کد خبر: 660798
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ ۰۸:۴۹:۱۱
| |

همه‌چیز درباره حسین امیرعبداللهیان؛ از سفارت در عمان تا وزارت امور خارجه

روزنامه اعتماد در مطلبی به بیان نکاتی از زندگینامه شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پرداخته است.

همه‌چیز درباره حسین امیرعبداللهیان؛ از سفارت در عمان تا وزارت امور خارجه
کد خبر: 660798
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ ۰۸:۴۹:۱۱

روزنامه اعتماد نوشت: حسین امیرعبداللهیان در سال 1343 در دامغان متولد شده است. او مدرک کارشناسی خود را در سال 1370 در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه دریافت کرد.

وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران در سال 1375 بود. امیرعبداللهیان همچنین مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه تهران در رشته روابط بین‌الملل دریافت کرده بود. بر اساس اطلاعات مندرج در سایت وزارت امور خارجه، او مدرس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه نیز بودو سابقه داوری رساله‌های دکترای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را داشت و عضو هیات موسس مرکز مطالعات غرب آسیا (اندیشکده روابط بین‌الملل) نیزبود.

در خرداد ۱۳۹۵ حسین جابری‌انصاری در حکمی از سوی محمدجواد ظریف به عنوان جانشین حسین امیرعبداللهیان به سمت معاون عربی و آفریقایی منصوب شد و امیرعبداللهیان از ظریف حکم مشاور گرفت. در آن مقطع قرار بود حسین امیرعبداللهیان به عنوان سفیر جدید ایران در عمان عازم مسقط شد ولی چند هفته قبل از اعزام، این دیپلمات ارشد به وزیر خارجه اطلاع داد که در حال حاضر به دلیل برخی از مسائل، امکان انجام این ماموریت را ندارد و چند ماه بعد با پیشنهاد ظریف و تایید حسن روحانی، «محمدرضا نوری شاهرودی»به عنوان سفیر جدید ایران راهی مسقط شد .

امیرعبداللهیان از مرداد ماه سال 1395 دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بود و دبیرکلی دبیرخانه دایمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را برعهده داشت. او در مرداد ماه 1400 توسط سیدابراهیم رییسی به عنوان وزیر امور خارجه به مجلس یازدهم معرفی شد و توانست رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد.

خبرانلاین در زمان معرفی وی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در گزارشی درباره وی نوشت: « امیر عبداللهیان بیشتر به عنوان دیپلماتی شناخته می‌شود که دارای تسلط بر مسائل منطقه‌ای و غرب آسیا است و به نظر می‌رسد با توجه به ترکیب سیاسی مجلس شورای اسلامی و نزدیکی گفتمانی امیر عبداللهیان به آنها، برای کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس راه چندان سختی در پیش رو ندارد.او در زمانی که رییس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه بود در مذاکرات سه‌جانبه ایران، امریکا و عراق برای تامین امنیت در این کشور همسایه حضور داشت.»

مسوولیت‌ها و روزمه حسین امیرعبداللهیان (منبع: سایت وزارت امور خارجه)

دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی از 3 مرداد 1395 تاکنون

مشاور وزیر امور خارجه (۱۳۹۵)

معاون عربی و آفریقایی، وزارت امورخارجه ۱۳۹۰ – ۱۳۹۵

مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امورخارجه (۱۳۸۹)

سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه بحرین۱۳۸۶ – ۱۳۸۹

رییس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه 1386 - 1384

معاون نماینده ویژه وزیر خارجه در امور عراق 1384- 1382

معاون مدیـرکل خلیج فارس از سال 1381 تا سال 1386

- کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از سال 1380 - 1376

تدریس:

مدرس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه

داور رساله‌های PHD دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

عضو هیات موسس مرکز مطالعات غرب آسیا (اندیشکده روابط بین‌الملل)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها