کد خبر: 247701
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۲۱:۲۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین از زندگی کارگردان سرشناس ایتالیایی

آخرین تانگوی برتولوچی در رم

برناردو برتولوچی از آن دست کارگردانانی است که برای ایرانی‌ها فارغ از فیلم‌هایش، به دلیل همکاری با ابراهیم گلستان و گفت‌وگویش با فروغ فرخزاد، شناخته‌شده است؛ حالا او آخرین تانگوی زندگی‌اش را در رم اجرا کرد و از دنیا رفت.

حجم ویدیو: 6.55M | مدت زمان ویدیو: 00:02:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 247701
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۲۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی پاکزاد- «برناردو برتولوچی» کارگردان فیلم‌هایی چون «آخرین تانگو در پاریس» و «آخرین امپراتور» در سن 77 سالگی درگذشت. این کارگردان ایتالیایی چندین سال درگیر مبارزه با بیماری سرطان بود و بیش از یک دهه اخیر، زندگی خود را روی صندلی چرخ دار سپری کرد.


این اواخر می گفت که پس از 50 سال فعالیت در حوزه سینمایی به یک پیرمرد ایتالیایی رنجور و خسته تبدیل شده است. خودش میگفت شخصیتش به فروغ فرخزاد نزدیک بوده است. چون هم شعر می‌سرایید و هم بسیار به فیلمسازی علاقه داشت.


گفت‌وگوی فروغ فرخزاد و برتولوچی را خیلی‌ها به یاد دارند و می‌گفتند اگر فروغ زنده بود حالا سن و سال او را داشت و ممکن بود همتای کارگردان ایتالیایی پیش رود.


او یک نئورئالیست ایتالیایی بود. در نزدیک شدن هر چه بیشترش به «واقعیت» چه در روایت و چه در فرم حرف نداشت ، انگار همین همسایه کوچه به کوچه ما بود. «جاده نفت»ش با موضوع استخراج نفت در ایران فیلمبرداری شد. در ساختنش از ابراهیم گلستان کمک گرفت. قبل از سینما او یک نویسنده بود. فرزند پدری شاعر و دستیار کارگردانی همچون پازولینی بودن او را چنان که می بینیم ساخت. عریان تر از هر «زیبایی ربوده شده»ای.


حالا که او نیست همه از «آخرین تانگو در پاریس» و پرده‌دری‌اش حرف می‌زنند و از «آخرین امپراطور»ش می‌گویند که چگونه از اوج به پایین آوردش و آدمش کرد.


افسوس که برتولوچی دیگر نیست و چه عالی که آثار او در دسترسند و قابل تامل و تطابق. به احترامش سکوت می کنم...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها