کد خبر: 644122
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ ۱۰:۳۱:۲۱
| |

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایرانی‌ها حق دارند درباره ارتباطات اطلاعاتی ثالث روسیه نگران باشند

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ایرانی ها حق دارند که درباره ارتباطات اطلاعاتی ثالث روسیه نگران باشند چون در این موافقت نامه آمده است که کشورها می توانند اطلاعات مشترک را با رضایت طرفین در اختیار طرف ثالث قرار دهند.

ایرانی‌ها حق دارند درباره ارتباطات اطلاعاتی ثالث روسیه نگران باشند
کد خبر: 644122
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ ۱۰:۳۱:۲۱

کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در حوزه امنیت اطلاعات به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران رسید. این تصمیم مسئولان بهانه خوبی برای مرور چند و چون روابط ایران و روسیه ، همچنین تاثیر این موافقتنامه بر آن است.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی درباره تصویب موافقت‌نامه همکاری امنیت اطلاعات بین تهران و مسکو گفت: دو نوع موافقت نامه معمولا در مجلس تصویب می شود؛ یک نوع از موافقت‌نامه‌ها روتین است و در سراسر دنیا بین کشورها امضا می شود اما یکسری موافقت نامه ها براساس روابط خاصه بین دو کشور شکل می گیرد؛ موافقت نامه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه از نوع دوم است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی فلاحت پیشه را در ادامه می خوانید:

 

  • در دنیای امروز امنیت اطلاعات ارتباط تنگاتنگی با حوزه آی تی دارد، یکی از مهمترین مسائل دهه آتی دنیا امنیت اطلاعات است؛ البته امروز نیز کشورها با چالش بزرگی در حوزه حمله سایبری مواجه‌اند اما هر چه زمان می گذرد پیش بینی می شود که این مشکل حادتر شود. از این رو داده های اطلاعاتی نیازمند یک فضای امن هستند.
  • ایران و روسیه دو کشوری هستند که دوران پرنوسانی را گذراندند. روسیه بعد از فروپاشی بلوک شرق، در سال 1994 به عضویت طرح مشارکت برای صلح ناتو درآمد؛ معنای این عضویت آن بود که در حوزه های مختلف اطلاعاتی، امنیتی و حتی ناوبری و لجستیک نظامی، روس ها با ناتو همکاری می کنند.
  • بعد از اشغال اوکراین، همکاری ناتو با روسیه به حالت تعلیق درآمد ولی کماکان با توجه به نوسانات سیاسی که در روسیه وجود دارد، ایرانی ها حق دارند که درباره ارتباطات اطلاعاتی ثالث روسیه نگران باشند چون در این موافقت نامه آمده است که کشورها می توانند اطلاعات مشترک را با رضایت طرفین در اختیار طرف ثالث قرار دهند اما در همکاری اطلاعاتی، وزن همکاری اطلاعاتی مهم است و نه رضایت طرف مقابل؛ پس ایران با این مورد باید با حساسیت کامل برخورد کند.
  • روسیه سابقه این را داشته که در زمان جنگ افغانستان و عراق، اطلاعاتی را در اختیار آمریکا قرار دهد بنابراین در همکاری امنیت اطلاعات با روسیه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد. اگر اقدامات صیانتی لازم در این زمینه صورت بگیرد؛ اصل گسترش همکاری های امنیتی ایران با کشورهای خارج از دنیای غرب و همسو با غرب امری ضروری است و باید از آن دفاع کرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها