کد خبر: 654148
|
۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

کاویانی‌راد، استاد ژئوپلتیک:

اگر تا الان بخشی از آب افغانستان به سمت ایران می‌آمده به این دلیل بوده که نمی‌توانستند آن را کنترل کنند، لطف نبوده؛ دنبال محدودتر کردن آب‌های ورودی به ایران هستند!

یک کارشناس مسائل ژئوپلتیک گفت: افغانستان سالهاست که با کاهش میزان آب به سمت قطع کردن آب می رود و اگر هم تاکنون بخشی از آب افغانستان به سمت ایران می آمده و در تأمین امنیت آبی شهرهای مرزی کشور اثرگذار بوده به این دلیل بوده که نمی توانسته آن را کنترل کند و براساس لطفشان نبوده است لذا به هر میزان که جلوتر می رویم، تلاش بر این است که آب های ورودی را به سمت ایران بیشتر محدود کنند.

اگر تا الان بخشی از آب افغانستان به سمت ایران می‌آمده به این دلیل بوده که نمی‌توانستند آن را کنترل کنند، لطف نبوده؛ دنبال محدودتر کردن آب‌های ورودی به ایران هستند!
کد خبر: 654148
|
۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ۰۹:۲۰:۰۰

مراد کاویانی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی معتقد است: افغانستان سالهاست که با کاهش میزان آب به سمت قطع کردن آب می رود و اگر هم تاکنون بخشی از آب افغانستان به سمت ایران می آمده و در تأمین امنیت آبی شهرهای مرزی کشور اثرگذار بوده به این دلیل بوده که نمی توانسته آن را کنترل کند لذا به هر میزان که جلوتر می رویم، تلاش بر این است که آب های ورودی را به سمت ایران بیشتر محدود کنند و بتوانند در قالب آن از ایران امتیاز بیشتری بگیرند.»

به گزارش شفقنا، بخش هایی از گفت و گوی کاویانی راد را در ادامه می خوانید:

 

 

  • اساساً حاکمیت و نظام تصمیم گیری هنوز به راهکاری برای حل مبحث آب نرسیده اند. بحث های بسیاری مطرح می شود ولی بحث بر سر آن است که چقدر این تصمیمات توانسته اند در بدنه اجرایی جامعه تسرّی پیدا کرده باشد و کارگزار و مردم خودشان را ملزم به رعایت آن بدانند.
  • ایران یکی از کشورهایی است که بحران آب دارد و در عین حال ۹۰ درصد منابع آب صرف کشاورزی می شود، هیچ جای دنیا این چنین نیست. در دنیا میانگین مصرف آب کشاورزی ۷۰ درصد است، یعنی ۷۰ درصد منابع صرف کشاورزی می شود و در ایران این میانگین ۹۰ درصد است. بحران آنجاست که ۶۰ درصد همین منابع آب هدر می رود و معتقدم این یک جنایت در حق نسل آینده کشور به حساب می آید و متأسفانه درباره این وضعیت نیز چاره جویی نشده است.
  • تا چند سال پیش نزدیک به ۷ درصد مجموع آب مورد نیاز از کشورهای همسایه وارد ایران می شد بنابراین نزدیک به ۹۳ درصد امنیت آب کشور وابسته به بارش است. در بخش وابستگی تأمین آب از کشورهای همسایه عمدتاً مربوط به رود هیرمند، هریررود و رود ارس است و مطمئن باشیم که در ارس و هیرمند، افغان ها به ما آبی نخواهند داد. در نتیجه هر آنچه هست، ظرفیت داخلی است و باید به سمت برنامه ریزی در این حوزه ها پیش رفت.
  • افغانستان سالهاست که با کاهش میزان آب به سمت قطع کردن آب می رود و اگر هم تاکنون بخشی از آب افغانستان به سمت ایران می آمده و در تأمین امنیت آبی شهرهای مرزی کشور اثرگذار بوده به این دلیل بوده که نمی توانسته آن را کنترل کند و براساس لطفشان نبوده است لذا به هر میزان که جلوتر می رویم، تلاش بر این است که آب های ورودی را به سمت ایران بیشتر محدود کنند و بتوانند در قالب آن از ایران امتیاز بیشتری بگیرند، ولی سیاست آنها حداقل در کوتاه مدت که تا دو دهه آینده خواهد بود، قطع کردن میزان آب محدودی است که به سمت ایران می آید.
  • مسایل داخلی افغانستان موجب می شود تا حقابه ایران را تأمین نکند، هر کسی که در افغانستان به حکومت برسد، می داند که نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت افغانستان روستایی و کشاورز هستند و منابع آب افغانستان را باید صرف این امور کند و تمام سیاست هایی که در دوره جمهوری و طالبان بوده، بر محدودسازی منابع آبی بود که به طور طبیعی به سمت ایران می آمد.
  • بنابراین دغدغه افغان ها، مدیریت منابع آبی است که عمدتاً به سمت کشور همسایه از جمله ایران می آمد و افغان ها تلاش می کنند که بتوانند از این ظرفیت های محیطی و طبیعی به ویژه در قالب دو رود هیرمند و هریررود برای توسعه و تأمین نیازهای جمعیت کشاورز و دامدار استفاده کنند و این کار را هم در آینده تشدید خواهد کرد و عملاً در آینده آب شهر مشهد که نزدیک به ۳۵ درصد آن از سمت افغانستان می آمد، در آینده نزدیک قطع خواهد شد.
  • یعنی حتی سد سلما که حدود ۵ سال پیش احداث کردند، قبل از احداث به سمت سد دوستی می آمد و بخشی از نیازهای آب مشهد را تأمین می کرد، اما امروز دیگر آبی پشت این سد نمانده و مقدار آبی که هست ناشی از بارشی است که اتفاق می افتد و به واسطه شیب زمین به سمت ایران می آید یعنی ناشی از لطف و برنامه ریزی و آگاهی نیست بلکه ناشی از نوعی جبر محیطی است که این آب به سمت ایران می آید و فکر می کنم که آن هم در آینده نزدیک مدیریت خواهند کرد و عملاً امنیت آب شهر مشهد به واسطه این سیاست افغان ها تهدید خواهد شد.
  • اساساً انسان ها و کارگزاران اهل محاسبه سود و زیان هستند، اینکه ما چقدر هزینه کنیم و چه چیزی در قبال آن به دست می آوریم، مهم است. تجربه به اثبات رسانده که میزان هزینه ای که می کنید با دستاوردها هماهنگ نیستند در نتیجه جنگ آب رخ نخواهد داد، ولی تنش آبی بین کشورها خواهیم داشت از جمله اینکه با افغانستان و سایر کشورهای پیرامون به این سمت خواهیم رفت، اما جنگی اتفاق نمی افتد. «جنگ آبی» بیشتر یک اصطلاح یا بحث ژورنالیستی است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    آقایان خواهشن برید خاک ایران رو پس بگیرید .کدوم قبرستون هستید مسولین. چرا یه مرد نیست جواب این همه مردم مظلوم سیستان رو بده .

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    چه فکر ناقصی باور می کنه ایران قادر باشه سهم خودش رو از آب از افعانستان بگیره این ابی هم وار ایران شده به دلیل زحمات به اصطلاح دیپلماتیک نیست برای مهار سیل در کشور خودشون هست بازم دمشون گرم همین قدر هوای وطنشون رو دارن اما ما ...

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    خدا لعنت کنه هر چیه افغانی

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    افغانها با بستن آب و تحمیل کردن افغانهای ناراضی به ایران در حال پیاده کردن راهبرد جدیدی ‌هستند و ایران هم خوشحال از تامین نیروی انسانی مورد نیاز و استحاله جمعیتی‌ و تشکیل کشوری جدید در این راه به آنان کمک میکند،برسمیت شناختن حکومت طالبان بطلانی بر حسن همجواری بود که ایران این کار را کرد و خود کرده را تدبیر نیست

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    یعنی ممکنه کسی به این نتیجه رسیده باشه که افغانستان لطف کرده ببخشید یا خره یاخوابه یا خودشو به خریت زده یا به خواب زده یا کلا دوز موادشو افزایش داده

  • غلامرضا پیک فلک ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    یادمان باشد که جبهه هوایی از سمت ایران به طرف آنها میرود و اگر باروری ابرها و بحث آب خیز داری و آب خوانداری مدیریت شود هیچ نیازی به آنها نخواهیم داشت با توجه به سوابق گذشته تاریخی ایران و تکنولوژی روز این مهم مسیر است.

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    همه جهان به ایران بدهکاراست،اگراب بده میگین لطف نبوده اگرنده یک حرف دیگه این طلبکاری ایرانیان کی تمام میشه،ایران چرابه عراق اب نمیده؟

  • مهدی ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    نگاه مردم افغانستان به ایران مثل نگاه فرزند به مادر هست و خصوصا استانهای چسبیده به ایران به شدت به ایران وابسته هستند گرفتید دیوار کشیدید
    در مرز پسر این طرف مرزه پدر اونطرف
    اقتصاد افغانستان با دومیلیارد دلار داره اداره میشه
    ما صد میلیارد دلار فقط نفت میفروشیم
    دیوار کشیدید اونها هم اب نمیدن
    این به اون در

  • ایرانی ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    معلومه که سرریز از دست خارج شده هست پ ن
    داره خراج اتباع که آوردید آوار کردید سر سفره مردم رو میده از افاغنه واقعا متنفریم بوی تعفنشون مملکت رو برداشت علت ترستون چیه من موندم؟

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    افغانی ها روزانه میلونها لیتر اب تو ایران مصرف میکنن بیرونشون کنید نیازی به اب هیرمن نداریم

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    باسلام

  • امیر ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    بابت تشکرشونه که سالهاست از میلیونها افغانی نگهداری کردیم

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    مقام‌های ایرانی باید بدونن با عمریها نمیشه کنار اومد اونا خطرشون از امریکا بیشتره

  • S.j ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    از افغان ها تا همه کشورهای دیگه میدونه مسئولین ایران همه نادان و....یا.......هستن بس فقط فکر دوشیدن هستن بس

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    مسئولین کشور ۳۰ساله که تلاش کردن ایران رو خشک کنن اینو همه ی مردم میدونن

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    وقتی طالبان حق آبه ایران را نمی دهد چرا ما باید ده میلیون مهاجر افقانی را آب وغذا دهیم
    می دانید در روز چقدر آب مصرف می کنند‌
    چند تا نان یارانه ای مصرف می کنند واز یارانه مردم ایران
    ۵ میلیون شغل ایرانی ها را اشغال کرده اند.
    روزی خواهد رسید که ادعای مالکیت بر این سرزمین کنند.
    نادر شاهی می خواهد این کشور تا پوزه اشرف افغان را به خاک بمالد.

  • بهمن ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    خرجش فقط چند تا موشک حساب شده اس. تا هم آب تامین بشه و هم طالبان حساب کار دستش بیاد. پس این موشک ها کی به کارمون میاد؟

  • ذاود ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    سلام درحال حاضرحدودده میلیون نفرشایدهم بیشترازجمعیت افغان درایران ساگن هستند اگرمحاسبه کنیداین افرادازآب وغذا وسایرامگانات همانند ایرانیان بهره مندهستنددراین موضوع ایران هم میتواندازاین آمارجمعیتی افغانی برای گوچاندن آنان به افغانستان ازچنین اهرمی درقبال دولت افغان نهایت استفاده رابکند

  • مهدی ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    برای همین هست که داریم بهشون سیمان مفت میدیم که باهاش سد بسازن و آب و رو خودمون بند کنند. این است خرد جمعی سردمداران ایرانه امروز

  • خدازده ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    بله شماهم درمقابل خوبی افاغنه کارت ملی وشناسنامه بدید به اونا تا جزیی از ایران بشن اونا این خوبی شما روفراموش نمیکنن وسردامداران خواب ما نمیدونن اگه اتفاقی بین دوکشور بیفته همین دوستان شما مثل تاریخ گذشته محمد افغان به گربه های ایران هم رحم نمیکنن حالا دیگه خود دانید از من بیسواد گفتن بود

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها