کد خبر: 657594
|
۱۴۰۳/۰۱/۳۰ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

کاش پلیس به جای دستگیری زنان به خاطر حجاب برای مبارزه با اختلاس به میدان بیاید

زهرا نژادبهرام نوشت: شرایط سخت اقتصادی و رویکردهای متفاوت در سیاست‌گذاری‌های مقطعی و موردی و رفتارهای غیر‌متعارف اقتصادی و اختلاس فشار زیادی بر مردم وارد کرده است‌! چه خوب است که نیروهای انتظامی برای این مسائل به میدان بیایند و با کمک نهادهای مرتبط جلوی تخلفاتی از این دست را بگیرند و مجرمین را به مراجع ذی‌صلاح ارجا‌ع دهند‌!

کاش پلیس به جای دستگیری زنان به خاطر حجاب برای مبارزه با اختلاس به میدان بیاید
کد خبر: 657594
|
۱۴۰۳/۰۱/۳۰ ۱۰:۰۰:۰۰

«طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم» عنوان یادداشت زهرا نژادبهرام برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: پس از قدرت‌نمایی سیاسی و نظامی کشور در برابر اسراییل که با حمله به بخش کنسولی سفارت ایران صورت گرفت، اجرای مانور یا طرح نور موجب نگرانی جدی شده است و به نظر می‌رسد مساله‌ای که امری فرهنگی و اعتقادی است به جرم و مجرمیت مبدل شده است. طرحی که از 26 فروردین جاری، به صورت خودخوانده از سوی نیروی انتظامی بدون ظرفیت‌های حقوقی و قانونی به اجرا در آمده است، در شرایط کنونی کشور مناسب نیست.  اجرای این طرح برای خانواده‌ها و خواهران و دختران و زنان کشور نوعی اضطراب و نگرانی را ایجاد کرده که یقینا مسائل تازه‌ای را به همراه خواهد داشت‌.

به اعتبار برخی خبرهای منتشرشده 500 زن در روز اول اجرای این طرح دستگیر شده‌اند و به بسیاری از زنان تذکر‌های تند یا نرم داده شده که نوعی فشار روانی بر جامعه تحمیل کرده است.  این مهم در کنار دیگر دغدغه‌های جامعه نظیر مشکلات اقتصادی و صف‌بندی برخی کشورها در برابر ایران به همراه مسائل متعدد دیگر دامنه نگرانی‌ها را بیشتر ساخته است‌.  خبرهای رسیده موید تنش و درگیری در جامعه به خصوص در شهر تهران است که به صلاح مردم و کشور نیست.  فراموش نکنیم که کشور در شرایطی است که نیازمند همگرایی و همراهی و چشیدن طعم اقتدار نظامی و سیاسی خود در برابر دشمنان است و مواجه شدن با این اقدام مسائل خاصی را به همراه داشته که چالش‌برانگیز است. 

زنان و دختران این سرزمین نیمی از جمعیت کشور هستند که برای همه نوع فداکاری و جانفشانی اگر جلوتر از برادران و همسران و پدران خود نبوده‌اند هم‌اندازه آنها برای این سرزمین تلاش کرده و می‌کنند.  این نوع رفتارها در شأن زنان ایرانی نیست که پلیس با فشار انتظامی سعی در تغییر رفتار برخی از آنها داشته باشد.  حفظ حرمت و احترام زنان این سرزمین یعنی احترام به وطن و شهروندان این کشور است، پس با رویکردهای انتظامی سعی در دور شدن از این نگاه، نباشیم.  تجربه بشری اثبات کرده که هیچ امر فرهنگی با رویکرد انتظامی قادر نیست نهادینه شود. 

تعجب بر این است که پس از 40 سال تلاش انتظامی چگونه است که دوباره با همین نگاه سعی در جاری ساختن امر فرهنگی داریم. .  حجاب امری فرهنگی است که باید با امور تشویقی و ترغیبی روبه‌رو شد نه آنکه با نگاه جرم‌انگارانه و انتظامی سعی در جاری و ساری کردن آن داشته باشیم. .  بازگشت ون‌های بدون نام گشت ارشاد به خیابان‌ها و موتور‌سواران و نیروهای انتظامی برای تذکر و دستگیری زنان برای حجاب تعجب‌برانگیز است.  خسارت‌های ناشی از این نوع نگرش در سال 1401 به اندازه کافی کشور را با چالش روبه‌رو کرده است‌.  چگونه است که دوباره با همین رویکرد قصد داریم امر فرهنگی را انتظامی کنیم‌. .

در واقع، اقتداری که مردم ایران را دلشاد کرده با رویکردهای تقابلی با مردم با چالش روبه‌رو نکنید‌! مردمان این سرزمین برای وطن‌شان هشت سال جنگ تحمیلی را از سر گذراندند و نیازمند آرامش هستند هر چند که شرایط سخت اقتصادی و رویکردهای متفاوت در سیاست‌گذاری‌های مقطعی و موردی و رفتارهای غیر‌متعارف اقتصادی و اختلاس فشار زیادی بر مردم وارد کرده است‌! چه خوب است که نیروهای انتظامی برای این مسائل به میدان بیایند و با کمک نهادهای مرتبط جلوی تخلفاتی از این دست را بگیرند و مجرمین را به مراجع ذی‌صلاح ارجا‌ع دهند‌! ای کاش نیروی انتظامی که برای حفاظت از خاک این سرزمین فداکاری‌های بسیاری را انجام داده و طی چند روز گذشته با هجوم تروریست‌ها روبه‌رو و شهدای زیادی را تقدیم کرده فراموش نکند! که همیشه نقطه اتکای امنیت مردم هستند! این نوع رویکردها موجب تردید نسبت به احساس امنیت مردم به خصوص زنان در برابر آنها می‌شود که این نه به صلاح کشور است و نه صلاح مردم‌!

از این رو می‌توان گفت این اقدام از سه منظر نامناسب است؛ نخست از نظر زمانی که کشور در شرایط خاص نظامی و سیاسی است، دوم از منظر اینکه تمامی نهادهای فرهنگی و مسوول در این امر اتفاق‌نظر داشته‌اند که مساله حجاب امری فرهنگی-اجتماعی است که نباید با ابزارهای انتظامی مورد توجه قرار گیرد و تجارب تلخ و دردناک گشت ارشاد به اندازه کافی ضرورت عدم بازگشت به این نوع رویکردها را با خود همراه داشته است و سوم اینکه هنوز طرحی تحت عنوان حجاب که مجلس تایید کرده به قانون مبدل نشده و به یکباره با رویکردهای جزیره‌ای نباید در این مسیر حرکت کرد! از این رو لازم است نسبت به این اقدام هر چه زودتر تجدید‌نظر شود و از نظرات کارشناسان فرهنگی-اجتماعی بهره گرفت و از شرایط ایجاد شده در طول هفته جاری برای احساس امنیت و سرافرازی مردم استفاده کرد و فضای اجتماعی را ارتقا  و سرمایه اجتماعی حادث شده برای غرور ملی را تقویت کرد!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها