کد خبر: 273862
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

پیام دهکردی، بازیگر سینما و تئاتر، با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مسئولان خودشان را به خواب زده‌اند/ توفان‌های ضدفرهنگی بدترین آسیب‌ها را به دنبال دارد/ معضلات ارشاد یک‌شبه حل نمی‌شود/ ترجمان واقعی تئاتر برای بسیاری از مسئولان، مطرب‌بازی و ادا درآوردن است

پیام دهکردی، بازیگر سینما و تئاتر، در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد گفت: در تمام این سال‌ها حوزه فرهنگ هرگز اهمیتی، آن‌گونه که در کلام مسئولان بوده، نداشته است. چون اهمیت نداشته بیشتر برای ژست بوده و در واقع فقط شعارزده با آن رفتار کرده‌ایم.

مسئولان خودشان را به خواب زده‌اند/ توفان‌های ضدفرهنگی بدترین آسیب‌ها را به دنبال دارد/ معضلات ارشاد یک‌شبه حل نمی‌شود/ ترجمان واقعی تئاتر برای بسیاری از مسئولان، مطرب‌بازی و ادا درآوردن است
کد خبر: 273862
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پیام دهکردی، بازیگر سینما و تئاتر، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد با بیان اینکه هنر دستخوش معضلات بسیاری است، گفت: «بسیاری از عوارضی که امروز گریبان تئاتر، سینمای کشور و اساساً حوزه هنر و فرهنگ را (چیزی که ما از آن به عنوان فرهنگ و هنر یاد می‌کنیم) گرفته، این‌قدر آسیب رسانده که فریاد همه به آسمان بلند شده است.»

به گفته این بازیگر تئاتر، این آسیب‌ها محصول فلان معاون سینمایی و مدیر کل هنرهای نمایشی نیست، این ساده‌ترین تحلیل و سطحی‌ترین نگاهی است که می‌شود نسبت به آسیب‌های وزارت ارشاد داشت.

دهکردی با اشاره به اینکه بحث معضلات فراتر از یک دوره خاص است، گفت: «بحث من فراتر از این حرف‌هاست، در تمام این سال‌ها حوزه فرهنگ هرگز اهمیتی، آن‌گونه که در کلام مسئولان بوده، نداشته است. چون اهمیت نداشته بیشتر برای ژست بوده و در واقع فقط شعارزده با آن رفتار کرده‌ایم. اساساً بی‌شمار آسیب اجتماعی داریم که اینها محصول بی‌فرهنگی است؛ یعنی متاسفانه سیاست‌های کلان فرهنگی ما نتوانسته جامعه را به آن اهدافی که خودمان می‌خواستیم نزدیک کند.»

معضلات یک‌شبه حل نخواهد شد

این مدرس تئاتر تاکید کرد که معضلات کنونی ربطی به وزارت ارشاد این دوره ندارد. او در این‌باره گفت: «این معضلات به دولت قبلی و دولت‌های قبلی ربط دارد و باید همه را ارزیابی کنیم. بعد آرام‌آرام متوجه می‌شویم که کجا چه سیاست‌گذاری‌ای باید می‌شده و نشده که ما امروز این آسیب‌ها را می‌بینیم. در واقع دولتی که در حال حاضر روی کار است و وزیری که الان هست، واقعاً نمی‌تواند یک‌شبه ماجرایی را تغییر بدهد. ممکن است امروز برنامه‌ریزی صورت بگیرد و در پنج یا 10 سال دیگر نتیجه‌بخش باشد که می‌شود روی این برنامه‌ریزی بحث کرد.»

دهکردی بودجه تئاتر را شرم‌آور قلمداد کرد و گفت: «سال گذشته بودجه اعتباری تئاتر کشور 23 میلیارد تومان بوده، و تنها پنج میلیارد تومان تا اواخر سال تخصیص داده شد که دو میلیارد از این پنج میلیارد تومان، دیون سال قبل بود و سه میلیاردش هم به جشنواره اختصاص داشت. خب این وضعیت، وضعیت غم‌انگیزی است.»

این بازیگر سینما، بحث قانون‌گذاری و نامعلوم بودن سند چشم‌انداز تئاتر را از دیگر معضلات این حوزه دانست و بیان کرد: «با این مشکلات حل‌نشده، ناخودآگاه احساس می‌‌شود متولیان و مسئولان خود را به خواب زده‌اند. من احساس می‌کنم لباس ندانستن بر تن کرده‌اند، در صورتی که اینها مسائلی هستند که چند وقت و چند سال است با اشکال مختلف بیان می‌شود.»

به گفته دهکردی، سال‌هاست تلاش شده تئاتر در میان اصناف قرار بگیرد که هنوز این درخواست محقق نشده است. او این موضوع را از جمله مسائلی بیان کرد که باید در اولویت فعالیت‌های وزارت ارشاد قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه درآمدزایی اولویت اصلی هنر شده، گفت: «پیش از این توجه مطلق به درآمدزایی در تئاتر دیده نمی‌شد، اما این روزها هر کاری برای جذب مخاطب و برای فروش بیشتر، یعنی درآمدزایی، انجام می‌شود. بر این اساس، در اجراها به بازیگران خوب اما غیرچهره کمتر توجه می‌شود. نه اینکه این چهره‌ها بد باشند، که آنها هم بازیگران خوبی هستند، اما صحبت من این است که نگاه به سمت درآمدزایی رفته است.»

این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: «آن‌قدر که ما در حوزه نظامی و امنیتی غرورآمیز بوده‌ایم، در حوزه فرهنگ نتوانسته‌ایم دستاورد مناسبی داشته باشیم.»

باید از توفان‌های ضدفرهنگی جلوگیری کرد

دهکردی با تاکید بر نامناسب‌ بودن برنامه‌ریزی‌ها، گفت: «خب، در حوزه فرهنگ اگر درست برنامه‌ریزی کرده بودیم، الان جامعه به این شکل نبود که مثلاً به خیابانی بروید و چند قهوه‌خانه و قلیان‌سرا ببینید. اگر درست عمل کرده بودیم، هویت ملی ما این‌قدر فراموش نمی‌شد.»

این مدرس فن‌ بیان و بازیگری بیان کرد: «فرهنگ و مصادیق آن، مثلاً تئاتر، نهاد تولید اندیشه است، اما ترجمان واقعی‌ این نهاد تولید اندیشه، برای بسیاری از مسئولان، مطرب‌بازی و ادا درآوردن است، در صورتی که این‌طور نیست. تئاتر عظمتی دارد که می‌تواند انسان بسازد. اگر خود متولیان و مسئولان دقت نکنند، متاسفانه نه تنها در حوزه فرهنگ پیش نمی‌رویم، بلکه به ادامه افول‌مان خواهیم رسید. فعالان نوک پیکان را به سمت فلان مدیری که الان هست گرفته‌اند و می‌گویند مقصر اوست، در صورتی که این قصه سر دراز دارد.»

دهکردی بر این باور است که هرچند شاید دیر شده باشد، اما تخصیص بودجه و اصلاح آن ممکن است پانسمان موقتی بر زخم هنر باشد. او در این‌باره به اعتمادآنلاین گفت: «معضل فرهنگ ما، پول نیست. ما متاسفانه مشکل فقدان گفتمان در حوزه فرهنگ داریم. به خاطر همین است که به اینجا رسیده‌ایم. حالا اگر بخواهیم کمی نگاه کنیم ببینیم چه چیزی می‌تواند آسیمه‌سر به داد برسد که باید گفت همان بودجه است.»

این بازیگر تئاتر، با اشاره به ‌اینکه همیشه اصلی‌ترین معضل جامعه هنری بحث بودجه بوده، گفت: «مهم‌تر از بودجه این است که وزارت فرهنگ و ارشاد، با آدم‌های دلسوز و واقع‌بین جلسه بگذارد. باید از بروز توفان‌های ضدفرهنگی جلوگیری شود، چرا که بدترین آسیب‌ها را به‌ دنبال خواهد داشت.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها