند و در مواردی هم به دلیل پایین بودن فروش، کمتر از زمان قانونی فرصت نمایش پیدا کردند.

صدرنشین‌های جدول فروش

در میان آمار فروش اعلام شده، برخی از فیلم‌ها در همان هفته‌های اول اکران، توانستند مرز یک‌میلیارد ریال را رد کرده و صدرنشین فهرست فروش باشند.

" هزارپا، مصادره، لاتاری، تگزاس، به وقت شام، مغزهای کوچک زنگ زده، لونه زنبور، قانون مورفی، فیلشاه (انیمیشن)، لس آنجلس تهران، بمب؛ یک عاشقانه، مارموز، تنگه ابوقریب، کُلمبوس، خجالت نکش، لازانیا، پیشونی سفید 2، هشتگ، پارادایس، دشمن زن، عصبانی نیستم!، چهار راه استانبول، خانم یایا، پاستاریونی، دم سرخ‌ها، کاتیوشا، خاله قورباغه، آشغال‌های دوست داشتنی، دارکوب، تخته گاز، عرق سرد، خرگیوش‌، دزد و پری 2، دلم می‌خواد، آستیگمات، گرگ بازی، وای آمپول، خوک، اتاق تاریک، میلیونر میامی، به وقت خماری، شعله ور" همه فیلم‌هایی هستند که در گیشه امسال رقم فروششان از یک میلیارد تومان بیشتر شد.

مصادره

بر اساس آمار منتشر شده، «هزارپا» ابوالحسن داوودی 38 میلیارد و «مصادره» مهران احمدی 15 میلیارد فروش داشته و پس از این دو به ترتیب فیلم‌های «لاتاری» محمدحسین مهدویان و «تگزاس» مسعود اطیابی با 14 میلیارد و«به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا با 13 میلیارد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کمدی‌های پرفروش و پرحاشیه

بسیاری از اهالی هنر و منتقدان، گلایه‌هایی از رشد کمدی در سینماها دارند. به باور منتقدین این ژانر، سینمای کمدی، سلیقه مخاطب را پایین آورده و او را از فیلم‌های فرهنگی و معناگرا دور می‌کند. برخی نیز با توجه به دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی، سینمای کمدی را راهی برای رهایی از بحران‌ها و ناآرامی‌های ذهنی می‌دانند.

هرچند که کیفیت این فیلم‌ها، بحث‌های کارشناسانه و حرفه‌ای می‌طلبد اما آمار فروش نشان می‌دهد که در سال 97 نیز، فیلم‌های کمدی توانستند در صدر فهرست پرفروش‌ها بنشینند.

در سال 1397، 79 فیلم سینمایی روی پرده رفتند که در میان آنها ژانرهای سینمایی مختلفی وجود دارد. با این حال بیشترین سهم از گیشه را فیلم‌هایی با درون مایه اجتماعی و کمدی اختصاص می‌دهند.

قانون مرفی

با نگاهی به جدول اکران‌های 97، در بین 10 فیلم پرفروش سال 6 فیلم مضمونی کمدی و طنز داشتند. «هزارپا»، «مصادره»، «تگزاس»، «لونه زنبور»، «قانون مورفی»، «لس آنجلس تهران» این 6 فیلم هستند.

فیلمیران در صدر پخش کننده‌ها

شرکت‌های پخش فیلمیران و بهمن سبز با پخش 10 فیلم سینمایی، فیلمسازان مولود با 8 فیلم، نیکان فیلم و هدایت فیلم و خانه فیلم با پخش 6 اثر و سیمای مهر با 5 فیلم فعال‌ترین پخش‌کننده‌های امسال بودند.

در جمع‌بندی گزارش فروش فیلم‌های سینمایی، براساس آمار منتشر شده، سینمای ایران در فصل بهار فروشی بالغ بر بیش از 81 میلیارد تومان، تابستان 61 میلیارد تومان، پاییز 53 میلیارد و زمستان با 36 میلیارد تومان را برای خود ثبت کرده است.

بهاربهترین فصل فروش سینمای ایران

گیشه بهاری سینمای ایران نمایش 21 فیلم سینمایی را داشته و با اتفاق‌هایی مانند کاهش مهلت هفته‌های اکران یک فیلم، افزودن یک فیلم به جدول اکران‌های نوروزی و افزایش سرگروه‌های سینمایی، افزایش بهای بلیت سینماهای سراسر کشور به خصوص پردیس‌های سینمایی و سینماهای ممتاز روبه‌رو شده است. این موارد، از شرایط جدیدی بودند که اجرای آنها از بهار امسال آغاز شده است.

اکران‌های تابستانی نیز، با جام‌جهانی و پس از آن با آغاز ماه محرم مصادف شد. با این‌حال، گیشه سینمای ایران با تنوع ژانری نسبتاً مناسبی روبه‌رو بود اما شهریورماه با کاهش محسوس فروش مواجه شد.

در فصل پاییز بیشترین تعداد فیلم در این سال روی پرده رفت، به این معنا که از ابتدای مهرماه تا پایان آذر، 25 فیلم سینمایی روی پرده رفتند. همین اتفاق باعث شد برخی از فعالان سینما از این اتفاق با عنوان فیلم سوزی یاد کنند و معتقد باشند که با نمایش این تعداد فیلم در یک بازه زمانی کوتاه باعث دیده نشدن بسیاری از فیلم‌ها شد.

سینمای ایران، زمستان را با نمایش 16 اثر گذراند. در این فصل، هرساله‌ جشنواره فیلم فجر تاثیر قابل‌توجهی بر فروش فیلم‌های اکران شده دارد. از طرفی، جشنواره تئاتر هم در این فصل، تاثیرات خود را بر فروش فیلم‌های سینمایی داشت.

سال سینمایی 97 رو به پایان است. هرچند که نقدهای بسیاری بر کیفیت و آمار فروش فیلم‌های ساخته شده وجود دارد، اما تلاش و دغدغه هنرمندان و سینماگران، رشد و ارتقای کیفی و کمی آثار سینمایی‌ است. باید دید که سال 98، چه دستاوردی برای سینمای ایران به‌همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها