کد خبر: 630381
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۱۶:۴۰:۳۹
| |

ورود جنگنده آموزشی یاک 130 به ایران

جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ (Yak-۱۳۰) که یک هواپیمای پیشرفته آموزشی است وارد ایران شد.

ورود جنگنده آموزشی یاک 130 به ایران
کد خبر: 630381
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۱۶:۴۰:۳۹

تصاویری از حضور جنگنده آموزشی یاک 130 (Yak-130) در ایران منتشر شده که نشان می‌دهد این هواپیما تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.

به گزارش تسنیم، یاک 130 یک هواپیمای پیشرفته آموزشی-رزمی است که توسط شرکت یاکولوف روسیه طراحی و تولید شده و قادر است نیاز آموزشی خلبانان نیروهای هوایی ارتش به آشنایی و فراگیری پرواز با جنگنده‌های نسل 4 را برآورده کند. این هواپیما بنا به سفارش ارتش روسیه برای جایگزینی با جت‌ آموزشی ال 39 طراحی شده و قابلیت‌های پرواز با هواپیماهای نسل 4++ مانند سوخو 35 و نسل 5 مانند سوخو 57 را فراهم می‌کند.

این هواپیما از سال 2011 رسما وارد خدمت شده و علاوه بر ارتش روسیه کشورهایی نظیر الجزایر،‌ویتنام،‌ بنگلادش،‌بلاروس،‌میانمار و سوریه این هواپیما را سفارش داده و یا بکارگیری کرده‌اند.

یاک 130 هواپیمایی دو سرنشینه با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و کامپوزیت است که قادر است علاوه بر ماموریت‌های آموزشی در نقش یک جنگنده پشتیبانی نزدیک زمینی (CAS) نیز به ایفای نقش بپردازد. این هواپیما قادر است تا 3 تن انواع مهمات با خود حمل کند و برای این منظور دارای 10 جایگاه حمل تسلیحات در زیر بدنه و بال‌ها و نوک بال‌ها است.

این هواپیما فاقد توپ30 میلیمتری داخلی است اما می‌تواند یک غلاف خارجی توپ 23 را در زیر بال‌خود حمل کند. علاوه بر این یاک 130 می‌تواند انواع تسلیحات معمولی و هدایت شونده شامل بمب‌های 250 و 500 کیلویی، راکت‌های 80 و 122 و 330 میلیمتری،‌ بمب‌های هدایت شونده کاب 500 و موشک هدایت شونده خا 29 و دو موشک حرارتی آر 73 برای درگیری هوایی حمل کند. همچنین این هواپیما می‌تواند دو غلاف جنگ الکترونیک در دو سر بال‌ها و مخازن سوخت خارجی را برای افزایش برد عملیاتی با خود حمل کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها