کد خبر: 646048
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ۰۹:۳۶:۵۴
| |

فریدون عباسی، نماینده مجلس:

حملات سایبری قابل پیش‌بینی است اما همه دستگاه‌های اجرایی دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل را اجرا نمی‌کنند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اتفاقاتی همچون حملات سایبری قابل پیش‌‌بینی است، پدافند غیرعامل این‌ها را پیش‌بینی می‌کند و دستور‌العمل‌هایی هم صادر می‌کند اما همه‌ی این دستورها توسط دستگاه‌های اجرایی، اجرا نمی‌شود.

حملات سایبری قابل پیش‌بینی است اما همه دستگاه‌های اجرایی دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل را اجرا نمی‌کنند
کد خبر: 646048
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ۰۹:۳۶:۵۴

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نتیجه بررسی‌ها در پی «اختلال در سیستم سوخت‌رسانی کشور» گفت: با پیشرفت علم و فناوری روش‌های آفندی و پدافندی نوین هم به وجود می‌آید و کشورهایی که در حال رقابت چه آشکارا و چه در خفا هستند، دست به خرابکاری و آسیب‌رسانی به کشور مقابل می‌زنند.

به گزارش ایلنا بخش هایی از گفت وگوی عباسی را در ادامه ی خوانید:

 

  • اگر قائل به این باشیم که کشورهایی داریم که رقیب ما هستند و با وقوع انقلاب اسلامی در ایران موافق نبودند و با تلاش‌هایی از جمله تجزیه و تحمیل جنگ هم در مقابل ما موفقیتی در مسیر خواسته‌های خود به‌دست نیاوردند اکنون این مبارزه با استکبار ادامه دارد و به شکل‌های جدیدی که بیشتر غیرنظامی است دشمنان به کار خود ادامه می‌دهند.
  • این مبارزه و حملات امروزه شکل‌های متنوعی به خود گرفته که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به حملات سایبری، حملات زیستی، تهاجم اقتصادی، حملات شیمیایی و ... اشاره کرد و این حمله هم پدیده‌ی جدیدی نبود.
  • این اتفاقات قابل پیش‌‌بینی است، پدافند غیرعامل این‌ها را پیش‌بینی می‌کند و دستور‌العمل‌هایی هم صادر می‌کند اما همه‌ی این دستورها توسط دستگاه‌های اجرایی، اجرا نمی‌شود.
  • اجرای دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل هزینه‌ دارد، با دوستان پدافند قبلا صحبت کردم شخصاً در این حیطه فعالیت داشتم و حتی برخی دستورالعمل‌های پدافند را خود من تهیه کردم و می‌دانم ساعت‌ها و سال‌ها دقت و بررسی انجام شده اما آیا همه‌ی این موارد در زمان کوتاه قابل اجرا است، خیر، چون هزینه دارد و برخی از مواقع هم دستگاه‌های اجرایی لازم نمی‌بینند تا برخی از این دستور‌ها را انجام دهند.
  • اما باید به خاطر داشته باشیم که حمله همیشه وجود خواهد داشت و در آینده هم به نظر من شاهد این چنین حملاتی خواهیم بود؛ ظرف ۲۰ سال گذشته این موارد را داشتیم از عوامل نفوذی، خرابکاری صنعتی، کنترل از راه دور هم بوده و در آینده هم خواهد بود. چرا؟ زیرا ما در راه مبارزه با استکبار استمرار داریم و روزبه‌روز هم درحال قدرتمند‌تر شدن هستیم. امروز ما به یک کشور با تجربه خصوصاً در زمینه‌های خرابکاری صنعتی و سایبری تبدیل شده‌ایم و می‌توانیم این دستاوردها را در اختیار کشورهای دیگری که به دنبال آزادی هستند، قرار دهیم.
  • تجربه شخصی من در ۲۵ سال گذشته این بوده که دشمنان در قطعاتی که ما نیاز داریم، خرابکاری می‌کنند و از مسیرهای خاص آن‌ها را به داخل کشور انتقال می‌دهند. اجازه ساخت ابزار و دستگاه با آن‌ها را به ما می‌دهند و پس از اتمام مراحل ساخت محصولات، آن زمان نرم افزارها و بدافزارهایشان را فعال می‌کنند.
  • این اتفاق هم می‌تواند به صورت خودکار انجام شود به این صورت که قطعات زمان‌بندی می‌شوند که مثلا بعد از ۳ سال به صورت اتومات شروع به خرابکاری کنند؛ هم می‌تواند به صورت عامل نفوذی شروع شود که بعضاً حتی خودشان هم از خرابکاری‌ای که می‌کنند آگاهی ندارند.
  • یعنی به فرد نرم‌افزاری می‌دهند و فرد فکر می‌کند برای موسیقی است. یا در یک آهنگ آن را مستتر می‌کنند ممکن است فرد در دستگاهی از آن استفاده کند و دستگاه این باگ را داشته باشد که فلش‌خور یا DVD خور باشد که آن بدافزار حتی از طریق یه مجموعه کارتونی وارد سیستم شود.
  • عموم این موارد از طریق رعایت دستورالعمل‌های پدافندی قابلیت جلوگیری دارند و باید این موارد را جدی بگیریم، از سوی دیگر همواره و در هر زمان باید آماده هرگونه حمله از سوی دشمنان باشیم و خود را در شرایط آمادگی نگهداریم.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها