کد خبر: 644885
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۰۹:۴۴:۵۹
| |

اختلال گسترده در سیستم سوخت‌رسانی کشور؛ فعالیت برخی پمپ‌ بنزین‌ها در سراسر کشور متوقف شده + تصاویر و جزئیات

خدمات سوخت‌رسانی در پمپ بنزین‌های تهران متوقف شده است و مسئولان امر جلسه‌ای در این خصوص تشکیل داده‌اند. هنوز علت اخلال در روند سوخت‌رسانی مشخص نیست.

اختلال گسترده در سیستم سوخت‌رسانی کشور؛ فعالیت برخی پمپ‌ بنزین‌ها در سراسر کشور متوقف شده + تصاویر و جزئیات
کد خبر: 644885
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۰۹:۴۴:۵۹

از صبح امروز مشکلاتی در سوخت‌رسانی در شهر تهران بروز کرد. اخبار اولیه حکایت از عدم فعالیت پمپ‌های بنزین در پایتخت داشت اما بعد از مدتی مشخص شد که این مشکل به صورت سراسری و در اکثریت نقاط کشور است. بعد از بروز برخی شایعات درباره احتمال افزایش قیمت بنزین، وزارت نفت این شایعات را رد کرد و تاکید کرد که شرایط پیش آمده هیچ ارتباطی به افزایش قیمت سوخت ندارد. 

به گزارش اعتمادآنلاین، در ادامه اسرئیل با انتشار خبری مسئولیت هک و اخلال در شبکه سوخت‌رسانی در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور را قبول کرد. اما پدافند غیرعامل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد.»

در ادامه مهمترین اخبار منتشر شده از لحظه وقوع اخلال در سوخت‌رسانی و پمپ‌های بنزین در سطح کشور را می‌خوانید:

 

  • جواد اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: اختلال امروز در پمپ‌بنزین‌ها درپی حمله سایبری اتفاق افتاده است.در حال حاضر ۱۶۵۰ جایگاه سوخت‌رسانی در سراسر کشور فعال است و به صورت دستی سوخت‌رسانی را انجام می‌دهد. برای سهمیه سوخت مردم هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.


 

  • جواد اوجی‌، وزیر نفت عنوان کرد: از همان ساعات اولیه اطلاع از حمله به سامانه سوخت ایران، ستاد بحران را بلافاصله تشکیل‌ و با توجه به تجربه مشابه آبان 1400، اقدامات فوری را در دستور کار قرار دادیم. به گزارش فارس، او در ادامه تاکید کرد: «ابتدا تلاش می‌کنیم تا ساعت 14 امرو‌ز همه جایگاه‌های سوخت کشور که غیرفعال شده‌اند به صورت آفلاین و دستی وارد مدار شوند؛ 60 درصد از جایگاه‌ها غیرفعال شده بودند که هم‌اکنون 30 درصد از آنها به صورت دستی فعال شده‌اند و بنزین با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا در گام اول مشکل دسترسی به بنزین حل شود.»
  • گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت هک شدن جایگاه های سوخت در سراسر ایران را بر عهده گرفت. به گزارش جماران، روزنامه جروزالم پست در خبری اعلام کرد گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت هک شدن جایگاه های سوخت در سراسر ایران را بر عهده گرفت. اولین بیانیه گروه هکری گنجشک درنده: «نخواستیم همه جایگاه‌های سوخت را از کار بیندازیم!» گروه هکری اسرائیلی "گنجشک درنده" مدعی شد: «این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد تا آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام نشود. با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند.»

    هک پمپ بنزین
     
  • سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به جواد اوجی وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاع رسانی مناسب و به موقع» به مردم اقدام نماید.
     
  • سید رضا احمدنیا، مدیر شرکت نفت منطقه خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد: حدود نیمی از جایگاه‌های سوخت در این استان با اختلال مواجه شده است.
     
  • مهر به نقل از مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان ایلام اعلام کرد: تنها ۷ جایگاه سوخت در ایلام فعال است.
     
  • مهر به نقل از عبدالرضا انتظاری، سرپرست شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان قزوین خبرداد: هم اکنون ۲۰ جایگاه سوخت در استان قزوین فعال است.
     
  • اختلال پمپ بنزینی به قم رسید. به گزارش جماران، گزارش‌های میدانی حاکی از اختلال در برخی جایگاههای سوخت در قم است.
     
  • وزارت نفت اعلام کرد برخی جایگاه‌های سوخت به صورت دستی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند با این وجود از مردم می‌خواهیم فعلا به جایگاه‌های سوخت مراجعه نکنند.
     
  • مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم گفت: ۶۰ درصد جایگاه‌ها با چالش کارت‌خوان‌های سوخت مواجه شدند. تدریجا به صورت آفلاین در حال سوخت‌رسانی هستیم.
     
  • ایلنا خبر داد: رادیو ارتش اسرائیل مدعی شد که یک گروه هکری این رژیم به سیستم سوخت‌رسانی ایران حمله سایبری انجام داده است.
  • رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در گفت‌وگویی که تسنیم از او منتشر کرد گفت: «اختلال نرم‌افزاری در برخی از سامانه هوشمند سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت بوجود آمده و تمام متخصصان مربوطه در حال تلاش برای حل این مشکل هستند. این موضوع در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تنها برخی جایگاه‌ها با این مساله مواجه شده‌اند. افرادی که نیاز ضروری به بنزین ندارند، طی چند ساعت آینده از مراجعه به جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.
     

  • کانال خبرگزاری تسنیم نوشت: برخی منابع آگاه از احتمال خرابکاری بیرونی خبر می‌دهند.
     

  • خبرگزاری فارس در کانال خود نوشت: گفته شده احتمال حمله سایبری بر نرم افزار مرتبط با توزیع سوخت دلیل این اختلال است.

  • عملیات سوخت رسانی در برخی پمپ بنزین‌های تهران متوقف شده است. تسنیم خبر داد: پیگیری‌ها برای بررسی علت این توقف در حال انجام است و ظاهرا مسئولان امر جلسه‌ای در همین رابطه تشکیل دادند. خبرهای میدانی از خارج شدن برخی جایگاه‌های سوخت از خدمت‌رسانی حکایت دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها