کد خبر: 643084
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ۱۵:۱۵:۰۰
| |

دنیای اقتصاد گزارش داد:

گفت‌وگوی سرلشکر باقری و خالد بن‌سلمان به همکاری‌ نظامی ایران و عربستان تبدیل می‌شود؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:عربستان دو هدف عمده در حوزه دفاعی-نظامی دارد: اول بومی‌سازی تسلیحاتی که مستلزم دانش و تجربه دیگر کشورها است و دوم متنوع‌سازی خریدهای تسلیحاتی که نیازمند تنوع‌بخشی به سبد تسلیحات از سایر کشورها است. در این دو حوزه ایران هم دارای دانش ساخت تسلیحات است و هم تجربیات خوبی به دست آورده است.

گفت‌وگوی سرلشکر باقری و خالد بن‌سلمان به همکاری‌ نظامی ایران و عربستان تبدیل می‌شود؟
کد خبر: 643084
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ۱۵:۱۵:۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی از احتمال همکاری نظامی دو کشور گزارشی تهیه کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بخش‌های مهم این مطلب را در ادامه می‌خوانید:

 

  • با توجه به اهداف سند چشم‌انداز 2030 می‌توان گفت که عربستان دو هدف عمده در حوزه دفاعی-نظامی دارد: اول بومی‌سازی تسلیحاتی که مستلزم دانش و تجربه دیگر کشورها است و دوم متنوع‌سازی خریدهای تسلیحاتی که نیازمند تنوع‌بخشی به سبد تسلیحات از سایر کشورها است.
  • در این دو حوزه جمهوری اسلامی ایران هم دارای دانش ساخت تسلیحات به‌ویژه موشک و پهپاد است و هم تجربیات خوبی از رهگذر سال‌ها تحریم تسلیحاتی به دست آورده است. در واقع تحریم باعث شد تا ایران ناگزیر باشد که نیازهای تسلیحاتی خود را از راه بومی‌سازی محقق کند. بنابراین عربستان نیز با هدف‌گذاری‌ای که برای خود در حوزه دفاعی صورت داده به دنبال آن است تا خود را از اعتیاد به تسلیحات غربی به‌ویژه آمریکا رها کند و به سمت بازیگران بالقوه از جمله فرانسه، چین و روسیه برای تامین برخی نیازهایش حرکت کند.
  • با توجه به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه 2231 که اواخر اکتبر 2023 برچیده شد، دست ایران برای همکاری نظامی با همسایگان و سایر کشورها بازتر شده است. قدرت بازدارندگی‌ای که جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید موشک‌های بالستیک و غیربالستیک و تولید خانواده پهپادها ایجاد کرده است، تمایل سایر کشورها را به دو حوزه خرید و استفاده از دانش و تجارب ایران جلب کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها