کد خبر: 661504
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۰۲:۴۴
| |

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درپی انتشار خبر مذاکرات ایران و آمریکا در عمان

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با مذاکرات ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد: تبادل پیام بین ایران و طرف آمریکایی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده است.

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درپی انتشار خبر مذاکرات ایران و آمریکا در عمان
کد خبر: 661504
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۰۲:۴۴

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در اولین نشست خبری خود پس از حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهانشان  تصریح کرد: مردم با حضور میلیونی در مراسم تشییع شهدای خدمت حماسه جدیدی خلق کردند.

به گزارش ایسنا، وی از مشارکت کشورها و نمایندگان عالیرتبه کشورهای دیگر در مراسم تشییع  این شهدا و پیام‌های آنها برای همدردی با دولت و ملت ایران نیز تشکر و قدردانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس اخبار و اطلاعاتی که من دارم تاکنون دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشورهای مختلف جهان خطاب به رهبر معظم انقلاب، دولت جمهوری ایران ، سرپرست ریاست جمهوری، سرپرست وزارت خارجه و ... بودیم.

کنعانی همچنین گفت : بیش از ۶۰ هیات عالیرتبه در سطح روسای کشورها  از جمله نخست‌وزیران، روسای جمهور و وزیران امور خارجه و.. در بازه زمانی محدود برای همدردی با دولت و ملت ایران  به ایران سفر کردند و این‌ها همه نشان دهنده روابط سازنده جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا در مورد سیاست ایران در حمایت از  جبهه مقاومت  با توجه به شهادت آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان تغییر ایجاد خواهد شد؟ گفت: به رغم این حادثه، در حمایت موثر ایران از ملت مظلوم فلسطین و جریان مقاومت برای احقاق حقوق‌شان هیچ گونه خلل و وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود.

کنعانی تاکید کرد: حمایت از  جریان مقاومت و همچنین مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران ، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که برآمده از مبانی انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات مثبت اخیر پادشاه بحرین در مورد روابط با ایران در دیدار با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما سخنان پادشاه بحرین را شنیدیم و مورد اهتمام قرار می‌دهیم.

وی افزود: از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در مراسم تشییع شهیدان خدمت تشکر و قدردانی می‌کنیم.

کنعانی همچنین با اشاره به سیاست دولت سیزدهم‌ برای گسترش روابط با همسایگان و پیگیری این موضوع از سوی دولت گفت:  امیدواریم شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط بین کشورهای منطقه باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی تاکید کرد: رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران و در مناسبات با کشورهای مختلف، حرکت به سمت گسترش روابط در چارچوب منافع مشترک و ایفای نقش موثر در تحولات بین‌المللی است.

وی در  همین ارتباط با اشاره به اهمیت پیشبرد سیاست همسایگی  در این چارچوب  افزود: دستگاه دیپلماسی کشور با همین جدیت و رویکرد نهادینه شده، تلاش‌های خود را برای تحقق این موضوع به کار خواهد گرفت و اطمینان داریم که این رویکرد مورد تایید ملت ایران خواهد بود همانطور که مورد تایید مقام معظم رهبری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه آقای شمخانی مسئولیت پرونده هسته‌ای را بر عهده گرفته است، گفت: سنت ما در جلسات سخنگویی پاسخگویی در ارتباط با مسائل مطرح شده در فضای مجازی و منابع غیر معتبر نیست و  من نیز در خصوص ادعای غیر رسمی منتشر شده در شبکه‌های مجازی نکته خاصی را  مطرح نمی‌کنم.

وی در این ارتباط افزود: هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها با هماهنگی و با اشراف نهادهای عالی بالادستی نظام، این مذاکرات را به پیش برده است و در این چارچوب از همه ظرفیت‌های درون حاکمیت استفاده شده است .

کنعانی تاکید کرد : وزارت خارجه و هیئت مذاکره کننده در چارچوب دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی مسیر خود را در این زمینه ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه عمان و علت این سفر گفت: سفر وزیر خارجه عمان به تهران به منظور ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران بابت شهادت آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان و همراهانشان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته هیات عالیرتبه عمانی متشکل از چند  وزیر در روز چهارشنبه گذشته در مراسم گرامی‌داشت شهیدان خدمت شرکت کرده بودند و وزیر خارجه عمان آن روز در سفر دیگری بود و با توجه به نوع رابطه خود با همتایان ایرانی و مناسبات نزدیک بین دو کشور تصمیم گرفت که سفری در این زمینه داشته باشد.

کنعانی تاکید کرد: روابط ایران و عمان روابط دوستانه و سازنده‌ای است و دو کشور دارای موضوعات متعددی برای رایزنی و گفت‌وگو هستند که این موضوعات در دیدار  وزیر خارجه عمان با سرپرست وزارت خارجه و  دیدار احتمالی با جناب آقای مخبر مورد توجه قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با مذاکرات ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد: تبادل پیام بین ایران و طرف آمریکایی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده است.

کنعانی در این ارتباط تصریح کرد: این تعاملات متمرکز بر ‌موضوع  مذاکرات  رفع تحریم‌ها و هسته‌ای بوده است و هیچ‌گاه از این چارچوب خارج نشده است.

وی با بیان اینکه تعاملات و تبادل پیام با طرف آمریکایی در این زمینه ادامه داشته است، گفت: همانطور که گفتم این مذاکرات صرفاً در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به  برخی اخبار منتشر شده در  تعدادی از رسانه‌های غربی در مورد مفاد و محتوای این مذاکرات گفت: تاکید می‌کنم که مفاد خبری و خبرهای منتشر شده در برخی از رسانه‌های غربی در مورد این گفت‌وگوها معتبر و دقیق نیست.

این خبر تکمیل می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها