کد خبر: 655285
|
۱۴۰۳/۰۱/۰۴ ۱۳:۳۰:۱۱
| |

بهروز کمالوندی:

تحریم‌ها به نقطه قوت برای کشور تبدیل شده است/ نیروگاه‌های هسته‌ای باید افزایش یابد

بهروز کمالوندی گفت: تحریم‌ها تبدیل به نقطه قوتی برای کشور و صنعت هسته‌ای شده است؛ زیرا تحت تأثیر این شرایط تلاش کردیم تا روی پای خود بایستیم و اکنون علاوه بر تأمین نیازهای کشور تبدیل به صادرکننده رادیوداروهای مختلف نیز شده‌ایم.

تحریم‌ها به نقطه قوت برای کشور تبدیل شده است/ نیروگاه‌های هسته‌ای باید افزایش یابد
کد خبر: 655285
|
۱۴۰۳/۰۱/۰۴ ۱۳:۳۰:۱۱

بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با ایرنا گفت‌‌وگو کرد. 

به گزارش ایرنا، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

 

  •  فعالیت‌های هسته‌ای از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل در سال‌های گذشته دشمنان سعی کرده‌اند که ایران را ضعیف کنند و برای این کار، کشور را درگیر مسایل بین‌المللی کرده‌اند و همواره به دنبال ایجاد موانع در مسیر پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.
  • متأسفانه در سال‌های اخیر به‌رغم اینکه ادعا کرده‌اند غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیستند اما در واقعیت شاهد تأثیرات تحریم‌ها روی هر دو حوزه بوده‌ایم و متأسفانه تحت تأثیر این شرایط، هیچ‌گاه نتوانستیم مواد هسته‌ای برای تولید رادیوداروها را به کشور وارد کنیم. بنابراین اگر از ظرفیت داخلی در این زمینه بهره‌مند نبودیم، می‌توان گفت کشور با مشکلات متعددی در زمینه سلامت و درمان مردم مواجه می‌شد.
  • تحریم‌ها تبدیل به نقطه قوتی برای کشور و صنعت هسته‌ای شده است؛ زیرا تحت تأثیر این شرایط تلاش کردیم تا روی پای خود بایستیم و اکنون علاوه بر تأمین نیازهای کشور تبدیل به صادرکننده رادیوداروهای مختلف نیز شده‌ایم.
  • همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند؛ این صنعت آبروی کشور بوده و موجب اقتدار برای کشور می‌شود. ایشان همچنین اشاره کردند که اگر کسی ایران را دوست دارد و با هرشکل و عقیده‌ای خواستار ایران قوی است باید از این صنعت حمایت کند. این صنعت علاوه بر آثاری که در زندگی مردم دارد به لحاظ سیاسی نیز موجب اقتدار و آبرو برای کشور می‌شود.
  • کشوری که بتواند در حوزه‌های مختلف این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد در واقع یک کشور معمولی نیست و به همین دلیل نمی‌خواهند تا ایران این صنعت را به طور کامل و بومی در اختیار داشته باشد. مشکلات سیاسی فعلی ناشی از این مساله است و یک بخش از کارهایی که ما در معاونت بین‌الملل در حال انجام آن‌ها هستیم؛ این است که بتوانیم موانع سیاسی و حقوقی ایجاد شده توسط آن‌ها را برطرف کنیم.
  •  ما به‌طور متوسط سالانه شاهد ارایه ۶-۵ گزارش‌ فصلی از سوی مدیر کل آژانس درباره موضوعات برجامی و پادمانی هستیم و همچنین با گزارش‌های متفرقه نیز مواجه‌ایم و در کنار آن در نشست‌های شورای حکام و کنفرانس عمومی آژانس نیز شاهد تحرکات سیاسی، حقوقی، رسانه‌ای و بین‌المللی هستیم؛ بنابراین مهم است که همکاران ما در این حوزه از تسلط کافی برخوردار باشند و بتوانند به درستی از کشور دفاع کنند.
  • به‌رغم اینکه شاهد لشکرکشی گسترده‌ای از سوی طرف‌های مقابل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم اما به‌طور کلی ما موفق بوده‌ایم زیرا زمانی موضوع ۴ مکان را مطرح و روی آن هیاهو کرده بودند اما اکنون صحبت از ۲ مکان می‌شود که ان‌شاءالله این موارد نیز حل خواهد شد. همچنین موضوعات جدیدی نظیر مشاهده ذرات غنی‌سازی ۸۴درصد و یا موازنه مواد را برای ما ایجاد کردند و با طرح آن‌ها به فضاسازی برای وارد کردن فشار به کشور پرداختند که موفق شدیم این موانع را نیز از سر راه برداریم و اکنون در شرایطی قرار داریم که آژانس نمی‌تواند آن‌طور که دشمنان ما می‌خواهند در زمین آن‌ها بازی کند و در اختیار آنان باشد.
  • ضرورت دارد تا تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران به دلیل وسعت، نیاز و اقتصاد کشور افزایش یابد. با توجه به موارد گوناگون باید شاهد تقویت امنیت سبد انرژی در کشور باشیم که برای دستیابی به این مهم، ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور جزو موارد ضروری است.
  • کار مهم در معاونت امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران این است که امکانات خود را بسیج کنیم تا بتوانیم از منابع و فناوری‌های خارجی نیز استفاده کنیم. کشورهایی نظیر روسیه و چین برای ما هدف اصلی هستند و مذاکراتی با آن‌ها داشته‌ایم؛ ‌از زیرساخت‌های حقوقی لازم برخورداریم و مطابق پروتکل‌هایی که قبلا با آن‌ها توافق کرده‌ایم، عمل خواهیم کرد.
  •  توافقاتی برای ساخت چندین نیروگاه‌ اتمی با روسیه داریم که یک نیروگاه_بوشهر_ تحویل داده شده و ۲ نیروگاه در حال ساخت است. البته نیروگاه کارون در دارخوین را قرار است کاملا بومی و با اتکا بر صنعت، تکنولوژی و توان متخصصان داخلی بسازیم.
  • در فضای بین‌المللی نیز مجبورند برخی از واقعیت‌ها را بپذیرند مثلا این واقعیت را باید بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند است و در طول تاریخ و هزاران سال توانسته روی پای خویش بایستد و اکنون در حال پیش بردن اهداف خود است؛ هرچند در این راه با مشکلاتی مواجه هستیم اما طرف‌های مقابل هم می‌دانند که نمی‌توانند خواسته‌های خویش را به ما تحمیل کنند. مهم این است که ما برای دستیابی به خواسته‌های خود مصمم باشیم و به نظر بنده همکاران ما عزم خود را جزم کرده‌اند تا این فضا را برای صنعت هسته‌ای و در خارج از کشور ایجاد کنند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها