کد خبر: 646341
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ۰۷:۳۸:۰۰
| |

هشدار یک وکیل دادگستری به تفتیش کیف و موبایل شهروندان توسط حجاب‌بانان: اگر درگیری رخ دهد و فاجعه شکل گیرد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

علی مجتهدزاده گفت:‌ اگر در این کشاکش تفتیش فردی حاضر نشود خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی خود را دراختیار افراد بی‌نام و نشان که عنوان بی‌مسمای حجاب‌بان بر آنها گذاشته شده، قرار دهد، بعد تنش و درگیری بین حجاب‌بان و شهروندان رخ دهد و نهایتا فاجعه‌ای شکل بگیرد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ مطمئن باشید همه از زیر بار مسوولیت این نوع فجایع شانه خالی می‌کنند.

هشدار یک وکیل دادگستری به تفتیش کیف و موبایل شهروندان توسط حجاب‌بانان: اگر درگیری رخ دهد و فاجعه شکل گیرد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
کد خبر: 646341
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ۰۷:۳۸:۰۰

مهدی بیک اوغلی-در شرایطی که لایحه حجاب و عفاف، همچنان در آیندی و روندی مستمر از مجلس به شورای نگهبان و از آنجا دوباره به دلیل ایرادات و اشکالات مختلف به مجلس عودت داده می‌شود، همچنان و هر روز اخبار و گزارش‌هایی با موضوع برخوردهای غیرمتعارف حجاب‌بان‌ها با شهروندان، منتشر می‌شود، بدون اینکه هیچ مقام مسوولی اساسا به این ابهام بنیادین پاسخ دهد که این برخوردها، تفتیش‌ها، تذکرات و توقف‌ها مبتنی بر چه اصل و قاعده و قانونی انجام می‌گیرد.

به گزارش اعتماد، در آخرین دست از این برخوردهای غیرقانونی و غیرمتعارف، سایت جماران در روزهای پایانی هفته از تفتیش وسایل، گوشی‌های موبایل و کیف‌های شهروندان توسط حجاب‌بان‌ها در مترو خبر داد؛ برخوردهایی که بازخوردهای منفی بسیاری در فضای عمومی و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد و ابهامات بسیاری را شکل داد. 

در شرایطی که وزارت کشور در بدو امر موضوع ارتباط حجاب‌بان‌ها با بخشنامه‌های صادر شده ازسوی این نهاد اجرایی را از اصل منکر شده بود، اما بررسی‌های تکمیلی نشان داد که مجموعه برخوردها و مقابله‌هایی که در سطح کشور به بهانه حجاب و بسیاری از موضوعات دیگر مانند اخراج اساتید، برخورد و محرومیت از تحصیل دانشجویان، برخورد با معلمان و دانش‌آموزان و... صورت می‌گیرد، مرتبط با بخشنامه‌ای است که وزارت کشور در خرداد ماه 1402 صادر کرده است. 

اما مقوله تفتیش، بازرسی و وارسی کیف‌ها، گوشی‌های موبایل و وسایل شهروندان، مساله‌ای است که از منظر حقوقی با هیچ قانون، بخشنامه، آیین‌نامه و دستورالعملی همخوانی ندارد و به اعتقاد بسیاری از حقوقدان‌ها در واقع هتک حرمت و حقوق شهروندی افراد جامعه محسوب می‌شود.  علی مجتهد‌زاده، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «اعتماد» درخصوص ابعاد حقوقی بحث تفتیش وسایل مسافران مترو توسط حجاب‌بان‌ها به این نکته اشاره می‌کند که «موضوع تفتیش و بررسی وسایل مسافران، مساله‌ای است که حتی با صدور احکام کلی هم به آن نمی‌توان ورود کرد، بلکه به حکم موردی قضایی نیاز دارد، یعنی قاضی باید به صورت مصداقی مشخص کند بنا به فلان دلایل متقن، پلیس یا ضابطان دادگستری (و نه حجاب‌بان‌ها) می‌توانند وسایل فلان شهروند ایرانی را بازرسی کنند.»

او در ادامه می‌گوید: «نه با بخشنامه دولت، نه با آیین‌نامه‌های مترو و شهرداری و... و نه با هیچ دستورالعمل دیگری نمی‌توان کیف مسافران مترو را وارسی کرد یا از مردم درخواست گوشی‌های موبایل‌شان را داشت و رمز و پسورد آنها را طلب کرد. مگر غیر از این است که اعلام شده بود، حجاب‌بان‌ها، خوش‌جوش و در راستای گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر فعالیت می‌کنند؟ کجای شرع و قانون گفته شده که برای امر به معروف می‌توان اقدام به تفتیش وسایل و گوشی افراد کرد!» 

این حقوقدان خاطرنشان می‌کند: «این موارد از‌جمله موضوعاتی است که مدعی‌العموم می‌تواند ورود کرده و از حقوق شهروندان دفاع کند، آقایان باید جواب دهند، اگر در این کشاکش تفتیش فردی حاضر نشود خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی خود را دراختیار افراد بی‌نام و نشان که عنوان بی‌مسمای حجاب‌بان بر آنها گذاشته شده، قرار دهد، بعد تنش و درگیری بین حجاب‌بان و شهروندان رخ دهد و نهایتا فاجعه‌ای شکل بگیرد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ حجاب‌بان‌ها؟ مدیرعامل و حراست مترو؟ شهردار تهران یا آقای وزیر کشور؟ مطمئن باشید همه از زیر بار مسوولیت این نوع فجایع شانه خالی می‌کنند.» مجتهد‌زاده در پایان این پرسش را طرح می‌کند که چرا متولیان امر منتظر نمی‌مانند قانون حجاب و عفاف و با همه کاستی‌ها و مشکلاتش مصوب شود و بعد ذیل این قانون فعالیت کنند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • احمد ارسالی در
    شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

    اینگونه رفتارها باعث درگیری خواهد شد و خواه نا خواه این درگیری حالت خوشایندی نخواهد داشت

  • یک ایرانی ارسالی در
    شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

    هر اتفاقی بیفته شخص وحیدی وزیر کشور مسئوله نامه محرمانه زدن وافشای همون نامه توسط رسانه ها نقطه پاسخگو را مشخص کرده در همه امور دخالت داره وحیدی و جالبه که بیشترشون را هم گردن نمیگیره حالا بنظر شما همچین وزیری میشه اعتماد کرد بهش

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

    این دیگه چه کشکیه برامون درست کردید بابا بیچاره شدیم جلو گرانی وتورم و بگیرید که مردم از فشار مضاعف همه عصبی و پرخاشگر شدهاند

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

    واقعاً مه دیگر گند همه چیز در اوردن وزیر کشور یک خیانت به این مملکت است که دارد مرداین قدر بد بین میکند

  • علی ارسالی در
    یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

    ماگشتِ ارشادوامنیت رامی خواهیم.✌️✌️/مابی حجابی وفسادرانمی خواهیم.

  • Asali ارسالی در
    یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

    اگر کسی ریگی در کفشش نباشد از تفتیش ناراحت نمی شودخخخخ

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

    یعنی چی اصلا معنی نداره هیچ دستوری ندادن ونیومده با چه مجوزی اینکارا رو میکنن همین باعث درگیری میشه دست بردارید از این کاراتون ویه فکر برای هزینه های هنگفت اختلاسهای میلیاردی وو ووو

  • خسروجردی ارسالی در
    یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

    الان اداره کاز برق مامور میاد برای قرات کنتور کارت شناسایی دارن

  • بهار ارسالی در
    دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲

    مگه کسی تا حالا مسولیت هر داستانی رو که به وجود اومده گردن گرفته که الان کسی بخواد پاسخگو باشه...مملکت هر کی هرکی شده...

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲

    مگه حوکت داعش و طالبان هم همین کار را نمی کنه هههههه

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها