کد خبر: 640817
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ۱۸:۲۰:۰۰
| |

غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس:

پیام ردصلاحیت‌ها به نمایندگان مجلس آینده این است که اگر علیه دولت باشند آنها هم رصدصلاحیت می‌شوند

غلامرضا نوری قزلجه گفت: پیام ردصلاحیت‌ها به نمایندگان مجلس آینده این است که اگر آنها نیز علیه طرح‌های آنها قرار بگیرند احتمالا ردصلاحیت خواهند شد.

پیام ردصلاحیت‌ها به نمایندگان مجلس آینده این است که اگر علیه دولت باشند آنها هم رصدصلاحیت می‌شوند
کد خبر: 640817
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ۱۸:۲۰:۰۰

روزنامه آرمان ملی با غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس درباره ردصلاحیتش گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش آرمان ملی، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

 

  •  از رویکردها چنین برمی‌آید رد صلاحیت چنین نمایندگانی به نوعی تلافی از این نمایندگان منتقد بوده است. اگر به یکی از شماره‌های روزنامه ایران به عنوان ارکان رسمی دولت در چند ماه پیش مراجعه کنید متوجه می‌شوید که از پنج نماینده نام برده شده بود که علیه دولت در مجلس موضع گیری می‌کنند. این در حالی است که در شرایط کنونی چهار نماینده از بین این پنج نماینده رد صلاحیت شده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهند که برای تلافی کردن انتقادهای این نمایندگان آنها را در هیأت‌های اجرایی مناطق خود ردصلاحیت کرده است. برخی تلاش می‌کنند با اتخاذ چنین رویکردی نمایندگان منتقد را از صحنه بیرون کنند.
  • مشارکت در استیضاح‌ها، مخالفت با برخی لوایح در مجلس و مصاحبه‌هایی که به صورت انتقاد از دولت توسط بنده و دیگر نمایندگان بوده از جمله دلایل رد صلاحیت ما بوده است.
  • به نظر می‌رسد دولت رفتار نمایندگان را رصد کرده و با توجه به انتقاداتی که برخی نمایندگان داشته‌اند تصمیم گرفته‌اند این نمایندگان را رد صلاحیت کنند. این اتفاق برای جایگاه مجلس نیز مناسب نیست.
  • برخی عنوان می‌کنند ممکن است هیأت رئیسه مجلس نیز در این ردصلاحیت‌ها نقش داشته باشد که در این زمینه لازم می‌دانم عنوان کنم براساس قانون هیأت رئیسه مجلس نمی‌تواند در تصمیم هیأت‌های اجرایی دخالت داشته باشد. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که هیأت رئیسه مجلس با دولت در این زمینه همکاری کرده باشد. هر چند در بحث خالص سازی بین مجلس و دولت همپوشانی وجود دارد اما بعید به نظر می‌رسد که هیأت رئیسه مجلس تا به این اندازه در این موضوع دخالت داشته باشد.
  • اخیرا نیز یکی از اعضای جبهه پایداری عنوان کرده بود که کسانی که مخالف طرح صیانت و حجاب و عفاف بودند باید رد صلاحیت شوند. این وضعیت نشان می‌دهد که جریان خالص‌سازی با دولت هماهنگ است و رویکردی که توسط خالص سازان دنبال می‌شود و هیأت‌های اجرایی که زیرمجموعه دولت به شمار می‌رود در همین راستا حرکت می‌کنند.
  • پدر خوانده‌های خالص‌سازان عنوان کرده‌اند که قرار است در مجلس آینده نمایندگانی انقلابی‌تر در مجلس حضور داشته باشند. این رویکردی است که خالص سازان به دنبال آن هستند و تلاش می‌کنند در همین مسیر حرکت کنند. پدر خوانده‌های این جریان نیز کسانی هستند که عنوان می‌کنند این مجلس انقلابی نیست و باید مجلس آینده انقلابی‌تر از این مجلس باشد.
  •  این گروه این پیام را به جامعه مخابره می‌کنند که کسانی که سلیقه متفاوتی دارند لزومی ندارد در انتخابات شرکت کنند و تنها کسانی در انتخابات شرکت کنند که با این تفکر همسو و همراه هستند. این وضعیت نیز کاهش مشارکت را در انتخابات آینده به همراه خواهد داشت.
  • پیام دیگر به نمایندگان مجلس آینده است که اگر آنها نیز علیه طرح‌های آنها قرار بگیرند احتمالا ردصلاحیت خواهند شد.
  • نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که استراتژی خالص‌سازان برای انتخابات آینده مشارکت حداقلی مردم در انتخابات است. در واقع خالص‌سازان اهداف خود را در مسیر مشارکت حداقلی مردم دنبال می‌کنند و در چنین شرایطی است که به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. به همین دلیل نیز در شرایط کنونی نشانه‌هایی از جریان خالص ساز مشاهده نمی‌شود که به دنبال مشارکت حداکثری در انتخابات باشند. 
  • با این رویکردی که جریان خالص‌ساز در پیش گرفته به هیچ عنوان نمی‌توان با خوش بینی به مجلس آینده نگاه کرد و مجلس آینده به مراتب از مجلس یازدهم ضعیف‌تر خواهد بود. با این روندی که خالص‌سازان در پیش گرفته‌اند در آینده شاهد شکل گیری یک مجلس خواهیم بود که نه تنها مشکلات مردم را حل نمی‌کند و بلکه مشکلات و چالش‌های جدیدی را نیز به وجود خواهند آورد. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها