کد خبر: 281440
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ ۱۴:۴۷:۰۰
| |

موزه‌های کشور در خطر آسیب سیلاب

تمامی موزه‌ها و بناهای تاریخی استان‌ها که احتمال آبرفتگی در آن‌ها وجود دارد، موظف به تخلیه‌ و انتقال آثار تاریخی خود به مخازن امن استان‌ها شده‌اند.

موزه‌های کشور در خطر آسیب سیلاب
کد خبر: 281440
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ ۱۴:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| براساس اعلام اداره کل موزه‌ها، هر کدام از موزه‌ها و بناهای تاریخی استان‌ها که احتمال آبرفتگی در آن‌ها وجود دارد، موظف به تخلیه‌ و انتقال آثار تاریخی خود به مخازن امن استان‌ها شده‌اند،‌ توجه ستاد بحران به این فضاها نیز به آسان‌تر انجام شدن این اتفاق کمک می‌کند.

مدیر اداره کل موزه‌ها می‌گوید: یکی از موضوعات مورد توجه ستاد بحران مرکزی و دیگر استان‌ها، توجه به موزه‌ها و آثار تاریخی و حفاظت از آن‌هاست که خوشبختانه در بحران رخ داده در کشور نسبت به حفاظت از این فضاها و آثار تاریخی ان‌ها توجه کافی شده است.

او نمونه‌ این توجه را بررسی وضعیت تکیه معاون الملک کرمانشاه بیان می‌کند و می‌گوید: در پایشی که نسبت به همه آثار تاریخی در کشور در حال انجام است، به جز استان ایلام که متاسفانه به دلیل قطع فیبر نوری تماس‌ها با مسئولان ان استان در حال حاضر امکان ندارد، وضعیت دیگر موزه‌ها و آثار تاریخی قرار گرفته در آن‌ها با مشکلی مواجه نیست.

وی اما وضعیت آثار تاریخی استان ایلام را تا قبل از قطع ارتباط مناسب ارزیابی می‌کند و تاکید دارد: هنوز هیچ گزارشی از احتمال آسیب به موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی در سراسر کشور حتی موزه منطقه‌ای استان خوزستان به ما اعلام نشده است.

به گفته‌ کارگر، براساس اعلام به استان‌ها، هر کدام از موزه‌ها و مخازنی که احتمال آبگرفتگی داشته‌اند موظف به جابجایی آثار خود بوده‌اند و تا کنون این کار انجام شده است.

موزه ملی ایران به طور دائم پایش می‌شود

جبرئیل نوکنده - مدیر کل موزه ملی ایران - نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: با توجه به طراحی مخازن موزه در دهه 50 توسط مرحوم باقر آیت‌الله زاده شیرازی و دکتر سعیدی و هیات ایتالیایی، سامانه مخازن موزه‌ای در شرایطی قرار گرفته‌اند که هیچ آبی به مخازن ورود نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در دور تا دور مخزن موزه ملی ایران یک کانال بزرگ آب طراحی شده که اگر آب وارد مجموعه شود، از هر راهی به آن کانال می‌ریزد، که آن کانال‌ها نیز خود چندین چاه عمیق برای دفع آب داند.

او درباره‌ی موقعیت قرار گیری ورودی مخازن موزه ملی ایران نیز که دارای شیب هستند، اظهار می‌کند: این شیب‌ها نیز به همان کانال‌های آب متصل هستند، از سوی دگیر همه‌ی اتاق‌های مخازن به همکف نزدیک‌اند و سامانه‌ی دفع آب‌های هدفمند دارند که به طور مداوم چک می‌شوند.

نوکنده با اشاره به قدیمی بودن ساختمان موزه ملی ایران، نسبت به پایش مداوم راه‌های کانال آب توسط خودش تاکید دارد، می‌گوید: باران و باد در ارتباط با یکدیگر هستند، با هر وزش باد امکان انتقل نایلون‌های زباله به ورودی کانال‌های آبی وجود دارد، در این شرایط اگر هر نایلون یا زباله‌ای در ورودی کانال‌ها گیر کند و متوجه نباشیم، می‌تواند یک فاجعه‌ی بزرگ برای موزه ایجاد کند.

مدیر کل موزه ملی ایران، با تاکید بر امن بودن موزه ملی ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، می‌گوید: در طراحی اولیه زیرساخت‌های موزه به این مسائل توجه و دقت کافی انجام شده است و خوشبختانه از زمان آغاز به کارموزه ملی ایران، هیچ آسیبی به موزه وارد نشده است، اما دغدغه‌ی کنترل دفع آب‌های سطحی در موزه‌ها را باید جدی بگیریم و پایش‌ها را به صورت لحظه‌ای انجام می‌دهیم.

تکیه معاون‌الملک را تخلیه کرده‌ایم

محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی - نیز یک‌شنبه 11 فروردین به ایسنا گفت: با اعلام هشدارهای ستاد مدیریت بحران، و احتمال آبگرفتگی تکیه معاون الملک کرمانشاه، در نخستین اقدام موزه‌ی این محوطه‌ی تاریخی به طور کامل تخلیه شد.

او با بیان این‌که احتمال بروز مشکلاتی در این فضا به واسطه‌ی قرار گرفتن آن پایین‌تر از سطح زمین وجود داشت، افزود: دورتا دور بنا با کیسه‌های شنی پوشانده شد و از سوی دیگر تمام اشیای داخل تکیه تخلیه و به مخازن موزه اصلی استان منتقل شدند.

وی با اشاره به تاکید شورای تامین استان نسبت به حفاظت از موزه‌ها و بناهای تاریخی و آثار آن‌ها، ادامه داد: در این راستا همه‌ی‌آثار در چند روز گذشته بسته بندی و از مکان تخلیه شدند و اکنون آن‌ها در مخزن موزه اصلی قرار گرفته‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها