کد خبر: 646406
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ۰۵:۰۰:۰۰
| |

زنی که شهید بهشتی اصرار داشت کاندیدای مجلس خبرگان قانون اساسی شود، که بود؟

روزنامه اعتماد نوشت: گرجی بعدها در گفت‌وگوهای مختلفی از اصرار آیت‌الله بهشتی برای ثبت‌نام در انتخابات خبرگان قانون اساسی گفته است: «وقتی جریان مجلس خبرگان مطرح شد، چند نفر از آقایان مرتب تلفن می‌زدند و اصرار داشتند که من در انتخابات شرکت کنم.

زنی که شهید بهشتی اصرار داشت کاندیدای مجلس خبرگان قانون اساسی شود، که بود؟
کد خبر: 646406
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ۰۵:۰۰:۰۰

روزنامه اعتماد در گزارشی که درباره لزوم تعریف رجل سیاسی داشته به بیان یک استثنای تاریخی در این مورد یعنی عضویت منیره گرجی در مجلس خبرگان قانون اساسی اشاره و در بخشی از آن از اصرار شهید بهشتی برای کاندیداتوری او نوشته است. 

به گزارش اعتماد،‌ اولین‌بار «منیره علی» مشهور به «منیره گرجی» (متولد‌ ۱۳۰۸، تهران) با تحصیلات حوزوی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی شد‌. او با کسب 50.7 درصد‌ از کل آرا، به عضویت اولین مجلس خبرگان ایران د‌رآمد‌. انتخاب وی به عنوان تنها زن عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، اعتراض برخی منتخبان این مجلس را برانگیخت. تردیدی نیست که حضور یک زن د‌ر مجلس خبرگان قانون اساسی د‌ر سال 58 یک تابوشکنی بود‌ و بسیاری با حضور آنان به‌صراحت مخالفت کرد‌ه بود‌ند‌. مخالفتی که به نتیجه نرسید.

گرجی بعدها در گفت‌وگوهای مختلفی از اصرار آیت‌الله بهشتی برای ثبت‌نام در انتخابات خبرگان قانون اساسی گفته است: «وقتی جریان مجلس خبرگان مطرح شد، چند نفر از آقایان مرتب تلفن می‌زدند و اصرار داشتند که من در انتخابات شرکت کنم. من هم خودم تعجب می‌کردم، چون نه همسرم در این جریانات حضور داشت و نه پسر یا دامادی داشتم و نه خودم اهل این بودم و هستم که بخواهم خودم را مطرح کنم. من اول نمی‌پذیرفتم، چون مریض بودم. یک روز از رادیو یا تلویزیون شنیدم که با خانم‌هایی از مجاهدین (سازمان مجاهدین خلق) و فداییان آن زمان مصاحبه می‌کردند که می‌خواستند با آن نظرات غیراسلامی خود به مجلس بروند. من با خودم گفتم اگر بناست مجلس تشکیل شود و اینها بخواهند کاندید شوند، من باید بروم و لااقل جلوی یکی از اینها را بگیرم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها