احمد علمالهدی امام جمعه مشهد:
دیپلماسی فعال دولت سیزدهم موجب شد نیروهای مقاومت به حالت آماده باش علیه اسرائیل در آیند
امام جمعه مشهد بیان کرد: دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در قالب سفر وزیر امور خارجه به سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه و تماس رییس جمهور با روسای جمهور منطقه موجب شد که نیروهای مقاومت در این کشورها به حال آماده باش علیه رژیم صهیونیستی در آیند.
سید احمد علمالهدی امام جمعه مشهد در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه اول سوره مبارکه اسرا اظهار کرد: خداوند عالم در قرآن کریم میفرماید «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمسجدالحرام إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» یعنی پاک و منزه است خدایی که در یک شب، بنده خود را از مسجدالحرام در مکه به مسجدالاقصی در فلسطین که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختهایم، سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنمایاند و او شنوا و بیناست.
به گزارش Alamolhoda.com، وی افزود: خداوند عالم در این آیه میفرماید که ما به مسجدالاقصی و سرزمین اطراف آن برکت دادیم. این سرزمین میزبان انبیای بسیاری بوده و برکت خدا را دارد. اینجاست که میگوییم مسئولیت ما نسبت به فلسطین یک مسئولیت قرآنی است و ما بهعنوان یک مسلمان که اعتقاد به قرآن دارد، نمیتوانیم در برابر سرزمینی که خداوند عالم بهصراحت از آن یاد کرده و برکت خود را برای آن متذکر شده است، بیتفاوتی پیشه کنیم.
وی با بیان اینکه نشانه خاص از برکت و عنایت خدا به ارض اقدس فلسطین آن است که کفار را در آن به زانو درمیآورد، خاطرنشان کرد: ذات اقدس پروردگار تصریح دارد که آیات الهی در سرزمین فلسطین آشکار میشود. اینکه هر جریان الحادی که قصد تجاوز به این سرزمین و جنایت ورزی در آن را داشت، نابود میشود.
وی ادامه داد: پیش از این در دوران جنگهای صلیبی، همه کشورهای اروپایی به این سرزمین حمله بردند و بهقدری دست به جنایت زدند که در گزارش فرمانده این جنگها برای امپراتور خود تصریح شده که وی وارد مسجدالاقصی شد درحالی که اسبش پا در جوی خون میگذاشت. اینقدر اینها جنایت کردند اما در نهایت به دست یک سردار مسلمان، صلاحالدین ایوبی شکست خوردند، نابود و براندازی شدند و قدس شریف با همه عظمت خود در اختیار مسلمانان قرار گرفت. این دقیقاً یکی از مصادیق «لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا» همین پیروزی اسلام در جنگهای صلیبی بود که از خدا میخواهیم تکرار آن را در سرانجام عملیات طوفانالاقصی قرار دهد و این بار هم برادران فلسطینی ما بتوانند ریشه اسرائیل را بکنند.
آقای علمالهدی تصریح کرد: امروز بعد از 14 سال برای ما روشن شد که آن کسانی که شعار میدادند «نه غزه، نه لبنان»، این شعار از کجا نشأت گرفته بود. عده ای با سرخط خارجیها از همان زمان میخواستند ایران منهای غزه و لبنان تشکیل شود اما این هدف محقق نشد و اکنون در شرایطی هستیم ایران اسلامی نهفقط در عرصه حمایتگری بلکه با ابزارهای گوناگون رسانهای و دیپلماتیک، از مجاهدان فلسطینی پشتیبانی میکند.
وی تأکید کرد: وزیر دارایی اسرائیل پس از عملیات طوفانالاقصی بهصراحت اذعان کرد که ما نهتنها شکست خوردیم بلکه در دنیا مفتضح شدیم. این به برکت تعاملات دیپلماتیک ایران قهرمان است که در کنار فلسطین قهرمان ایستاده و در همه جنبهها پایکار است تا اسرائیل ذلیل را از بین ببرد.
وی گفت: امروز حزبالله پایکار است. حشدالشعبی پایکار است. انصارالله پایکار است. تفاوت این جریانات با گروههای مقاومت اسلامی فلسطین نیز آنجاست که راکتهای حماس وقتی پرشمار پرتاب شود، به هر ترتیب به هدف اصابت میکند اما موشکهایی که حزبالله در اختیار دارد، همگی نقطه زن است و برآورد شده بیش از یکصد هزار از این موشکها در اختیار برادران لبنانی ماست.
وی بیان کرد: حشدالشعبی و انصارالله هم به میدان آمدهاند تا اگر زمانی رسید که اسرائیل خواست بهطور کامل مسلط شود، آنجا بریزند این غده سرطانی را نابود کنند و در این راه از آمریکای جنایتکار هم نمیترسند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، دولت آمریکا را عامل و مسئول اصلی همه جریانات فلسطین و جنایات اخیر غزه دانست و اظهار کرد: برادران و خواهران، آنچه برای ما در جریان جنایات غزه مهم است، فقط صهیونیستها نیستند بلکه توجه اصلی ما به آمریکا بازمیگردد. نماینده برزیل در شورای امنیت به رایزن دیپلماتیک کشور ما گفته است که آمریکا بههیچوجه اجازه نمیدهد قطعنامهای برای توقف جنگ در فلسطین به تصویب برسد. علاوه بر این، امروز شورای عالی دفاع آمریکا در تلآویو تشکیل شده است. فرمانده سنتکام، وزیر دفاع آمریکا و همه سردمداران جریان نظامی آمریکا در اسرائیل جمع شدهاند و اینها هستند که عملیات را جلو میبرند.
وی افزود: آنچه زمامداران مسلمان دنیا باید به آن توجه کنند، این است که آدمکش و جانی اصلی در جنایات غزه، نه رژیم اسرائیل بلکه دولت آمریکاست. آمریکاییها عامل و مسئول اصلی جنایت بیمارستان المعمرانی غزه هستند و اکنون هم ناوهای خود را به ساحل اسرائیل رساندهاند تا اگر جریان جنگ تغییر کرد، آنها هم وارد جنگ شوند که اگر چنین شود، گروههای مقاومت هم بیکار نخواهند نشست.
آقای علمالهدی خاطرنشان کرد: چند روز قبل به آقای رئیسجمهور گفتم که با وجود قطع ارتباط ایران و مصر با آقای السیسی ارتباط بگیرد و از او بخواهد تا گذرگاه رفح را باز کند. این تماس که انجام شد، آقای رئیسجمهور به من خبر دادند که السیسی در پاسخ اذعان کرده اختیار گذرگاه رفح دیگر در اختیار نیروهای مصری نیست و آمریکاییها خودشان کنترل این گذرگاه را در اختیار گرفتهاند و آن را به روی حمایت مجامع جهانی بستهاند. با این حال، هنوز هم نصرت الهی با رزمندگان مجاهد فلسطینی است و از خدا میخواهیم که به عزت اولیائش، روز ذلت و نابودی کفار و دشمنان دین را نزدیک بگرداند.
وی در خطبه عبادی نماز جمعه این هفته مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث خدادوستی و تقوای عملی اظهار کرد: بحث ما درباره خدادوستی بود. خدادوستی با القای نفسانی و تلقین حاصل نمیشود. اینکه من به خودم تلقین کنم که خدا را دوست داشته باشم، خدادوستی با این کیفیت برای من حاصل نمیشود زیرا اصولاً محبت یک جریان غیرارادی است و قضیهای است که دل و قلب انسان را درگیر میکند. محبت خدا باید در دل ایجاد شود و این یک مسئله روانی است.
وی افزود: علاوه بر این، باید ابزارهای ایجاد محبت خدا را در دل خود به وجود بیاوریم. هفته گذشته به حدیثی از قول امام صادق(ع) اشاره کردم که از اخبار عروج پیامبر(ص) حکایت داشت. آن زمان که خداوند عالم به پیامبر خود فرمود «یا مُحَمَّدُ(ص)، وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتَحابّینَ فیّ وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتَقاطِعین فیّ وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتَواصِلینَ فیّ وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتَوَّکِّلینَ عَلَىَّ» یعنی ای محمد(ص)، محبت من بر کسانی واجب شد که برای من رفاقت کنند، برای من به یکدیگر محبت کنند، برای من با یکدیگر ارتباط بگیرند و بر من توکل کنند.
آقای علم الهدی خاطرنشان کرد: ما میگوییم این فرمایشات ذات اقدس پروردگار در مقام تبیین سه وسیله ایجاد محبت است. در این حدیث، سه وسیله برای روابط اجتماعی و یک وسیله برای روابط شخصی ما ذکر شده است؛ جایی که فرمود «وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتَحابّینَ فیّ» یعنی محبت من برای کسانی است که به خاطر من با مردم دوستی میکنند. این روایت همان رفاقت و دوستی برای رضای الهی است.
وی ادامه داد: رفاقت در دوران تحصیل در مسیر درس خواندن است، در برنامههای اقتصادی برای کسب درآمد است، در روابط اجتماعی برای کسب موقعیت است. مقصود ما هم اینها نیست و منظور، رفاقتهایی است که برای خدا شکل میگیرد. همانطور که بسیاری در مسیر حج، اقامه نماز جماعت و حتی جهاد در جبهههای دفاع از دین خدا با یکدیگر دوستی میکنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در تشریح دومین وسیله محبت الهی گفت: وسیله دوم، دوست داشتن افراد برای خداست؛ همانطور که انسان همسر و همه فرزندان خود را دوست دارد اما آن همسری که عفیفه و مؤمن باشد یا آن فرزندی که انقلابیتر باشد، باید برای انسان محبوبتر است. ارتباطات فامیلی و مراودات خانوادگی هم در همین زمره است و انسان با قوم و خویشی که مؤمنتر است، باید بامحبتتر و نزدیکتر باشد.
آقای علم الهدی بیان کرد: برخلاف این، گاهی اقتضای محبت خدا میتواند این باشد که فرزند انسان فاجر و فاسق شود یا یکی از اقوام و خویشان نسبت به دین خدا اظهار کفر کند. در این شرایط، اینکه انسان به خاطر دین خدا از فرزند فاجر یا فامیل بیدین قطع ارتباط کند، قطع رحم نیست بلکه مسئولیت این موضوع برعهده آن فرزند یا قوم و خویشی است که فسق و کفر پیشه میکند.
وی با اشاره به سومین فراز از حدیث امام صادق(ع) در تبیین وسیلههای محبت خدا تصریح کرد: خداوند عالم فرمود «وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتَواصِلینَ فیّ» یعنی محبت من واجب شد بر کسانی که ارتباطات اجتماعی آنها براساس محبت من است. برادران و خواهران، جوانان، عزیزان من، تفسیر این بخش مربوط به تعاملات سیاسی ماست؛ یعنی همان جایی که شما ممکن است به سمت جریانهایی بروید که در مسیر دین خدا، خدمت به خلق خدا و محبت پروردگار باشد. اگر شما به جریان سیاسی وابسته شدید تا مطامع پیشوایان آن برآورده شود و اگر آن جریان به قدرت رسید، شما را هم با خود به قدرت برساند، این محبتها با خدادوستی تطبیق ندارد.
وی تأکید کرد: سه موردی که ذکر شد، مربوط به ارتباطات اجتماعی است اما ابزار چهارم مربوط به حوزه شخصی افراد است؛ جایی که ذات اقدس پروردگار به پیامبر اسلام(ص) فرمود «وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتَوَّکِّلینَ عَلَىَّ» یعنی محبت من بر کسی واجب میشود که بر من توکل کند. توکل هم این نیست که شما صبح فقط بر زبان جاری کنید که بر خدا توکل میکنید. توکل یعنی انسان زمام امور خود را به خدا واگذار کند و از منافع شخصی گرفته تا رشد زندگی و تأمین جنبههای مادی و معنوی، خود را متأثر از اراده پروردگار بداند.
آقای علم الهدی اظهار کرد: بدترین موضوع در زندگی انسان نیز آن است که خدا انسان را به حال خود وابگذارد. بدبختترین موجودات عالم، انسانی است که خدا او را به حال خود رها کند تا با عقل ناقص خودش، اموراتش را مدیریت کند. از خداوند عالم میخواهیم که ما را حتی کمتر از آنی به خود وانگذارد و وسیلههای محبت خود را در جان و دل ما روزبهروز تقویت کند.
دیدگاه تان را بنویسید