کد خبر: 634583
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۱۰:۲۰:۰۰
| |

جزئیات جدیدی از اخراج 3 نفر از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اخراج تعدادی از بازرسان آژانس انرژی اتمی گفت: آژانس انرژی اتمی ۱۲۷ بازرس تأییدشده در ایران دارد و این چند نفر که سه نفر بودند نسبت عددی که کل بازرسانی که در ایران حضور دارند، نیست.

جزئیات جدیدی از اخراج 3 نفر از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
کد خبر: 634583
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۱۰:۲۰:۰۰

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اخراج چند بازرس آژانس انرژی اتمی از ایران، اظهار کرد: کسی اخراج نشده است. بازرسان تبعه سه کشور اروپایی که مرتب رفتار سیاسی تند علیه جمهوری اسلامی دارند را از لیست حذف کردیم. اصلاً سه یا چهار نفر از آنان چندین سال است به ایران نیامده‌اند. آژانس انرژی اتمی ۱۲۷ بازرس تأییدشده در ایران دارد و این چند نفر، عددی نسبت به کل بازرسانی که در ایران دارد، نیست.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این رفتار سیاسی و عملیات روانی است که انجام می‌دهند. فشار آنان این است که ایران یک‌طرفه همه مفاد برجام را اجرا کند و آنان هیچ‌گونه از تعهدات خود را انجام ندهند.

اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی در ۱۸ اکتبر، گفت: این صراحت متن برجام است. آنان به طور طبیعی باید بپذیرند که آن تحریم‌ها نباید تداوم داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در سال ۲۰۲۴ در اصفهان، گفت: سال آینده پنجاهمین سال تأسیس سازمان و سال برگزاری سی‌امین کنفرانس هسته‌ای است که در کشور به عنوان کنفراس ملی برگزار می‌شد. اسفند سال گذشته که آقای گروسی به ایران سفر کرد به او اعلام کردیم که از سال آینده می‌خواهیم کنفرانس را با مشارکت آژانس به شکل بین‌المللی برگزار کنیم و او هم اعلام همکاری کرد. سال آینده این کنفرانس سه‌روزه را در اصفهان به‌عنوان اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس آژانس درباره همکاری ایران، گفت: انتظاری که در این سخنان بیان شده انتظار برجامی است آن هم در حالی که انتظارشان نه اجرای کامل برجام که صرفاً اجرای تعهدات ایران در برجام به شکلی یک‌طرفه است و این خلاف برجام است. برجام طرفینی دارد که تعهداتی دارند. موارد ادعایی و اتهامی که در برجام تحت عنوان پی‌ام‌دی بسته شده، دیگر بسته شده است، حالا اینکه بیایند از درون آن به جمهوری اسلامی فشار آورند، یک جریان سیاسی و فشارآوردن برای امتیازگیری است که یک نوع کار غیرقانونی و ظالمانه است.

فعالیت ما طبق ضوابط آژانس است و همه فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس است. هیچ بخشی از فعالیت‌های ما دور از دسترس و اطلاع آژانس نیست. قانون اقدام راهبردی بر ما برای لغو تحریم‌ها حاکم است، هر زمان که تحریم‌ها را لغو کنند طبیعی است که ما هم تمام مفاد برجام را اجرا می‌کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها