کد خبر: 258001
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۳:۵۱:۰۰
| |

دو کتاب کانون نامزد جشنواره شعر فجر شد

دو کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نامزد دریافت جایزه از بخش کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره شعر فجر شد.

دو کتاب کانون نامزد جشنواره شعر فجر شد
کد خبر: 258001
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۳:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی و «در سکوت ماسه‌ها» سروده کمال شفیعی عنوان دو اثری است که به عنوان نامزد این دوره از جشنواره شعر فجر معرفی شده است.


«خداحافظی در خیابان پاییز» که تصویرگری آن را فهیمه محجوب انجام داده است، از 19 قطعه شعر نو با عنوان‌های خیال‌باف، کاش برف، روی تار صوتی جهان، کاکلی‌های صدا، روی قله‌های دور و... تشکیل شده است.


کتاب «در سکوت ماسه‌ها» با تصویرگری مهناز انصاری هم شامل 20 قطعه شعر با عنوان‌های «عشق»، «سایه‌ی پدر»، «موسیقی پاییز»، «نگاه آشنا»، «راز»، «مادربزرگ»، «سکوت سنگ‌ها» و... است.


در عین حال «آبان در ترافیک» سروده داوود لطف‌الله از انتشارات سوره مهر، «احتیاط کنید! پرنده‌ها پای سفره‌ صبحانه‌اند» سروده حسین تولایی از انتشارات علمی و فرهنگی و «دلم تنگ تنگ است» سروده طیبه شامانی از انتشارات مهر زهرا(س) عنوان‌های سه نامزد دیگر این جشنواره است.


بر اساس این خبر، این پنج اثر در حوزه شعر کودک و نوجوان را وحید نیکخواه‌آزاد، محمود پوروهاب، مریم زندی، غلامرضا بکتاش و مهدی مرادی داوری کرده‌اند.

ورود دوباره ضحاک به بازار کتاب کودک و نوجوان


کتاب ضحاک نوشته‌ محمدرضا شمس با تصویرگری پیمان رحیمی‌زاده برای دومین بار وارد بازار کتاب کودک و نوجوان شد.


شمس در این کتاب که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده به نقل داستان تولد تا به بند کشیده شدن ضحاک پرداخته است. داستان با روایت نیکی‌های مرداس آغاز شده و با مناظره‌ ضحاک با اهریمن بر سر به دست آوردن تاج و تخت ادامه پیدا می‌کند.


روایت ضحاک در چند بخش با عنوان «ضحاک»، «مرداس»، «پادشاهی ضحاک»، «جمشید»، «ارمایل و گرمایل»، «خواب دیدن ضحاک»، «فریدون»، «کاوه آهنگر» و... نقل شده و بر این اساس در یک روایت تو در تو، خواننده‌ نوجوان با بخشی از ادبیات کلاسیک ایران آشنا می‌شود.


محمدرضا شمس نویسنده‌ شناخته شده‌ کودک و نوجوان تنها به بازنویسی اثر دست زده است.


در بخشی از این روایت آمده است: «فرانک، فریدون را به البرز کوه برد و به مردی پرهیزکار سپرد که دل از دنیا بریده بود و گوشه‌ تنهایی گزیده بود و روزگار را به دعا و نیایش می‌گذراند. فریدون رشد کرد و بالید تا به 16 سالگی رسید. روزی در پی مادر از کوه پایین آمد. او را یافت و سبب این جدایی را جویا شد. فریدون چون دانست ضحاک، پدر و دایه‌اش را کشته است. کینه‌ او به دل گرفت و سوگند یاد کرد به کین‌خواهی آن‌ها برخیزد.»


گفتنی است این اثر که 20هزار تومان قیمت دارد، نخستین بار در سال 1393 با شمارگان 7هزار نسخه به دست مخاطبان گروه سنی «د» (12 تا 14 سال) رسیده و هم اکنون در 5هزار نسخه بازنشر شده است.

قم میزبان نخستین اجراهای تریلی سیار سینما تئاتر کانون


«پیک امید» تریلی سیار سینما تئاتر کانون که برای نخستین ‌بار در جشنواره‌ تئاتر همدان از آن رونمایی شده است‌، با سفر در شهرها و روستاهای استان قم فعالیت رسمی ‌خود را آغاز کرد و شهرها و روستاهای استان قم از روز چهاردهم دی تا بیست و هشتم این ماه میزبان نمایش «پاهای خانم هزارپا» هستند.


بر این اساس و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته این گروه نمایشی در میان خردسالان‌، کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان داستانی فانتزی را نقل می‌کنند. داستان درباره‌ هزارپایی است که از دست و پای خود خسته شده است. در این میان او با یک کرم آشنا می‌شود و هر کدام به واسطه توانایی‌هایشان این امکان را ‍پیدا می‌کنند جلوی یک واقعه بزرگ را بگیرند.


نمایش «پاهای خانم هزار پا» به کارگردانی مهدی خجستگی با مشارکت و نقش‌آفرینی نوجوانان دارای نیازهای ویژه تولید و به همت هنرمندان این استان تهیه شده است. این نمایش پیش‌تر نیز در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون نیز به روی صحنه رفته است.


با اعلام مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در ماه بهمن و اسفند نیز این تریلی به دیگر استان‌های کشور سفر می‌کند.


استفاده از فرصت‌های برابر آموزشی و فرهنگی و تحقق عدالت فرهنگی، استفاده از خدمات فرهنگی برای همه کودکان و نوجوانان، توجه به تعلیم و تربیت و زندگی در شرایط سخت، برخی از اهداف تولید این اثر هنری عنوان شده است.


بر اساس این خبر، دستیار کارگردان این نمایش فاطمه سیدطالبی و بازیگران آن علیرضا نامدار، مهدی سوری، سمیه شیری، فاطمه فرکی، سمانه دلیر و مهدی خجستگی هستند.


آهنگ‌سازی این اثر را حامد جهان‌بخش، طراحی لباس مهدی خجستگی و طراحی صحنه و حرکت‌ها حسن نوری به عهده داشته‌اند. در عین حال فائزه امیرحسینی به عنوان دوزنده لباس و سازنده دکور با این نمایش همکاری می‌کنند.


استان قم در 29 روستا همچون جنداب، قاهان، پاچیان، جنت‌آباد، ورجان، کوه‌سفید و... از بخش‌های سلفچگان، خلجستان، جعفریه، مرکزی و کهک میزبان «پیک امید» کانون پرورش فکری است.


با توجه به فرسودگی تریلی سیار قدیمی ‌کانون، چندی پیش از تریلی جدیدی رونمایی شد که مجهز به صفحه نمایش نیز هست و از این پس امکان نمایش فیلم برای کودکان در مناطق دور افتاده کشور را نیز فراهم آورده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها