کد خبر: 630660
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ۰۸:۵۱:۲۴
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین الملل:

تبادل زندانیان ایران و آمریکا نتیجه جایگزینی عمان و قطر به جای اتحادیه اروپا به عنوان میانجی بود/ نشت اطلاعات مذاکرات اسفند ۱۴۰۰ دولت را در اطلاع‌رسانی محتاط کرده

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یک مسیری که تیم مذاکره کننده دنبال کرد جایگزین کردن عمان و قطر به جای اتحادیه اروپا به عنوان میانجی یا واسطه میان ایران و آمریکا بوده است و نتیجه این مسیر که به سختی هم به دست آمده آزادی زندانیان دو تابعیتی است که به نظر در مراحل پایانی این کار هستند.

تبادل زندانیان ایران و آمریکا نتیجه جایگزینی عمان و قطر به جای اتحادیه اروپا به عنوان میانجی بود/ نشت اطلاعات مذاکرات اسفند ۱۴۰۰ دولت را در اطلاع‌رسانی محتاط کرده
کد خبر: 630660
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ۰۸:۵۱:۲۴

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا تحت ابتکار سلطان عمان، با تاکید بر اینکه «اطلاع‌رسانی دولت و وزارت امور خارجه در این رابطه قطره چکانی است و نمی‌توان به طور دقیق و مطمئن درباره جزییات این توافق و مذاکرات صحبت کرد» افزود: اما نتایج این مذاکرات و توافق نانوشته را می‌توان در فضای رسانه و در گمانه‌زنی‌ها تا حدی مشاهده کرد. متاسفانه تجربه نشت اطلاعات مذاکرات پیش از محقق شدن در اسفند ۱۴۰۰ موجب شده تا دولت اقای رئیسی در این رابطه محتاط رفتار کند.

به گزارش ایسنا، بخش هایی از گفت و گوی بهشتی پور را در ادامه می خوانید:

 

  • به نظر تیم مذاکراتی ایران دو مسیر را دارد در این گفت‌وگوها دنبال می‌کند؛ یک مسیر با کشورهای منطقه و حل مسائل و اختلافات منطقه‌ای است. یعنی به جای اینکه ایران به خواست آمریکا و کشورهای اروپای درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای گفت‌وگو کند، آمده است مشکلاتش را به طور دو جانبه و چند جانبه با کشورهای منطقه حل کرد که مهم ترین آن حل مشکل سیاسی ایران و عربستان بود که به نظر من گام بسیار مهمی در تعاملات دو جانبه و منطقه‌ای بود و تحولات در این مسیر هم‌چنان ادامه دارد.
  • مسیر دیگر، جایگزین کردن عمان و قطر به جای اتحادیه اروپا به عنوان میانجی یا واسطه میان ایران و آمریکا بوده است. بعد از شهریور سال گذشته و مواضع تند اتحادیه اروپا علیه ایران در پی تحولات سیاسی در ایران، به ویژه مواضع کشورهای انگلیس و فرانسه و آلمان، مسیر گفت‌وگو با آمریکا از طریق اتحادیه اروپا به سمت قطر و عمان کشیده شد.
  • نتیجه مسیر دوم که به سختی هم به دست آمده آزادی زندانیان دو تابعیتی است که به نظر در مراحل پایانی این کار هستند و در ایران در ازای این تعامل، پول‌های بلوکه شده‌اش در کره جنوبی را آزاد کرد که آن هم همزمان با آزادی زندانیان در حال انجام است.
  • بعد از موضوع آزادی زندانیان که پالس بسیار مثبتی بود، الان درباره سایر موضوعات که عمدتا هسته‌ای است دو طرف در حال گفت‌وگو هستند. البته ایران اطلاعاتی را منتشر نکرده است ولی غربی‌ها اطلاعات مدنظر خودشان را ارائه می‌دهند از جمله اینکه در فضای رسانه‌ای غرب می بینیم گفته می‌شود ایران پذیرفته تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصدش را کاهش دهد یا تولیداتش را رقیق کند.
  • باید دید این موضوع در گزارش آقای گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که طی یکی دو هفته آینده منتشر می‌شود می‌آید یا نه، و از آن طرف اگر این موضوع صحت داشته باشد، باید دید ایران چه ما به ازایی برای این امتیاز دریافت کرده است.
  • بعید می‌دانم ایران در امور دفاعی وعده خاصی به طرف آمریکایی دهد. به علاوه همکاری با روسیه به گفته مسوولان ما از قبل وجود داشته است، نه بعد از شروع جنگ اوکراین و این غربی‌ها هستند که این موضوع را بزرگ می‌کنند تا فناوری ساخت پهپاد و فروش آن را برای ایران و دریافت آن از سوی روسیه را محدود کنند.
  • اینکه روسیه از این فناوری کجا استفاده کند در هیچ کجا قید نشده که تعهدی به چگونگی استفاده از پهپاد به ایران داده باشد. رسانه‌ها و کشورهای غربی موضوع فروش پهپادهای ایرانی به روسیه را در رسانه برجسته می‌کنند و از این مسیر به ایران فشار می‌آورند. البته ایران با انتقال فن‌آوری ساخت پهپاد به روسیه این مسئله و بهانه را بلااثر کرده است.
  • نگرانی و ناراحتی‌ها از این توافق محلی از اعراب ندارند. کشورهای اروپایی‌ نمی‌توانند کاری کنند. در بخش سیاسی شاید توانستند جلوی صدور دو قطعنامه علیه برجام را بگیرند اما بعد از اردیبهشت سال ۹۷ تقریبا برای همه روشن بود که آن‌ها نمی‌توانند از عهده جبران خروج آمریکا یا اجرای تعهداتشان طبق برجام برآیند. سه کشور اروپایی نخواستند مقابل هژمونی آمریکا تسلیم شوند. از این رو همراهی این کشورها یا مخالفت‌شان با مذاکرات ایران و آمریکا در عمان تاثیری بر اصل مسئله ندارد.
  • انتخابات ایران اگر با مشارکت بالا باشد و بتواند انعکاس دهنده خواست مردم باشد حتما موقعیت مذاکره‌کننده ما را تقویت می کند و در پیشبرد سیاست خارجی ایران تاثیرگذار است. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم که ۱۴ ماه دیگر است و تحولات در آن غیرقابل پیش‌بینی است و بیشتر هم مسائل داخلی تاثیرگذار است. سیاست خارجی تاثیرش کم است مگر اینکه تصمیم سیاست خارجی تاثیری در زندگی مردم آمریکا بگذارد.
  • هر نوع توافقی که به کاهش تحریم‌ها و بهتر شدن شرایط مردم ایران که در شرایط سختی هستند کمک کند، خدمت به جامعه است. نمی‌دانم چرا برخی در جوسازی‌ها و جریان‌های گروهی سعی می‌کنند مانع توافق شوند یا توافق را به شکلی تعریف می‌کنند گویی ترکمنچای و گلستان است و در حالی که این توافق‌ها و مذاکرات در راستای منافع ملی و اهداف سیاست خارجی کشور و به طور طبیعی به نفع مردم است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها