کد خبر: 648258
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ۱۰:۵۷:۵۱
| |

خبر مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید یا احراز نشده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی شکایات در شورای نگهبان دربار وضعیت صلاحیت داوطلبان با تاکید بر اینکه صرفا چند روز است که فرصت یک ماهه شورای نگهبان در این خصوص آغاز شده است گفت: با اینکه چند روز از شکایات افراد در شورای نگهبان نگذشته‌ است تعدادی از عدم تاییدها و عدم احرازها به تایید تبدیل شده‌اند که جزییات آن بعداً اعلام می‌شود.

خبر مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید یا احراز نشده است
کد خبر: 648258
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ۱۰:۵۷:۵۱

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظر نهایی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و وزارت کشور پیشنهادات متعددی در این زمینه داشت که در جلسه اخیر شورای نگهبان با پیشنهاد این وزارتخانه در چارچوب قانون موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، بخش هایی از اظهارات طحان نظیف را در ادامه می خوانید:

 

  • این سامانه مربوط به ایام انتخابات است و هنوز گزارشی را دریافت نکرده است؛ به دنبال آن هستیم تا امسال بجز روز رای گیری، در ایام تبلیغات نیز این سامانه مورد استفاده قرار بگیرد.  سامانه داوطلب مبنای ارتباطات ما با داوطلبان است و در ای دوره از انتخابات تمام تعاملات ما با داوطلبان از طریق این سامانه صورت گرفته است.
  • اصل موضوع تحقیقات پیش‌بینی قانون است و پرسشهایی که در این پروسه پرسیده می‌شود بر اساس موازین قانونی است و افرادی که این کار را انجام می‌دهند آموزش هایی در این زمینه می‌بینند. این تحقیقات درباره افراد شناخته‌شده نیست بلکه برای افرادی است که شناختی از آنها وجود ندارد.
  • همه دستگاه‌ها بر اساس قانون باید فهرست امکاناتی که می‌شود از آن استفاده کرد را اعلام کنند و هیئت‌های استانی در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند.
  • نه انتقاد از دولت و نه انتقاد از دستگاهها و نه انتقاد حتی از شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت نیست و ما در میان تایید صلاحیت شدگان افرادی را داریم که مکرراً به شورای نگهبان انتقاداتی را وارد می‌کردند. الحمدلله تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند و تعداد تایید صلاحیت شدگان بالاست و به این تعداد نیز اضافه خواهد شد. در بررسی صلاحیت ها هنوز مرحله اظهار نظر شورای نگهبان باقیست.
  • انتخابات در درجه اول یک امری ملی و نه جناحی و گروهی است و دارای ابعادی بین‌المللی و آثاری برای کشور است لذا همه جریانات سیاسی باید مسائل مربوط  به منافع ملی و اتحاد و انسجام را در عین وجود رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه قرار دهند. همچنین احزاب و گروه‌ها باید کارنامه سوابق خود را به مردم ارائه دهند و برنامه‌های پیش‌روی خود را به مردم بگویند؛ اگر این اتفاقات بیفتد و در فضایی با رعایت اخلاق انتخاباتی رخ دهد، فضا برای رقابتی گرم و پرشور و انتخابی آگاهانه‌ فراهم می‌شود.
  • این موضوع در صحبتهای وزیر کشور درباره هیئتهای اجرایی مطرح شد و ارتباطی با شورای نگهبان نداشته است. اتفاقا ما اعلام کردیم که بخاطر اصلاح قانون انتخابات و فرصت بیشتری که قانون اعلام کرده بود، در همین انتخابات عدم احرازها کاهش چشمگیری صورت گرفته است. لذا آن ۳۰ درصد ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.
  • شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهار نظر می‌کند. من عضو هیئت مرکزی نبودم اما می‌دانم که اعضای این هیئت بررسی‌های دقیقی داشتند. شورای نگهبان فرصتی یک ماهه دارد که در این فرصت بررسی‌های خود را توسط اعضا انجام خواهد داد.
  • شورا ناظر انتخابات است و در تمام مراحل بر انتخابات نظارت دارد؛ این نظارت از مرحله پیش ثبت نام آغاز و تا روز اعلام صحت انتخابات مسئولیت نظارت عام را بر عهده دارد.
  • درباره بررسی شکایات در شورای نگهبان دربار وضعیت صلاحیت داوطلبان با تاکید بر اینکه صرفا چند روز است که فرصت یک ماهه شورای نگهبان در این خصوص آغاز شده است با اینکه چند روز از شکایات افراد در شورای نگهبان نگذشته‌ است تعدادی از عدم تاییدها و عدم احرازها به تایید تبدیل شده‌اند که جزییات آن بعداً اعلام می‌شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها