کد خبر: 653256
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۲ ۱۹:۲۰:۰۰
| |

محسن آرمین:

در نظام‌هایی مانند سوریه و کره شمالی انتخابات موجب تثبیت حکومت اقتدارگرا می‌شود/مجلس دوازدهم انقلابی‌تر است

محسن آرمین گفت: در نظام‌هایی مانند سوریه و کره شمالی انتخابات موجب تثبیت حکومت اقتدارگرا می‌شود.

در نظام‌هایی مانند سوریه و کره شمالی انتخابات موجب تثبیت حکومت اقتدارگرا می‌شود/مجلس دوازدهم انقلابی‌تر است
کد خبر: 653256
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۲ ۱۹:۲۰:۰۰

روزنامه هم میهن با محسن آرمین، قائم‌مقام جبهه اصلاحات گفت‌وگو کرده است.

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • به‌راحتی می‌شود شرایطی را تصور کرد که انتخابات به تثبیت اقتدارگرایی منجر شود. نمونه چنین انتخاباتی را می‌توان در نظام‌های روسیه و سوریه مشاهده کرد.
  • در نظام‌هایی مانند سوریه و کره شمالی انتخابات موجب تثبیت حکومت اقتدارگرا می‌شود و در ایران و مصر در دوره‌هایی انتخابات آثار بهبود محسوسی داشته و در برخی دوره‌ها نداشته است. 
  • اولین گام اصلاح‌طلبان، جلب و بازسازی اعتماد ازدست‌رفته باید باشد. شرکت در انتخابات در شرایط قهر اجتماعی می‌تواند به احساس بی‌پناهی و خشم جامعه و بی‌اعتمادی بیشتر جامعه به اصلاح‌طلب‌ها دامن بزند.
  • اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند از انتخابات به‌عنوان فضایی برای کنشگری در نظم دسترسی محدود استفاده کنند، در اولین گام باید با قرار گرفتن در کنار جامعه اعتماد ازدست‌رفته را بازسازی کنند. به گونه‌ای‌که وقتی خواستند در انتخابات شرکت کنند نه‌تنها پایگاه اجتماعی که دارند آن‌ها را به خیانت متهم نکند، بلکه برای حمایت از آن‌ها به صحنه انتخابات بیاید. اتفاقی که در سال ۸۸، ۹۲، ۹۴ و ۹۶ رخ داد.
  • امضاکنندگان این بیانیه در حالی از مردم خواستند به ۱۰۰ تن از کاندیداها رای دهند که تقریباً هیچ‌یک از آن‌ها را نمی‌شناسند و از کارنامه آن‌ها اطلاعی ندارند و حتی از امکان رای‌آوری آن‌ها در حوزه انتخابیه نیز مطلع نیستند[...] نتیجه اینکه انتشار این بیانیه پیش از انتخابات هیچ دستاورد مثبتی نداشت.
  • ارزیابی ما از روند اصلاح قانون انتخابات و پیش‌ثبت‌نام و ارزیابی ما از همه اینها این بود که سمت و سوی تحولات به سمت یک مجلس بسته‌تر و خالص‌تر است و کما اینکه در صحبت‌ها و سخنرانی‌ها این موضوع را تصریح می‌کردند که مجلس دوازدهم باید انقلابی‌تر و خالص‌تر از مجلس قبل باشد.
  • شرایطی که الان بر انتخابات حاکم است، ناشی از تغییر ریل کلی در سیاست‌های نظام است و مختص شورای نگهبان نیست. در این زمینه اتفاقا برخی از احزاب اصلاح‌طلب مستقیماً با مقام رهبری سخن گفتند، نامه نوشتند و سوال کردند و خواهان اصلاح این روند شدند و فکر می‌کنم در این زمینه اصلاح‌طلب‌ها شفاف عمل کردند و چیزی برای پنهان کردن نداشتند.
  • برخی از احزاب اصلاح‌طلب چندین نامه، چه به صورت خصوصی و چه به‌صورت علنی نوشتند. متأسفانه وضعیت موجود معلول تغییر ریل کلی در سیاست‌های نظام است و امیدواریم هرچه زودتر این سیاست تغییر کند؛ چراکه ادامه این سیاست و جهت‌گیری به نفع کشور و جامعه ایران نیست.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • محمدرضا ارسالی در
    شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

    سلام علیکم
    از منظر من؛
    مطالب ارائه شده در متن بالا، شامل نکات ارزنده و مفیدی بوده و است، اما حتما" کافی نیست.
    - جبهه اصلاحات در گام اول باید متحد و یکپارچه شود و آن را حفظ کند،
    - در گام دوم با برگزاری میتینگ های سیاسی در بین هواداران خود در سر تا سر کشور در طول هر سال تحت عنوان مناسبت های متفاوت و خاص وزن، اعتبار و جایگاه خود را هم برای خود، هم برای جامعه و هم برای حاکمیت مشخص نماید.
    همچنین از نگرش من،
    حاکمیت هم با ادامه این شرايط و وضعیت موجود پیوسته با شیب بسیار تندبه سمت تحلیل و از دسترس خارج شدن امور خواهد رفت (رفته است) و چه بسا با انجام مستمر حماقت های در پیش گرفته شده توسط "برخی ها" تمامیت ارضی و ملیت ایرانی را نیز به مخاطره بیفتد.
    پیشنهاد:
    در هر حال باید نخبگان ملی و فرزندان توانمند و فرهیخته وطن با استفاده از تمام ابزارهای در دسترس بعد از انجام مشورت های لازم و کافی تدابیر لازم را اتخاذ و اقدامات مناسب را در سطوح مختلف پیاده سازی و عملیاتی نمایند تا شاید جلوی خرابکاری در میان مدت سد شود و در بلند مدت به مسیر درست و اصولی سوق داده شود.
    البته خودشان بهتر می دانند ..‌.
    تندرست و موفق باشید.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها