کد خبر: 274726
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ ۱۴:۲۰:۰۰
| |

شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اولین قربانی کسری بودجه، فرهنگ و هنر است/ ارشاد به جای یک نهاد برنامه‌ریز، وزارتخانه‌ای اقتضایی شده است/ فرهنگ و هنر در اولویت برنامه‌ها قرار ندارد

شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر درباره معضلات بخش فرهنگ و هنر گفت: «وقتی مشکلات اقتصادی داریم، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد این است که اگر بخش‌های فرهنگی و هنری را ضعیف و نحیف کرده و حقوق آنها را به فضای اقتصادی تغییر دهیم، مشکلات حل می‌شود. نگاه به بودجه سال 98 به خوبی بیانگر این است که در حال حاضر هیچ نوع نگاه حمایتی وجود ندارد.»

اولین قربانی کسری بودجه، فرهنگ و هنر است/ ارشاد به جای یک نهاد برنامه‌ریز، وزارتخانه‌ای اقتضایی شده است/ فرهنگ و هنر در اولویت برنامه‌ها قرار ندارد
کد خبر: 274726
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با اشاره به وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که صیانت از حوزه فکر تا حوزه عمل است، بیان کرد: «در واقعیت ما می‌بینیم که وزارت ارشاد، یک وزارت نحیف، ضعیف و عقب رانده شده است که تجربه ثابت کرده هر کم و کسری در بودجه به وجود بیاید، اولین قربانی آن وزارت فرهنگ و هنر است. بنابراین نگاه جامعی نیز در کشور به موضوع فرهنگ و هنر و اولویت دادن به آن وجود ندارد.»

به گفته گیل‌آبادی، اگر به فرهنگ و هنر در سطح ملی پرداخته نشود، دولت نیز، فرهنگ و هنر را در اولویت قرار نخواهد داد. او در توضیح صحبت‌هایش، گفت: «بر این اساس اولین آسیب‌دیدگان این نگاه، اهالی فرهنگ و هنر خواهند بود. اهالی فرهنگ و هنر با مشکلات بسیاری مواجهند. از معیشت گرفته تا صیانت از فکر و اندیشه خود و مشکلاتی که این روزها سرباز کرده و پیچیدگی‌های خود را نشان داده است. اینها همه برای آن است که این زاویه دید معنایی برای نگاه به هنر و برای نگاه به اندیشه وجود ندارد، آن هم با وجود اینکه سیاست‌گذاران، اعتقاد بر این دارند که خودشان هنرشناس هستند.»

هنر، در صف قربانیان نگاه اقتضایی

مدیرعامل خانه تئاتر، با تاکید بر اینکه فرهنگ و هنر در اولویت برنامه‌ها قرار ندارد، گفت: «اولین قربانی این نگاه، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر هستند که وزارت ارشاد خودش نیز در صف قربانیان قرار می‌گیرد.»

او هنر را قربانی مشکلات اقتصادی دانست و گفت: «وقتی مشکلات اقتصادی داریم، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد این است که اگر بخش‌های فرهنگی و هنری را ضعیف و نحیف کرده و حقوق آنها را به فضای اقتصادی تغییر دهیم، مشکلات حل می‌شود. نگاه به بودجه سال 98 به خوبی بیانگر این است که در حال حاضر هیچ نوع نگاه حمایتی وجود ندارد.»

به گفته گیل‌آبادی، با ضعیف شدن بخش‌های فرهنگی و هنری، مشکلات دو چندان خواهد شد. او در این‌باره بیان کرد: «اگر جامعه از فضای فرهنگی دور شود، ارتباطش با نخبگان قطع می‌شود. همینطور در آن شرایط کسانی (هنرمندانی) که باید فضای جامعه را برای پذیرش مشکل آماده کنند، خودشان دچار بحران شده‌اند. در بحران نیز، تنها کشور و منافع ملی متضرر خواهد شد.»

این مدرس و کارگردان تئاتر درباره ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «به نظرم ارشاد در حال حاضر یک وزارتخانه شکست‌خورده است. به دلیل اینکه کل توان خودش را به کار می‌گیرد که بتواند تنها روزمرگی‌های خود را سپری کند؛ روزمرگی‌ای که شامل حقوق کارمندان و به جاآوردن تعهدات قبلی می‌شود.»

وزارت ارشاد قادر به حل مشکلات نیست

گیل‌آبادی درباره مشکلات کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «از نظر من وزارت ارشاد یک وزارت راهبردی که بتواند مشکلات را حل و آینده‌نگری کند، نمی‌تواند باشد. زمانی هم که این نگاه راهبردی از اندیشه وزارتخانه حذف شود، بدون شک مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد. در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارتخانه اقتضایی است تا یک وزارتخانه برنامه‌ریز و استراتژیک. بر همین اساس است که بیمه هنرمندان عقب افتاده، تامین اجتماعی دچار مشکل شده، بسیاری از حمایت‌ها از آثار هنری لغو شده و مشکلات متعددی به وجود آمده که هنرمندان این روزها با آن دست به گریبان هستند.»

این مدیر فرهنگی در مورد نقش کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد بیان کرد: «با شرایط موجود، نقش وزارتخانه، نقش پیشرو و آینده‌نگرانه‌ای نیست. از خود وزیر ارشاد گرفته تا مسئولان دیگر، همه گرفتار مقتضیات روز هستند تا امور روزمره خود را بگذرانند.»

به گفته گیل‌آبادی، اولین راه برون‌رفت از معضلات کنونی این است که باید تکلیف کشور با حوزه هنر و اندیشه روشن شود. او در این‌باره بیان کرد: «اگر این اتفاق نیفتد، آینده فرهنگی بهتر شکل نخواهد گرفت. متاسفانه، همه بر این تصورند که تنها نیاز جامعه نیاز اقتصادی است، بر این اساس، با اولین بحران، همه چیز حتی فرهنگ و اندیشه باید قربانی نیاز اقتصادی شود.»

گیل‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود درباره راهکار‌های بهبود اوضاع فرهنگ و هنر بیان کرد: «به باور من اگر ارشاد بخواهد دست به یک اقدام جدی و اساسی برای رشد و بهبود آینده فرهنگ و هنر بزند، باید نگاه حمایتی را جایگزین نگاه انقباضی کند. اگر این اتفاق بیفتد، مانند تمام دنیا، حمایت مادی و معنوی هنر و اندیشه را در دستور کار خود قرار خواهد داد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها