کد خبر: 636335
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۳ ۲۲:۰۰:۰۰
| |

امرالله حسنی‌نیا، معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف:

تعداد زیادی از مسئولان، نمایندگان مجلس و ائمه‌جمعه که به اوقاف مراجعه می‌کنند یا ملک می‌خواهند یا پول!

معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف گفت: هرکسی به ما مراجعه می‌کند یا از اوقاف ملک می‌خواهد یا پول! تعداد زیادی از مسئولان، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و... به ما مراجعه می‌کنند و درخواست این‌چنینی دارند.

تعداد زیادی از مسئولان، نمایندگان مجلس و ائمه‌جمعه که به اوقاف مراجعه می‌کنند یا ملک می‌خواهند یا پول!
کد خبر: 636335
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۳ ۲۲:۰۰:۰۰

روزنامه شرق با امرالله حسنی‌نیا، معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه حول محور شفافیت در این سازمان بزرگ با گردش مالی درخورتوجه گفت‌وگو کرده است.

به گزارش شرق، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

  • من ۲۰ سال است که در این سازمان هستم و کمتر دیده‌ام که کسی به این سازمان بیاید و بخواهد درباره فرهنگ وقف و دعوت مردم به این کار خیر فرهنگ‌سازی یا تبلیغی انجام دهد. هرکسی به ما مراجعه می‌کند یا از اوقاف ملک می‌خواهد یا پول! تعداد زیادی از مسئولان، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و... به ما مراجعه می‌کنند و درخواست این‌چنینی دارند. اینها تصور می‌کنند اوقاف یک اعتبارات بدون جهت و بدون دلیلی دارد و هرکسی مراجعه کرد، باید مشکلات‌شان را حل کند؛ بنابراین عدم پاسخ‌گویی به درخواست‌ها هم یک نارضایتی را در میان خواص جامعه ایجاد می‌کند.
  • امور مالی اوقاف از سال 90 به بعد شفاف‌ترین سامانه را دارد؛ ولی به اطلاع چه کسی برسد؟ خواص می‌دانند و مردم آنجایی که نیاز دارند و ارتباط دارند می‌بینند. آنهایی هم که ممکن است با اوقاف ارتباط نداشته باشند، چنان شناختی از اوقاف ندارند.... حالا شما می‌فرمایید این را مردم بدانند. خب آخر مردم چقدر به این نیاز دارند؟ چقدر را خواستند و توضیح دادند؟
  • ما که  قدرت را نداریم که جلوی آن (تحقیق‌وتفحص) را بگیریم. اگر کسی جلوی آن را گرفته، ما نمی‌دانیم.در مورد تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف هم چنین است. ما توانایی اینکه جلوی مجلس را برای این کار بگیریم نداریم و نخواهیم داشت؛ ولی اگر کسی از نماینده‌های مجلس آمد و نشست و بحث کرد در خدمتش هستیم. اما اگر این (تحقیق و تفحص از اوقاف) شروع بشود تبعات منفی در اعتماد مردم خواهد داشت.
  • ما ابایی از تحقیق و تفحص نداریم، اما با تبعات اجتماعی آن مشکل داریم. هر کسی از مجلس می‌خواهد در این زمینه سؤالی داشته باشد خود من در خدمتش هستم. ۱۸ سال است در سازمان هستم و همه جای آن را به خوبی می‌شناسم و می‌توانم به همه سؤال‌ها پاسخ دهم. من پیشنهاد می‌دهم مجلس همان کمیسیون اصل ۹۰ را به سازمان بفرستند. ما هم همه اسناد و مدارک را در اختیارشان قرار می‌دهیم. کارشناس‌ها بیایند بررسی کنند.
  • وقتی پسر آقای خاموشی رفت و آنجا را اجاره کرد، اصلا آقای خاموشی به سازمان اوقاف نیامده بودند و از اوقاف هیچ اطلاعی نداشته است. ایشان در آن زمان رئیس دستگاه دیگری بوده است که اصلا آن دستگاه ارتباط کاری با سازمان اوقاف ندارد و الان هم نداریم. سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات هیچ وجه مشترکی در مدیریت موقوفات ندارند. هیچ جا نقطه مشترک نداریم که با هم جلسه و ارتباطی هم داشته باشیم.
  • در ماجرای آن معامله هم بیش از 95 درصد اراضی زراعی کشور و متصرفانی که آنجا هستند، حقوق زارعانه و حقوق نسق دارند. این حق مثل حق سرقفلی بین افراد خرید و فروش می‌شود که در این مورد هم شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها